Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye Telemarski. Hva anbefales?
#145221 09/04/2007 1:23 PM
zapotek Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da er vinteren dessverre snart over og butikkene selger ut årets ski litt billigere. Så tenkte jeg skulle benytte sjangsen. Har ikke fulgt med på skifronten i det siste, så lurer litt på hva som anbefales av telemark ski. Skiene skal primært brukes til løssnø kjøring. (greit om det går ann å kjøre noen turer i bakken og, men det er ikke det viktigste). Hva er det beste på markedet nå? Er 175 høy, veier 68 kilo.

telemark ski
zapotek #145222 09/04/2007 1:41 PM
Fersking
Fersking

Det er veldig mye bra på markedet men, Blackdiamond Havoc er ei knall ski. Lettkjørt og fin både til toppturer,løssnø og grei i bakken om det ikke er is da. Ellers er jo Dynastar 8800 en bra ski til samme formål. Lykke til.

enig
zapotek #145223 11/04/2007 8:19 AM
Fersking
Fersking

BD Havoc er en god ski, har hatt en sesong på dem, og er godt fornøyd. Hadde tidligere legend 8800 som jeg også var fornøyd med. Forskjellen`?8800 var stivere og krevde mye mer konsentrasjon, men gikk overalt veldig bra, bortsett fra bratt terreng hvor det var fullt av trær, ja en dårlig erfaring der gitt. Havoc er noe mer lettkjørt, litt mykere fleks, mer snappy og svingevillig. Også en del lettere i vekt. Det skal sies at jeg gikk ned litt i lengde mellom skiene. 8800 krever at du er mer aggresiv og i kontroll, havoc er noe mer forgiving. Havoc har også mer twintip, og slipper lettere. En ting jeg ikke er sikker på om jeg liker er designet på tuppen. i dyp pudder synker tuppene i mellom, selvom jeg har montert bindingene bak senter. 8800 hadde jeg aldri det problemet med, de har lenger tupp, og en annen design. Ahh, noe annet jeg ikke likte med 8800 har boltene i tuppen, de gjorde det vanskelig å finne front del til fellene mine så de satt bra. Hadde G3 skins, men byttet til BD fronter, så funket det så der.

Et annet alternativ kan være BD kilowatt, noe fetere under foten 95mm noe som for meg er en god allround ski. Den oppfører seg som havoc, men kommer med trekjerne! og det er ikke å fnyse av, selvom skumkjernene i havocsene gjør det veldig bra.

mantra
zapotek #145224 12/04/2007 7:21 PM
Fersking
Fersking

gått fra b3 ("gammel" modell) til mantra volkl. er i utgangspunktet svært fornøyd med b3'en, men ville ha en kortere ski ( b3 185 - mantraen 177) og fikk et godt tilbud - måtte slå til og har ikke angret - er kjempe fornøyd!ski flyter godt i pudderet, desverre opplever jeg ikke pudder på hver eneste topp tur, og denne skia sitter godt på hard føre. synes skia er lettkjørt. lykke til med valg av ski!

Elan M777
zapotek #145225 18/04/2007 10:59 AM
Fersking
Fersking

er gode ski som primært er en freerideski (ikke den heftigste, men god). 777 funker like bra til bakkekjøringen som lek i pudder'n. Skia anbefales! (kanskje med linken binding)