Klistremerkeprblematikk
|
Entusiast
|
Entusiast
I dag har jeg fikset klistremerkeproblemet. Jeg tok ut alle tubes og fjerne klistremerkene, vasket av gammel klissete lim, og fjernet lim og klistremerkerester fra inni bindingen. Så satte jeg på en liten med fast elektrikker-teip bit, og markerte kun en strek hvor 4'er tallet skulle vært. (Var på innom Platou Sport i Bergen, de målte opp og skrev ned for meg) Med en liten teipbit istedet for et stor klistremerke er det lettere gange inne i bindingen for tubesene. Noe som gjør det lettere for fjæren som åpner bindingen å åpne bindingen helt. Så nå har jeg fått flyttet opp til 4. Fordi at etter 6-7 skidager på 3 har skoene(EVO) blir litt mykere og da ble 3 for lite for meg på tubesene. (kjører forresten med blå tubes,28,5 i sko og ca 86 kg), startet også på 3 fordi jeg har nyoperert kne og ville ha litt å gå på i henhold til utløsing. Jeg har ikke journalistutdanning akkurat, så mulig jeg skriver uforklarende og litt rotete :wink
|
|
|
 K2 Coomba NTN, blå fjærer og Crispi Evo støvel 27,5MP
|
Fersking
|
Fersking
Nå har jeg 12 dager med kjøring på NTN-bindinger. Som mange andre har poengtert var første turen veldig uvant. Jeg følte meg også som en nybegynner på ski. Klarte ikke å svinge eller noe da alt var stivt. Nå har jeg kjørt 10 dager sammenhengende og jeg har lagt merke til en del flere ting:-Klistremerket faller av hos meg også-Også hos meg så får tærne på høyre fot for lite blod og jeg har faktisk gått i en uke nå og kjenner at "et eller annet" ikke er som det pleier. Så må tilpasse innerstøvla mer-Videre får jeg gnagsår på venstre legg etter en søm i innerstøvelen! Ikke bra.-Har også slark mellom sko og bindingen i forkant, men merker ikke dette når jeg kjører-Kjører mye offpiste og der sliter jeg fortsatt med teknikken. Sliter særlig med høyresvinger. I begynnelsen merket jeg som en her poengterte at det var stivere på den ene støvelen enn den andre. - Et annet problem eller et potensielt sådan som jeg såvidt var utfor en dag med våt snø var at snø pakket seg inni bindingen med den konsekvens at gåfunksjonbøylen eller hva man skal kalle det, spratt opp! Dette skjedde forøvrig også i dag. Synes den er litt for liten motstand i denne. Lurer på om jeg skal kjøre på med silicon-spray for å hindre at for mye snø pakker seg. -Jeg veier for øvrig 67 kg, er 175 cm høy og har på mine blå fjærer stilt dem på 3,5. Etter det noen sier her kunne jeg gå ned til 2 og vel så det, slik at det blir mindre bøyemotstand?- Jeg synes forøvrig at bøyemotstanden har blitt mindre etterhvert. JEg sliter mest med støvlene nå. Synes det er vanskelig å stramme dem maks, da det blir dårlig blodomløp, pluss at de skjærer seg inn i leggen, og da sitter ikke hælen godt nok inni støvelen. Mulig at jeg må tilpasse innerstøvla enda en gang (3.gang), men skal teste ut en butikk her i Davos for å se om de kan tilpasse skallet også. Ellers, synes jeg det var veldig nyttig å lese andres erfaringer her. De sammenfaller til en stor del med mine. Vet ikke om jeg skal borre opp skruehullet til den midterste fjæra, men skal definitivt prøve å få tilpassa støvlene bedre. Har hørt rykter om at landslaget i telemark har saga riller på tvers av sålen på Crispi støvelen for å gjøre dem mykere. Den ene skia ble utløst da jeg tryna en gang i bakken, og ellers en gang når jeg hekta skia i stolheisen. Så ikke noe problem foreløpig.
|
|
|
 Re: NTN - erfaringer
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Sitat Kristian*:<blockquote><p>Sitat Isbjoern:Hei!Jeg fikk en skikkelig nedtur forrige uke. Prøvde nye ski(Line Sir Francis Bacon) med NTN og Evo. Mistet skia etter to svinger!! Jeg hadde fått anbefalt myke(grønne?) fjær og dette holdt ikke i det hele tatt. Sklei ned til varmestua og skrudde fjærene opp på 5, samme resultat. Det satt ikke i det hele tatt.Ringte Rottefella som sa at de har justert anbefalingene med tanke på skostr., vekt og erfaring. Jeg fikk så nye fjærer(røde) hos Oslo Sportslager og er veldig spent på å prøve igjen. </p> Jeg har hatt samme opplevelse; ekspeditøren anbefalte grønne fjærer (viste ikke hva han snakket om), og skoen "fløt"/vandret i bindingen og løste ut i alle høyresvinger... (grønn 3..) Stilte til 5 uten at det hjalp noe særlig. Bytta til røde fjærer og alt fungerer utmerket! 189/95kg røde fjærer på fem, crispi evo 28,5. Livet er herlig! </blockquote> Da er første tur med røde fjærer unnagjort og selv om det var uvant var det en kjempeopptur etter fadesen sist.Bindingen satt godt på, det var uvant med så mye bøyemotstand men jeg kunne ligge på skjæret selv med så breie ski!
