Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skitur i Marokko
#144052 03/01/2008 11:05 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Halloen smile

E ska te Marokko om tre uker. Norwegian har jo starta ny rute til Marrakech og e har fått palpene mine på en billett. Så nå er spørsmålet: surfing eller skikjøring? Noen som har erfaring med skikjøring i Marokko? Hvor bør jeg dra. Hvor bør jeg ikke dra? Hvor kan jeg sjekke snøforhold?

Re: Skitur i Marokko
Ayatollah #144053 04/01/2008 12:50 PM
Fersking
Fersking

Jeg var i Høy-Atlas for ganske mange år siden, og kjørte på ski fra Toubkal (det høyeste fjellet i Marokko, og en del andre fjell i samme området. Utgangspunktet for toppturer er Neltner Hut på rundt 3000 meter om jeg ikke husker feil. Du starter turen i Imlil. Vi hadde lite snø da vi var der, men forholdene varierer veldig. Les mer her: http://www.skimountaineer.com/ROF/ROF.php?name=Toubkal

Ellers er Oukaimeden det eneste skianlegget i området. Har ikke vært der, men det er ikke mye å snakke om tror jeg. Men sikkert morsomt lell. http://www.snow-forecast.com/resorts/Oukaimeden

Oukaimeden
Ayatollah #144054 04/01/2008 9:54 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg var på (i) Oukaimeden i månedsskifte okt/nov. Ikkeno snø der da. Bodde på den franske "DNT" hytta der. Der hang den noen flotte skibilder fra heisen. Så ikke så værst ut, men ptp var det ikke akkurat. Heisen er ganske lang og om snøen er fin ser det ut som det kan være mange fine linjer der. Men avhenger av snøen. Vet ikke hvordan den er om vinteren.Tar vel ca 1,5 t å kjøre fra flyplassen i Marracech, så det er gunstig sånn sett. Fra Oukaimeden ser man nordover til Toubkal. Ikke så langt i luftlinje. Der var det endel snø også når jeg var der.

Jeg var der for å sykle, og det var helt topp. Om det hadde vært mye snø hadde terrenget vært sjukt bra, men tror nok skjelden det er det. Fikk julekort fra guiden der nå i jula, da var det 5cm snø høyt til fjells, ca 2500m tipper jeg.Se bilder fra turen på SingeltrackReiser. Snø på noen av fjellene i bakgrunnen.