Linken
|
Fersking
|
OP
Fersking
Er Linken en bra binding?Stiv?
|
|
|
 Bra binding
|
Ringrev
|
Ringrev
Linken er ikke så stiv når det gjelder bøyemotstand men den er stiv og solid når det gjelder å få kraft på kantene. Det skal komme nye fjærer som er stivere og dermed gi mer bøyemotstand. Disse er enkle å skifte ut, slik at man kan ha fjærer som passer bruken, og lette å justere. Kan også nevne at Skigutane virkelig blåser liv i Linken igjen, og de har hatt og har stort fokus på å forbedre bindingene. tips fra kundene har blitt hørt og de jobber stadig for å imøtekomme brukernes ønsker.
|
|
|
 Linken binding / Linken ski !!
|
Fersking
|
Fersking
Eg var så heldig og fekk låna / teste eit par Linken ski med Linken binding. Hadde desse med på den årlege alpeturen ( som i år gjekk til Val D'isere). Eg var veldig fornøyd med Linken bindingen. Følte at eg hadde betre kontroll i stor fart og litt "rufsete" snø med denne ( har rottefella cobra på mine ski). Dette meinte dei andre som prøvde skio også. Linken skia var også ein positiv opplevelse. Tuppar i begge endar, dette er ikkje eg vant med, men da var gode greier. Skio vart brukt under forskjellige forhold. Eg likar meg best utenfor løypene, og der var skia meget gode. Dei greide seg også meget bra i løypene.
|
|
|
 Linken bra når den holder
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Linken fungerer bra når bindingen holder, men har en tendens til å gå i stykker og løse ut i tide og utide (noen sier det siste kan ordnes med innstillinger, men jeg ga opp).
|
|
|
 Linken ski ?
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 binding
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg knakk en del på bindingen i helgen, men på Oslo Sportslager byttet de den mens jeg ventet. Det var kjapt og greit. For deg som lurer - det var metalldelen på hælfestet som røk ved dreiebolten. Jeg fortsetter like fullt med Linken. Hittil er det bare Bomber Bishop jeg synes er konkurransedyktig. Jeg har BB på Blizzard Titan Pro og Linken på Blizzard Titan Nine.
|
|
|
|
|
|
 Linken ski
|
Fersking
|
Fersking
Såvidt eg veit, så er da ein prototype. Eg fekk låna eit par til testing av skigutane, trur dei har tenkt å laga desse skia. Da ligg nokre bilete av skia i bruk under mi side- streken. Gode ski, synes no eg.
|
|
|
 Fornøyd
|
Medlem
|
Medlem
Har kjørt Linken noen sesonger nå og er fornøyd med bindingene. De er veldig stive med tanke på vridningsstivhet. Samtidig har de en veldig nøytral bøyemotstand (de er altså lite aktive). Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er merkene de lager i snuten (nebbet) på skoen. Kunne og ønske at selve hæltårnet var lagd i et annet material (metall) enn plast, evt. forsterket med noe lett metall. Tror dette kunne forhindre at bindingen uønsket løser ut i slik noen har opplevd. Ser at plasten her bøyer seg når man setter inn skoen (altså under press, noe det blir mye av når hælen løftes i en sving). Men som sagt bindingene er veldig gode og tror de hadde blitt enda bedre med noen små oppgraderinger.
|
|
|
 Send mail til Linken
|
Ringrev
|
Ringrev
De hyggelige menneskene som jobber med Linken setter pris på alle tilbakemeldinger og ønsker om forbedringer. Send dem gjerne en mail med forslag om hva som kan bli bedre, kanskje det kan føre til at vi får mer solide og enda bedre bindinger i fremtiden. Mail kan sendes til bjarte@skigutane.com
|
|
|
 Helløfteren?!
|
Medlem
|
Medlem
Har testa linkenbindinga et par ganger, å hver gang forbanner jeg meg over at helløfterne skal sitte så jævli hardt fast å være vanskelige å få opp. Er det noen som vet om dette blir gjort noe med på nye modeller?!
|
|
|
 Nja..
|
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er ikke helt sikker. Det har blitt nevnt, men om den blir lettere å få opp vet jeg ikke. Hælløfteren altså.. Det jeg vet, er at med de ekstra gule oppbyggingsplatene så går det lettere å få opp hælløfteren. Grunnen til at de sitter så inni granskuen hardt er at de ikke under noen omstendigheter skal sprette opp under kjøring, men de er nok litt i overkant tunge å få opp.Overkill der altså.