|
|
|
 Hmmm...
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
n800800166_1938900_7120.jpg"> n800800166_1938898_9100.jpg"> n800800166_1938899_6579.jpg"> n800800166_1938897_1785.jpg"> En liten erfaring fra bratthanget på Norefjell.. ..Og bortsett fra at den løsner ofte i forkant av bindingen ved bruk av svak fjær. (grønn/blå). Så er det pr dd verdens beste Telemarkbinding.. (bruker nå sort fjær selv og det funker bra, bortsett fra at det er i strammeste laget) Så når aluminiumen er brukbar og ikke skruene til festeplaten løsner og ødelegger gjengene i bindingen og når Rottefella har løst problemet med for svake fjører som ikke holder skoen stramt i bindingen, så tror jeg dette kommer til å bli en hitt! ..Men pr dd er det er en vei å gå mener jeg, helt objektivt..
|
|
|
 Det gikk som jeg fryktet----
|
Fersking
|
Fersking
Etter 8 dager klarte jeg å kjøre de i stykker gitt!!! festet på bolten som går tversover under fotsålen røk midt i den diggeste pudderen ever... En smule bittert... DEN KLIPSEN MÅ DE FORBEDRE!!!!Forøvrig knakk jeg denne hardplastbiten på EVOen som skal hindre nedhøvling av støvlene, men den er jo litt letter å gjøre noe med... Rottefella skal ha skryt for at de sendte meg nye bindinger med bud til hotellet, men har det skjedd en gang kan det skje igjen?!?
|
|
|
 Løsning på klistremerkene...
|
Fersking
|
Fersking
klistremerkene løste jeg forøvrig med å "sage" noen små hakk der klistremerkene viser nivået... Så slipper man at disse merkene lager noe mer krøll -
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Om det er folk som ikkje har prøvd NTNT, og som er gira på å prøve før evt innkjøp, kan eg informere om at Rottefella, Crispi og NOrrøna i samrbeid med Skiforbundet reiser rundt med Norges hyggeligste stand i vinter, med mulighet til å prøve systemet på ulike ski. Neste runde er Rjukan 25. jan helga, deretter Voss 8-10. feb og Hafjell første helga i mars! KOM OG PRØV!
|
|
|
 Nye Scarpa NTN
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Scarpa To Show Two New NTN Boots Next Week At Outdoor RetailerA four buckle "pro" model and a reworked Terminator X for Fall '08 will debut at the annual Salt Lake City trade showhttp://telemarktips.com/TeleNews100.html
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ser at det er flere her som klager på trange sko. Vil anta at dette er varmetilpassede innersko. Trikset er å bygge ut der det blir for trangt. Ved tærne er typsik trikset å kutte av en tykk sokk eller lignende for å bygge opp ekstra her. Helt off-topic, men: Har et annet problem med mine varmetilpassede scarpa. Synes innerskoen har i minste laget av oppbygning mot kanten av ytterskallet og dette medfører at plasten "gnager" seg inn i leggen. Merkes spesielt over flere dager på rad med kjøring. Noen som har løsning på dette?
|
|
|
 svar på tiltale ntn
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei! Alle forventningane mine til ntn stemmer, den er jo berre heilt rå. Har crispi sko med salomon teneighty gun, 188cm ski og blå fjærer. Klarer uten problemer å bøye skoa ned i skiplankane ved pudderkøyring. Så problemet med stive sko har eg ikkje når eg køyrer, men kjenner de er stive når ein feks skal gå fra bilen il skitrekket-men det er jo konge når ein skal hoppe;). Har stilt fjærene på 3,5 og det er suverent. Så til alle som klager på ntn..slutt med det, er jo ikkje noko stress med det..
|
|
|
 yess!
