Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
en som lurer
#145463 26/02/2007 7:28 PM
O.J Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

hei! vurderer å begynne å kjøre telemark og jeg lurer på om det vanskelig. Har kjørt alpint en stund nå men syns telemark ser mye fetere ut.

håper på seriøse svar.

Du har evig rett.
O.J #145464 26/02/2007 7:52 PM
Ringrev
Ringrev

Det ser mye fetere ut, når man kan det.

Veien dit avhenger litt av viljen til å stå mye på ski for å lære teknikken, selv ser jeg ofte ut som en full danske* om jeg ryker ut i litt vanskelig føre. Men det kommer seg.

*(de danskene som faktisk kan å stå på ski får ha meg unnskyldt)

Øvelse gjør mester, samt litt råd og tips fra noen som kan telemarkkjøringens edle kunst. Nå vet ikke jeg om du kjenner noen du kan henge deg på som kan lære deg litt så du får inn grunnteknikken, men folk flest lærer villig vekk telemarkkjøring til ferskinger.Jeg opplevde å bli stoppa i bakken i fjor av en som ga meg et par gode tips.

Stå på, med lause hæler!

Hva med sånne "Telemark for dummies" filmer?
O.J #145465 26/02/2007 8:26 PM
Fersking
Fersking

Har ikke sett noen, men det er det helt sikkert noen på forumet som har. smile

Kurs
O.J #145466 26/02/2007 8:41 PM
Entusiast
Entusiast

Punkt 1: Minimum antall skidager i året for en som skal bry seg med å kjøre telis er 25 dager. Det er først på dag 15 for sesongen at det begynner å bli så gøy som det var på slutten av forrige sesong.

Punkt 2: Gå på kurs.

Punkt 3: Gå på kurs.

Offpiste lærer du raskere riktig balanse, så det er bare å komme i gang så tidlig som mulig.

Ha det kult.

Enig med simen!
O.J #145467 27/02/2007 8:07 PM
Fersking
Fersking

Alt for mange av de som kjører ski 2 helger i året skal på død og liv stå telemark!Man må kjøre en del for å få det til.. Men når man får det til så er det fett! Får mye mere surf følelse wink

Enig med simen!
O.J #145468 27/02/2007 8:08 PM
Fersking
Fersking

Alt for mange av de som kjører ski 2 helger i året skal på død og liv stå telemark!Man må kjøre en del for å få det til.. Men når man får det til så er det fett! Får mye mere surf følelse wink

takk for svar
O.J #145469 27/02/2007 8:17 PM
O.J Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

kjører mer enn 2 dager i året.

teliser...
O.J #145470 28/02/2007 1:29 PM
Fersking
Fersking

er fett, hvis du vil lære offpiste er alpene tingen, da får du en uke i pudder. Gjelder bare å velge et skisted hvor det ikke er mange skibomser fra skandinavia, hvis du ikke er super-a menneske. Velg f.eks Serre chevalier eller Alagna, fantastisk skogskjøring. Dessuten er jeg av den oppfatningen at man velger den teknikken som er mest hensiksmessig, telemark i løssnø, og paralell i skare-føre/gjennomslag. Men dette er kanskje ikke alle enig i...

IKKE enig med Simen
O.J #145471 28/02/2007 6:02 PM
Entusiast
Entusiast

Telemark er moro fra første dag til sesongen er over - fra de første svingene i sesongstarten til de siste vemodige svingene i grov slush på den siste lille snøflekken på den siste toppturen.

Er ikke enig i at det først blir gøy etter 15 dager!

Uansett: Pudder er bedre enn is, og førstespor ned en fjellside etter topptur er bedre enn kø i slalombakken - så det er ikke bare antall dager som teller :-)

Antar at Simen mener at som nybegynner må man satse litt i starten - OG at det er mer gøy når man har "løst gåten"- det er jeg enig i.

enig mæ krim
O.J #145472 01/03/2007 11:15 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

ska du køyre telemark eller bare stå telemark??ska du stå i preppa bakke og dreg til mæ høge plastikk støvlar tek du detta lett..vakje som før når alle bjønda på tua,sondre mt5 og låge lærsko.. då fekk verkeleg inn balanse og teknikk.. men i desse dagar æ d vcel førr dyrt å gå gradene..iallefall mykje mykje moroar på telemark, uansett køyring og sø æ d mykje finare å sjå på dansen.. laugh :Dgled deg!!

Kjør på.
O.J #145473 01/03/2007 1:10 PM
JS. Offline
Medlem
Medlem

Ja telemark blir bedre og mer givende jo mer man kjører slik er det jo med alt. Men er ikke helt enig med at det er et bestemt antall dager som bør bestemme om en skal drive med telemark eller ikke. Det bør være hva en føler og har lyst til som er avgjørende. Lærte å stå telemark på noen smale lange ski og med lave lærstøvler noe som har vært veldig bra med tanke på å lære teknikk og balanse og skikontroll. Klart det tok noen turer å lære det bra nok til at det ble givende, men når teknikken sitter er det som når man først har lært å svømme. Sier ikke at du skal kjøpe deg noe utdatert utstyr, men ikke la deg lure av stabiliteten og tryggheten høye støvler og moderne ski gir slik at du glemmer å fokusere på og få inn teknikken.

Føler det blir litt feil...
O.J #145474 01/03/2007 5:31 PM
Fersking
Fersking

... å gå 10 skritt tilbake, for så å gå 1 skritt framover.Hvorfor må man på død og liv begynne på lave slitne lærstøvler, og noen lange joggepinner? Da lærer man jo feil teknikk fra starten av etter min mening. Dagens skiutstyr krever en helt annen teknikk enn gamle joggepinner. Klart det er sammme grunnteknikk, med ene beinet foran det andre, men det er jo an helt annen verden.Start heller på noen lettkjørte/-svingte, korte carvingski sammen med noen passe myke plaststøvler og en binding som ikke er for stiv. Dette vil lære deg balanse og teknikk i massevis!Telemark er ikke vanskelig, men krever litt mer tålmodighet enn alpint. OG, man trenger ikke 25+ dager på ski i året for å ha det morro på telemark. Jeg hadde det morro fra dag 3.Er fullt klar over at det her blir oppfattet som å banne i kirken for enkelte telis-entusiaster, men noen må jo ha meninger den andre veien også:)

Mvh,En som har stått på telemark i nøyaktig et år, om ei uke..

Moro uansett
O.J #145475 02/03/2007 4:21 PM
Medlem
Medlem

Først og fremst handler det om å ha det gøy. Telemark er moro fra dag en hver sesong for min del og det er ikke alltid jeg kan stå på ski som mye som jeg vil i en sesong. Så det med at telemark først blir bra etter 15 dager er bare vissvass.

Forsåvidt lærte jeg å stå av faren, som igjen lærte fra kurs. Nå står både han og og brodern og diverse kusiner og andre mennesker som vi har lurt med oss ut på ski.

Telemark er ikke noe du lærer over natta og det vil ta mye tid. Hvis du føler at du det begynner å bli kjedelig og du havner på et stadie hvor du ikke føler framskritt kan du ta en privat time med ski instruktør.

Jeg har stått på telemark i 7 sesonger og har det fantastisk hver sesong. Min 5 sesong hadde jeg en times kurs med privat instruktør og siden da har jeg ikke sett meg tilbake.

Stå på og du vil få det til!

Mest lest på FRIFLYT.NO