Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner på Telemark, Noen tips til utstyr?
#144272 07/12/2007 12:05 AM
Speeten Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei alle som digger løshæl!

Jeg er en gammel bretter som ønsker nye beiter, toppturer uten truger!

Jeg har ikke peil på telemarkutstyr og er i nød for noen gode utstyrstips forran kjøpet av utstyr!

Jeg vil drive mest med toppturer og løssnøkjøring og ønsker utstyr som selv jeg kan beherske =) (kanskje)(182 høy og 80 kg)

Alle tips mottas med takk og så legger jeg inn et godt ord hod nissen:)

Speeten

Du er jo ein liten sprett med den vekta...
Speeten #144273 07/12/2007 10:10 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...så du kan velge mellom alt mulig.Velg sko som passer på foten. Har dei tre klemmer er det sikkert ok. Velg ei allroundski som har god innsving, som ikkje er for stive og breie? Tipper det vil dukke opp eindel folk som vil selge deg sine som dei har vokst utav. Ikkje ver redd for å kjøpe brukt som førsteski, men sjå den først... Jobb inn det grunnleggende med moderate ski, lån og prøv. Ingen vits å bruke tusenvis på DEI råe skia som du ikkje veit om du vil like. Faktisk ganske surt.Anbefaler allroundski framfor pudderplanke, det er litt meir motiverende å jobbe inn teknikk når du får litt hjelp fra innsvingen. Velger du ei litt brei, vil du kunne bruke den i pudderet, men den er kanskje litt tyngre å komme igang med. Du må nok pårekne eindel jobbing med teknikk i preppa bakke før du er fortruleg med upreppa. Lykke til! Løshæl er digg!

Re: Nybegynner på Telemark, Noen tips til utstyr?
Speeten #144274 07/12/2007 11:48 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei.Kjører selv på atomic teledaddy og er veldig fornøyd med de. Flyter bra i pudderet og helt greie i preppa bakke. Godt alternativ for deg som har lyst å kjøre litt "offpiste"

Utstyr
Speeten #144275 07/12/2007 6:40 PM
Fersking
Fersking

Vist du er nybegynner så må du sterte på ski som er lette å kjøre på og ikke for tunge å gå med på en tur i fjellet. Sko som passer foten er veldig viktig. Crispi sko for en brei fot og Scarpa for en smalere fot. Ski som du nesten føler deg som en verdensmester på første gangen du kjører er faktis Black Diamond Havoc. Det er lette og fine ski. De er brei nok for all slags kjøring og utrolig lett kjørte. Flere jeg kjenner har prøvd disse og er utrolig fornøyd. Jeg har selv brukt dem og det er ei kanon ski. Håper du finner den gode følelsen med fri hæl i fjellet og bakken.Lykke til

Takk alle sammen for de uvurderelige tipsene! Kjempe bra!
Speeten #144276 08/12/2007 2:01 PM
Speeten Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg bukker meg i støvet og takker for noen veldig bra tips fra dere alle sammen!!

Nå skal jeg ut å prøve sko !

Ser frem til en sessong med myeknall og fall:)

Velkommen
Speeten #144277 10/12/2007 4:03 PM
Fersking
Fersking

Får ønske deg velkommen til løshæl "klubben":)Når det gjelder valg av utstyr er det vel ingen fasit. Du sier du er ny på tele, så jeg ville startet med å velge rett ski (lengde,bredde osv). Jeg er selv 187cm og kjører med 178cm ski. Dette for å få en ski med kjapp respons, samt at jeg liker å ta en backflip eller 2 når jeg får d til. Korte ski krever uansett at du har rett balansepunkt, da skia blir mindre stabil fremover og bakover. Når det gjelder bredde så er hoved regelen at 100mm på midten er minimum for en god pudderski. Ikke velg for tunge ski. Når det gjelder sko så blir det en smaksak. Kjører selv med Garmont synergy og er veldig fornøyd. Denne skoen er ikke for stiv, og det går an å gi den mer flex når du går oppover med en "bryter" bak på skoa. Scarpa og crispi har gode sko de også, så det blir en smaksak. Kjører selv med cobra R8 binding og er veldig fornøyd. IKKE velg en for tung binding. Lykke til

Du ga meg svaret jeg lurte på!!
Speeten #144278 10/12/2007 11:32 PM
Speeten Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for noen veldig nyttige kommentarer!!

Jeg lurte litt på hva lengde ol på skia men nå har jeg noe å gå ut fra! Har ikke fått handlet noe enda men er på utkikk. Tenkte jeg skulle prøve å finne noen brukte ski da jeg lettere kan bytte disse ut (eller vertfall billigere å bytte disse ut en butikk nye)

Jeg fortsetter ferden!

Og ha en snørik sessong!