Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trene opp korsbåndsskade :) Kom med din historie
#145134 18/05/2007 12:14 AM
Fiffen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Noen her som har vrt igjennom det jeg skal nå?

Opererte nytt korsbånd og tok en bit av menisken nå tirsdag 15.05 og har mye opptrening foran meg.

Noen som kan komme med noen solskinnshistorier som gir meg masse ekstra motivasjon? Treningstips lar jeg fysioterapauten min ta seg av. Men litt sånn, hvor lang tid tok det før du kunne løpe, ikke gikk påkrykker, syklet, telemark osv....

Del dine historier med meg og alle andre her på forumet smile

Ikke frisk ennå
Fiffen #145135 18/05/2007 10:21 AM
Entusiast
Entusiast

Heisann!

Har hatt problemer med kneet i 2 1/2 år, så har dessverre ingen solskinnshistorie å komme med. Mitt korsbånd er halvveis avrevet, da kan de ikke gjøre noe. I tillegg har jeg trøbbel med menisken.

Er altfor sløv på treninga. Men kan spille fotball nå, så det funker bra. Man kneet er en skjør ting, vær forberedt på en del tilbakeslag før du er helt hundre.

Hilsen en som håper å bli god snart.

Re: Trene opp korsbåndsskade :) Kom med din historie
Fiffen #145136 19/05/2007 12:28 AM
Medlem
Medlem

Røk korsbåndet i oktober, opererte i desember, gikk på smertestillende i 2uker, tunge sådan, krykker i 6 uker. Fikk beskjed om å ikke belaste foten noe spesielt tyngre enn normal gange de første 3mnd, men min erfaring er at fra 2mnd postop så er smertegrensen en grei målestokk, gjør det vondt i foten, avslutt øvelsen, utover det kan du prøve deg forsiktig fram. Balansebrett, ettbens knebøy, knebøy og stabiliseringsøvelser. Kjedelig trening, men viktig.

Solskinnshistorie :)
Fiffen #145137 19/05/2007 11:15 AM
Fersking
Fersking

Jeg skjønner at min korsbåndshistorie forløper seg som rene solskinnshistorien. I motsetning til Gullik, så var krykkene borte i løpet av et par uker og få uker etter det gikk jeg normalt. Jeg startet mer eller mindre opptreningen med en gang jeg våknet fra narkosen. Sykkeltreningen (ergometersykkel) startet jeg med straks jeg hadde nok bevegelighet i beinet til å tråkke rundt. Løpingen ventet jeg litt lengre med... Min fysioterapeut sa det måtte gjøre litt vondt for at man skulle bli bra, så jeg trente med smerter i begynnelsen. Dette var stikk motsatt at det jeg fikk beskjed om av den første fysioterapeuten jeg trente hos ved en annen leddbåndsskade, men jeg oppdaget fort hva som gav skikkelig fremgang. Tror det er viktig å velge en fysioterapeut med kompetanse på denne typen skader. Jeg er ihvertfall kjempefornøyd med den veiledningen jeg fikk og med riktig trening var jeg tilbaks etter nesten 6 måneder smile Lykke til!!!

mye forskjellig her
Fiffen #145138 20/05/2007 2:17 PM
Fiffen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg har også sett fpor meg ca 6 mnd, så skal jeg være tilbake for fullt. Håper det hvertfall, for kjøpte meg nye telemarkski i går :P

Begynte også med små øvelser så fort jeg våknet fra narkosen omtrent. Men de siste dagen ga det litt for mye hevelse å ta øveleser, så har roet det litt ned.

Legger inn rapport her når jeg vet mer etter en time hos fysioen på osndag smile

Fremgang , jippi !!
Fiffen #145139 25/05/2007 8:37 PM
Fiffen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

De 3 siste dagene nå har jeg klart å tråkke rundt på sykkelen, og det gir stoooor fremgang å sykle. Både på bevegelighet og på smerte. Så det her ser jo lovende ut, satser på ca en uke til med krykker. Totalt 2 uker og 4 dager blir det da. Smertestillende har jeg også sluttet med for lenge siden. Virker som om jeg er en av de som har fått hjelp av noen som virkelig vet hva de driver med. Heia NIMI på Ullevål smile

En liten rapport fra sykesengen
Fiffen #145140 29/05/2007 10:15 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg ligger nå på sykehus etter en omfattende kneoperasjon. Jeg har gjort en såkalt aksekorreksjon. Dvs at jeg har blitt påført et brudd i leggbeinet, og så har de lagt en kile inni bruddet og skrudd igjen med en titanplate og fireskruer. Vinkelen på foten er forandret med 15 grader. Dette er blitt gjort pga at alt er utslitt på den ene siden av kneet, pga skader på menisk, korsbånd osv. Nå blir trykket flyttet til yttersiden av kneet hvor forholdene er bedre! Jeg har vært i gjennom eksakt samme operasjon i det andre kneet for to år siden. Det jeg vil frem til er at jeg var på ski for fullt etter 6 mnd, selv etter en så omfatende operasjon. Så dette kommer til å gå veldig bra for din del også. Bare vær tolmodig og iherdig!Jeg vil på det sterkeste anbefalle Truls Jellestad ved ortopedi klinikken i Lærdal, når det gjelder kneskader, han er ekstremt dyktig!!!