|
|
|
 Key..
|
Medlem
|
Medlem
Ja, er kansje en smule overkill!! :PVar jævli frustrerende å stå nederst ved stigningene å se opp på endeløse oppoverbakker å så absolutt ikke klare å får rikket helløfteren!
|
|
|
|
|
|
 drøm
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Min drømmebinding blir nok, etter å ha prøvd alt untatt nye Rottefella-systemet, en blanding av Linken og Bomber Bishop.
|
|
|
 En tur i styrkerommet...?
|
Medlem
|
Medlem
kanskje på tide med litt vekttrening om hælløfterne til Linken blir for tøffe..??:)
|
|
|
 jaja...
|
Medlem
|
Medlem
Ha ha.. greit nok :P men det forandrer jo ikke det faktum at helløfteren ER treg. Skal ikke være nødvendig å pumpe jern flere timer i uka for bruke den. men skal ikke nekte helt på at mangler på muskler må ta noe av skylden 
|
|
|
 Går seg til.
|
Ringrev
|
Ringrev
Hælløfteren blir lettere med litt bruk, og vesentlig lettere med shims. Er helt enig i at de er for tunge, og det er ikke alltid så lett å få brukt kraft når man har skia på seg og skal ta opp hælløfteren, da kan det bli litt kløning og fikling. Det kan være en idè å ha med seg noe man kan smette inn under hælløfteren og vippe den opp med, et skrujern eller lignende, pass da på at ikke skia blir oppskrapa og stygg.
|
|
|
 ja
|
Fersking
|
Fersking
ja linken er en bra binding
|
|
|
 Linken
|
Fersking
|
Fersking
er dønn stabil, jeg kjører på dem i dag og de funker meget bra med veldig enkel justering, MEN jeg har måttet bytte hele "bakpartiet" da dette ble ødelagt, men de har jo livstidsgaranti, så hva gjør vel det...
|
|
|
|
|
|
 Forslag til forbedringer LINKEN
|
Fersking
|
Fersking
Storfornøyd med Linken, har nå hatt 4 bindinger.De er stabile som fy og de gir et fint kantgep som jeg liker bedre enn vaier-binding.Step-in biten er også kanon.Hælløfter har jeg lært meg og vippe opp/ned med staven.Aldri hatt problemer med at de ryker, ikke tror jeg kjører spes kylling heller..Men jeg har noen forslag til forbedringer for Linken om de skal holde stand mot NTN: *Anti is platerDe er alt for utsatt for snøoppbygging under foten.Ikke lett å henge på alpinistene når en må av med ski og hakke snø for hver 3 sving. *Flex må starte førMeget stabil sideveis, ikke i fartsretning. Nå kan en løfte støvel flere cm før bøyemotstand starter.Se på nye NTN. Evt får en levere ulike fjærer slik at de som ønsker "slarke" binding får det. *Gå funksjonDette gjør oppstigningen lettere. Se på NTN, G3, osv. *UtløserKommer på NTN *StoppereKommer på NTN
|
|
|
 Anti is plater
|
Ringrev
|
Ringrev
De finnes allerede, ikke godt markedsført akkurat, men ta kontakt med Linken så ordner det seg nok. Gå funksjon kan godt være at blir en realitet uten at jeg skal røpe eller forplikte mer i den saken.Det er uansett helt klart en ting som faller naturlig om Linken skal selge til toppturister.
|
|
|
 ferdig med linken
|
Fersking
|
Fersking
har køyrt linken i 3 år....øydelagt 7 gonger, hælløftar, oppbygginsplate, tåjern, metallskinne (i skrufestet mot oppbyggingsplata) ....greit nok at dei har god service, men hjelper ikkje meg når eg er til fjells....har og blitt slappare på service etter at skigutane tok over...øydelagde hælløftarane tidlegare i vinter, sende mail om at eg ville ha nye, fekk feil deler, sende ein sur mail tilbake om at eg ville ha hælløftarar, har ikkje fått respons på den...greit nok at mailen var litt krass, men tåler ikkje Bjarte hjå skigutane såpass seier vel det sitt...
