Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemark/Linken/Alpin sprørsmål
#144096 02/01/2008 11:01 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har nå kjørt telemark i to-tre år med noen dynastar ski, crispi sko og Rottefella Chillibindinger. I juleferien dro bindingen seg løs fra skien/forhøyningsplaten knakk, så nå står jeg igjen med et par støvler, en ski og en og en halv binding...

Jeg står omtrent kun i bakke(/park), men ønsker å gjøre noe med det.

Støvlene jeg har er jeg ikke så veldig fornøyd med, men om jeg finner noen billig kombindasjon ski/bindinger kan det hende jeg holder meg til dem.

Før hadde jeg som sakt chilli, men syntes de var veldig lite behagelige med tanke på at de føltest veldig lite "faste" sideveis. Har grunnet ønsket om å slippe det sett en del på Linken bindinger. Fant en pakke på G-sport med linkenbindinger, T2 (mulgiens T2X, står T2X på en sånn plakat, og ikke på en annen...) pg Linken ski til 5999. Det virket for meg som en ganske behagelig pris... men jeg er usikker på om jeg vil greie meg med null motstand.

Så da er spørsmålene: Er det noe vits i at jeg kjøper telemark for bakke-/parkkjøring? Kan det for en som ikke kjører alt for mye være lettere/lurere å gå for hammerhead eller cobrabindinger? Og ikke minst, jeg viste ikke at Linken lagde ski, kan heller ikke finne noe informasjon noe sted om det. Er det en lisensiert ski, og i så fall hvem har laget dem for dem? Om jeg velger å bare kjøpe binding og ski, har dere noen forslag som havner under 5000? Eventuelt andre gode dealer med sko i tillegg til under 6000? Eller ønsker jeg her en pris som ikke er seriøs om jeg vil ha noe skikkelig?

skigutane
severinsen #144097 02/01/2008 11:42 PM
Fersking
Fersking

Det er skigutane på voss som eier linken nå, ta kontakt med dem på www.skigutane.no og hør hvor den linken skien kommer fra. Ut i fra målene og dømme virker den som en fin allround ski.

Re: Telemark/Linken/Alpin sprørsmål
severinsen #144098 03/01/2008 9:13 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg tror kanskje det er Åsnes som står bak skien. Virker sånn utifra hva google sier... Hvor har du forresten målene du snakker om fra? Jeg fant noen her: http://www.jobbogfritid.no/productview/20035254/ (men jeg har ikke kunnskap nok til å si annet enn at de føltes stivere ut enn mange av de andre twintipene i "min prisklasse" de solgte når jeg var ute og så etter ski i går. (Og det er positivt om en vil gjøre noe annet enn å bo i park er det ikke?) Skal ringe skigutane senere i dag uansett, så får jeg svar.

Du skal mer ut i offpisten? Linken!
severinsen #144099 03/01/2008 1:09 PM
Ringrev
Ringrev

Da er nok Linken et godt valg av de 3 bindingene du nevner.Og de funker utmerket i bakken også.

Den er ikke en jibbebinding, da er Hammerhead mer riktig tror jeg.Skal du fortsatt stå mye i park så kan det være at Hammerhead er bindingen for deg, de funker nok bra i løssnøen også.

I løssnøen er Linken toppers.Jeg hadde linken før jeg gikk over til alpint denne sesongen, og kan ikke si annet enn at jeg var kjempefornøyd med bindingene.

Gikk selv fra Chilli til Linken og merka aldri "nullmotstands-problematikken", det er da motstand i fjærene på Linken også, selv om den ikke er så jevnt fordelt som på wirebindinger.

Jeg er også veldig fornøyd med Linken til topptur, kjempegode å gå med.

Dette ble veldig pro Linken, men sånn er det. Så lenge NTN er såpass dyrt så synes jeg Linken er en knallgod nummer 2, samt at de nå har fått luka bort barnesykdommene som NTN kanskje sliter med.

severinsen #144100 03/01/2008 2:28 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

En hyggelig dame hos skigutane fortalte meg at det var extrem (www.extrem.se) som lagde linken skiene. Jeg kjenner dessverre ikke til om det er positivt eller negativt, så om noen vet noe om det hadde det vært hyggelig om det ble skrevet noe.

hmm...
severinsen #144101 03/01/2008 9:03 PM
Medlem
Medlem

Om jeg skulle kjøpt utstyr kunn ut fra at jeg skulle kjørt i bakke/park, hadde jeg ikke gått for Linken binding, og muligens ikke t2x heller. T2x funker den, og om du ikke ønsker å betale for mye er det jo en grei løsning. Ville kanskje heller gått for en T1R! Hva bindinger angår ville jeg vurdert R8 og HammerHead mye sterkere! R8 fungerer veldig bra i bakke, i motsetning til offpist, og HammerHead kan du få pinne stiv når du er ute å jibber og leker. Kjører selv på HammerHead nå, og er stjernefornøyd.