|
Medlem
|
Medlem
YESS!! da var endelig dagen kommet. Skal bare få meg et par timers søvn, og så skal jeg til oslo for å kjøpe mine K2 Seth med NTN og Scarpa TX :grin Gleder meg no sykt til å få testa de 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Fiffen:Telekris:Kan du legge ut noen bilder av denne borreoperasjonen ? Har dessverre ikke noen bilder da de gjorde det i butikken. Men dette virker som det er et kjent problem som de har visst om i alle butikker jeg har vært i med litt peiling. Det er rett og slett å borre kjapt det midterste hullet med et 13 mm bor, slik at det blir litt mer klaring. Altså ikke nytt hull, kun frese av litt av den hvite plasten med et 13 mm bor.
|
|
|
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Skal teste ut nyinvesteringen K2 Hippy med EVOX og NTN i morgen. Håper det blir knall...
|
|
|
 Nyinvestering
|
Fersking
|
Fersking
Etter at det var heilt tomt for Scarpa i min størrelse valgte eg å gå for EVO skoen. Føles litt trang, men skal få testa det ut på Voss søndag. Samtidig har eg satsa på K2 Seth med soft binding. Gleder meg utruleg til å prøve, men lurer på om eg burde hatt hard i staden for soft binding med tanke på det eg les her??? 183cm/95kg
|
|
|
 evo + grønn fjær
|
Entusiast
|
Entusiast
I begynnelsen var evo og grønn fjær på 5 helt umulig, men etter å ha myket opp støvelen med ti dager på blå fjær og 3, er jeg nå med stort hell tilbake til grønn fjær på 5.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Første turen i dag ble fiasko.................................. Ikke sjans at skoa ville sitte fast i bindingen. Kjørte med grønn fjær stilt på 5. Kunne vri skoa ut av bindingen når jeg sto i ro. Tips til hva som er galt? Bruker forævrig crispi skoa...
|
|
|
 Som sagt
|
Entusiast
|
Entusiast
Du må stange hodet i veggen med stivere fjær en stund. Så kan du trappe ned til fjæra som passer.
|
|
|
 ny test av NTN på telemarktips
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Pga bruten fot har jag inte fått testat NTN ännu. Ska bli spännande. Detta test tror på alldeles för styv flex som huvudproblemet.http://www.telemarktips.com/RevNTNprod0708.htmlPrototypen till Scarpas NTN-stövel var alltså riktigt mjuk i flexet medan produktionsmodellen verkar vara mycket hårdare. Jag provade EVO i butiken igår. Med 80kg och full kraft på tån lyckades jag nästan inte flexa stöveln alls. Jag hoppas verkligen att den blir mjukare med tiden. Hela vitsen med telemark är ju att man ska kunna böja stöveln för att behålla kontakt med skidan. Jag kan bara inte förstå varför flexet ska vara hårt. Över huvud taget! För max kontroll på skidan borde man ha styv flex i sida och supermjuk framåt så man själv kan välja motstånd i flexet med olika fjädrar beroende på vikt och önskat motstånd beroende på åkstil.
|
|
|
|
|
|
 ny test av NTN på telemarktips
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Pga bruten fot har jag inte fått testat NTN ännu. Ska bli spännande. Detta test tror på alldeles för styv flex som huvudproblemet.http://www.telemarktips.com/RevNTNprod0708.htmlPrototypen till Scarpas NTN-stövel var alltså riktigt mjuk i flexet medan produktionsmodellen verkar vara mycket hårdare. Jag provade EVO i butiken igår. Med 80kg och full kraft på tån lyckades jag nästan inte flexa stöveln alls. Jag hoppas verkligen att den blir mjukare med tiden. Hela vitsen med telemark är ju att man ska kunna böja stöveln för att behålla kontakt med skidan. Jag kan bara inte förstå varför flexet ska vara hårt. Över huvud taget! För max kontroll på skidan borde man ha styv flex i sida och supermjuk framåt så man själv kan välja motstånd i flexet med olika fjädrar beroende på vikt och önskat motstånd beroende på åkstil.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Simen Berg:SPØRSMÅL:Er det flere som opplever at det er stor forskjell i bøyemotstanden på høyre og venstre støvel på Crispi EVO (str 27,0)? I mitt tilfelle er venstre støvel en del stivere. Har bare brukt de 5-6 dager, så det vil nok jevne seg ut. Men jeg synes bare det er skikkelig sært med slik forskjell. Hadde egentlig ikke tenkt noe spess over det, men etter å ha gjort litt testing i helga, må jeg si at venstre skoe er litt stivere hos meg også... Veldig rart. Mulig det er at jeg er svareke i vesntre fot enn høyre (er høyrehendt), men synes det virker litt søkt... Prøvde å lage meg ei venstre ski med fjøra på 4, men det går jo litt imot en av fordelene med ntn; det at det ikke er forskjell på høyre og venstre ski.
|
|
|
|
|