|
|
|
 Folk er forskjellige
|
Ringrev
|
Ringrev
Øystein og jeg har vel omtrent så forskjellige oppfatninger av Linken og Skigutane, men så har vi kanskje helt forskjellig utgangspunkt også..?Jeg føler meg ganske sikker på at jeg er en av de som har masa og spurt aller mest om alt mulig hos Skigutane og Linken, og jeg har alltid fått hyggelige og ordentlige svar.Jeg har møtt flere av gjengen i Linken og Skigutane, og min oppfatning av dem er at de er blide og positive hele gjengen, er man ikke det så har man liksom ikke så mye i den bedriften å gjøre. Gjennom livets løp har jeg av erfaring lært at å glefse og snerre når noe er ødelagt og man vil ha hjelp ikke alltid virker, men jeg tviler på at det er derfor Bjarte ikke sender deg nye hælløftere. Det er sikkert snakk om en liten forglemmelse.Har du sendt den/de defekte hælløfteren(e) til dem?Om man har en defekt vare med en gul lapp på liggende, så er det enklere å huske. Om du ikke skal ha Linken mer så er jo detdumt, men kanskje greit også. Om den bare går i stykker for deg så kan det jo være at bindingene ikke er Øysten-kompatible eller omvendt. Man har jo lest fra tid til annen at det er enkelte som nesten ikke klarer en skidag uten at et eller annet på Linken bindingene ryker, hvordan er skidagene for disse menneskene på andre merker, ødelegger de like mye uansett?Uansett hvilken annen binding du havner på så hadde det vært gøy å høre om de er mer Øystein-kompatible og holdbare, og om servicen er bedre, gjerne om 3 år, men det er jo litt langt frem i tid da, så... Jeg forstår ikke det med dårlig service og er rimelig sikker på at om man tar en hyggelig telefon til Linken/Skigutane og forklarer dem problemet, så løser det seg. God service og garanti skal jo være et av varemerkene hos Linken, og det tror jeg de prøver å ivareta, selv om de kanskje glemmer litt av og til, men det gjør vi vel alle..? Nå må jeg vel kanskje sende en mail til Linken og be om et nytt tastatur på laptopen min, ettersom jeg sliter ut knappene på å forsvare dem på forumet her..
|
|
|
 Jobber du for linken/skigutane roy?
|
Fersking
|
Fersking
Det virker nesten sånn! Min erfaring er at linken går i stykker, de har veldig god service! men det regner jeg med Rottefella, G3 og andre merker har også. Forskjellen er at da jeg hadde linken var jeg nødt til å snakke med linken 4 - 5 ganger iløpet av sesongen for å fikse opp i ødelagte deler! de andre merkene har jeg kun klart å ødelegge 1 gang på 5 år. Linken 5 gang på 1 år. Dessuten, linken bråker noe jævli! Du kan høre hvem som kjører på linken, og det er 0 bøyemotstand! De jeg kjenner som har linken er uerfarne kjørere, de som har kjørt endel har somregel funnet en bedre binding. Så Ola.. Jeg synes ikke linken er en bra binding, HOT TIPS: Kjøp noe annet, de fleste andre er bra
|
|
|
 Nei, jobber ikke for dem.
|
Ringrev
|
Ringrev
Desverre kanskje, jeg tror de har det veldig gøy på jobben. Jeg har gratis bindinger, ja. Når alt kommer til alt så er det viktigste for meg at jeg er fornøyd, og jeg synes bindingene er helt knall.Og min opplevelse av Linken og Skigutane er faktisk bare positiv, tro det eller ei. Jeg er kanskje veldig Linken-kompatibel..?
|
|
|
|
|
|
 Gåfunksjon på Linken ?
|
Fersking
|
Fersking
Har hatt noen toppturer på Linken og har vel egentlig ikke savnet gåfunksjon så mye siden det er såpass lite motstand i helløftet i utgangspunktet.
|
|
|
 Dårlig holdbarhet
|
Fersking
|
Fersking
Jeg hadde Linken i fjor, og ödela den flere ganger. Synes også oppbyggingen av snö er helt tragisk - så ille at det ödelegger for mye av skiopplevelsen.Har ikke samme tendens til å ödelegge Hammerheads, som jeg bruker nå.
|
|
|
 men...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hammerhead overfører ikke like mye kraft til kanten på skien....
|
|
|
|
|