severinsen #144102 04/01/2008 6:13 PM
Fersking
Fersking

Jeg gikk fra chili til linken i fjor, og mine erfaringer er blandet. I løssnø og mykt føre funker de fjell, men i vanlig bakkeføre syntes jeg det var vanskeligere å venne seg til dem. Måten å bruke bena og trykket på ble for meg helt annerledes, og dermed har jeg enda ikke helt kommet "inn i dem". Hadde jeg hatt disse erfaringene da jeg kjøpte bindingene ville jeg muligens ha valgt ett annet merke. Likevel, de er virkelig knall utenfor løypene=)

severinsen #144103 05/01/2008 5:54 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Rossignol Scratch Bling + Cobra/Hammerhead, kan det være en ok kombinasjon? Eller blir Scratch-skien for lite stiv om jeg vil kjøre noe annet sted enn i parken?

Og vet noen om noen gode utløserplater til de nevnte bindingene som er til salgs i Norge?

severinsen #144104 05/01/2008 7:14 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg burde kanskje kjøpt NTN, men har konkludert med at 6000 nok er øverste grense... med de pakkene jeg finner så tror jeg at det på mange måter fører meg til Linken-pakken. Håper inderlig det går bra. Når jeg har tatt et par turer skal jeg skrive litt, da det knapt finnes noen informasjon der ute om den skien.

Jaja..
severinsen #144105 05/01/2008 8:03 PM
Medlem
Medlem

men husk det at Linken primært er en løssnøbinding wink

Linken ski
severinsen #144106 11/01/2008 4:05 PM
Fersking
Fersking

Eg prøvde prototypen av Linken skia sist vinter. Må vel sei at eg var veldig fornøyd med dei ja. Vert nok eit slikt par på meg også :coolEg syns dei var veldig gode på vekslande føre.

severinsen #144107 11/01/2008 4:09 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har enda ikke tatt steget inn i butikken med pengene, men fikk lønning i går! Har vært veldig usikker, men jeg tror jeg tar sjansen. Håper at jeg kan bruke den 100% fornøyd garantien til å bytte til rottefellabindinger om jeg skulle ha de som følger med.

severinsen #144108 11/01/2008 4:18 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Håper at jeg kan bruke den 100% fornøyd garantien til å bytte til rottefellabindinger om jeg skulle ha de som følger med.

Og med det siste mente jeg egentlig "om jeg ikks skulle like linkenbindingene som følger med".

Linken er bra binding.
severinsen #144109 12/01/2008 1:38 AM
JS. Offline
Medlem
Medlem

Linken er en bra binding så jeg tror du vil bli fornøyd med de.Fungerer bra både i bakke og utenfor bakke og i løssnø.

severinsen #144110 12/01/2008 9:37 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Uten ha rokket å prøve dem i bakke kan jeg bare opplyse om at jeg i hvert fall fikk 10% avslag oppå selve pakkeprisen pga mammas medlemsskap i Skiforeningen. Jeg trodde de rabattene ikke gjalt for skipakker, men det er jo en helt real prisreduksjon det. 5999>5399.

Hvordan var Linken?
severinsen #144111 21/01/2009 9:11 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Nå? Hvordan var Linken? Jeg har vært og sett på Linken Slettafjell med Linken Pro binding i dag. Kjekt å høre andres erfaringer.

Mitt utgangspunkt er at jeg ønsker en ski som er god både i bakken og i løssnøen. Jeg har ikke veldig mye erfaring med løssnø enda, men vil ut og leke!

severinsen #144112 22/01/2009 3:27 PM
Medlem
Medlem

Sitat PtpN00b:Om jeg skulle kjøpt utstyr kunn ut fra at jeg skulle kjørt i bakke/park, hadde jeg ikke gått for Linken binding, og muligens ikke t2x heller. T2x funker den, og om du ikke ønsker å betale for mye er det jo en grei løsning. Ville kanskje heller gått for en T1R! Hva bindinger angår ville jeg vurdert R8 og HammerHead mye sterkere! R8 fungerer veldig bra i bakke, i motsetning til offpist, og HammerHead kan du få pinne stiv når du er ute å jibber og leker. Kjører selv på HammerHead nå, og er stjernefornøyd.

Funker ikkje cobra r8 til offpiste??Det var heilt nytt for meg!!

severinsen #144113 23/01/2009 9:53 AM
Fersking
Fersking

På Linkens hjemmesider står det om en ny variant av bindingen:

Linken Pro Bindings:An improved Linken binding with stronger spring, new and better metal alloy and reinforced critical details.

Noen som kjenner noe til hva dette innebærer i praksis eller prøvd den nye bindingen? Betyr 'stronger spring' at det er større bøyemotstand?

linken pro
severinsen #144114 23/01/2009 11:09 AM
Fersking
Fersking

eg fekk montert årsmodellen av linken på skia mine, og eg er godt fornøygd. eg var skeptisk for eg hadde høyrdt så mykkje forsjelligt om bøyemotstanden, men eg må sei at den er bra, du kan justere den bak på bindingen med eit sjerneskru jern.

Mest lest på FRIFLYT.NO