Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skitips til nybegynner?
#143571 05/02/2008 5:51 PM
AndersE Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei og hå!

Har nettopp fått øynene opp for mulighetene som telemarkski innebærer, og jeg er fast bestemt på at dette er noe som jeg skal lære meg. Fra før av har jeg 7 års erfaring med snowboard, men skiferdigheter er det lite av... Så i begynnelsen regner jeg med at det blir en del kjøring i preparerte løyper for å terpe på teknikken, men målet er å få beveget seg ut i løssnøen etter hvert.

...og det er her valg av ski kommer inn. Med tanke på at jeg aller helst har lyst til å tilbringe dagene utenfor løypene, skulle jeg gjerne hatt litt bredde under føttene. Skien som jeg har sett på er Volkl mantra. Men vil vanskelighetsgraden være for høy på en slik ski, tatt i betraktning at jeg ikke har erfaring med telemark fra før?

Innspill mottas med stor takk!

Anders

Re: Skitips til nybegynner?
AndersE #143572 05/02/2008 6:32 PM
Fersking
Fersking

Flesk til å kjøp deg en bra pakken med en gang.. Går kanskje en anelse treger å lære seg, men da blir man vandt med sånne ski å man har skipakken mye lengre.Istede for at du kjøper en middels pakke og bytter den ut om et år.Et tips kan jo være å gå for hælbinding å ikke det nye NTN. Da har du jo større mulighet til å låne ski med andre. Ellers finner du mye info om NTN systemet her på forumet om du skulle velge å gå for det. Er en tråd med 140 innlegg

AndersE #143573 05/02/2008 6:33 PM
Fersking
Fersking

Flesk til å kjøp deg en bra pakken med en gang.. Går kanskje en anelse treger å lære seg, men da blir man vandt med sånne ski å man har skipakken mye lengre.Istede for at du kjøper en middels pakke og bytter den ut om et år.Et tips kan jo være å gå for hælbinding å ikke det nye NTN. Da har du jo større mulighet til å låne ski med andre. Ellers finner du mye info om NTN systemet her på forumet om du skulle velge å gå for det. Er en tråd med 140 innlegg

AndersE #143574 05/02/2008 7:30 PM
AndersE Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det er i akkurat de baner jeg også har tenkt, at hvis jeg bare kjøper en middels pakke, så kommer jeg med all sannsynlighet til å bytte den ut etter kort tid...

Når det gjelder lengde på ski, hva vil være passelig på Volkl Mantra for meg som er 1.85 m og 85 kg? Og hva angår NTN-bindingen så har jeg forstått det slik at det er delte meninger om den, men det frister likevel stort å gå all in på den nye telemarknormen. Så hvordan er NTN-bindingen for nybegynnere, i forhold til for eksempel R8?

AndersE #143575 05/02/2008 8:56 PM
Fersking
Fersking

De som konverterer fra vanlig til NTN synes jo ofte det er litt uvant i starten, men de er fordi de har den gammle bindingen å samenligne med.For deg, vil det sannsynelig vis ikke ha stor betydning.

Du bør ha 185 ski ja.

Hvor skal du handle da?

AndersE #143576 05/02/2008 9:14 PM
AndersE Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hadde planer om å handle hos sportconrad.com, men ser nå at de har tatt vekk mantra-skien fra nettsidene sine, så da er jeg ikke riktig sikker lenger...

Har du tips om andre nettsider som fører volkl?

AndersE #143577 05/02/2008 9:41 PM
Fersking
Fersking

Hadde også vurdert Gotama om jeg var deg.Det er en KJEMPE ski spør du meg.Men skismaken er som baken:)

AndersE #143578 05/02/2008 9:41 PM
Fersking
Fersking

Hadde også vurdert Gotama om jeg var deg.Det er en KJEMPE ski spør du meg.Men skismaken er som baken:)

AndersE #143579 05/02/2008 9:52 PM
Medlem
Medlem

Tror kanskje Gotama vil bli litt brei for en nybegynner... Jeg ville gått for en litt smalere ski, slik at det blir lettere å kante skien... Men det er min mening...

Dynastar Legend Pro Rider
AndersE #143580 05/02/2008 10:34 PM
Entusiast
Entusiast

i 186 kan jo være en tanke? På tilbud hos Conrad også :wink

.
AndersE #143581 06/02/2008 10:23 AM
Fersking
Fersking

Gå for mantra! Det er et ypperst valg. Passe brei til å flyte elegant i pudder, men likevel skarp nok til å bruke i hardpreppa bakker. Det er en ski du som nybegynner sikkert får til å håndtere, samtidig som den kan gi deg mye å gå på i fremtiden. Du vil nok ikke bytte den ut med det samme, nei!

Butikker som selger mantra er bl.a. oslosportslager.no og vpg.no på nettet, og ellers mange butikker i hele norge. Stikker du innom en butikk er det jo mulig å be om en bra pakkepris, eller prute litt på prisen..

AndersE #143582 06/02/2008 1:43 PM
AndersE Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da ser det ut til at valget faller på mantra! Men så spørs det om jeg skal gå for 07/08 modellen, eller vente til neste års modell. Synspunkter? Og er det noen som har bilder, eventuelt beskrivelse av den nye modellen?

AndersE #143583 06/02/2008 1:50 PM
AndersE Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

En ting til: sett at jeg går for NTN-bindingen, hva er det beste valget når det kommer til støvler? Scarpa eller crispi? Regner med at det som fersking vil være best å starte på en støvel som ikke er så stiv, men hvordan er de to støvlene stilt opp mot hverandre i stivhet?

tips
AndersE #143584 06/02/2008 2:55 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Mitt tips er egentlig å starte med å finne en god støvel, dvs en støvel som passer bra på foten. Så kan en velge binding, og så ski. Ski er vel det letteste.

Jeg har to skidager på mantra nå, og er ganske så fornøyd. Jeg tror kanskje den er litt myk for harde bakker, men det ser ut til å være en meget bra allrounder, med litt mer vekt på løskjøring. Litt dyr da, og så kan del være vanskelig å få tak i mtp den er utsolgt flere plasser.

Jeg hadde heller ikke vært beskjeden med lengden. Jeg er 175 og kjører på 184, de oppleves ikke som for lange..

MANTRA m/Crispi
AndersE #143585 06/02/2008 3:01 PM
jcw Offline
Fersking
Fersking

Sitat AndersE:En ting til: sett at jeg går for NTN-bindingen, hva er det beste valget når det kommer til støvler? Scarpa eller crispi? Regner med at det som fersking vil være best å starte på en støvel som ikke er så stiv, men hvordan er de to støvlene stilt opp mot hverandre i stivhet?

Jeg kjører NTN med Crispi på mine Mantra, veldig stivt og uvant i begynnelsen, men etter noen dager mykner det opp, leggmusklene får kjørt seg i begynnelsen.. Scarpa er utsolgt mange plasser - Sport Conrad har vel ikke Crispi så vidt jeg vet, men det kan du jo evnt sjekke, (hvis du velger dem da) Er selv strålende fornøyd med valget av både ski, bindinger og sko etter litt tilpasninger vel og merke

Tross alt nybegynner
AndersE #143586 06/02/2008 3:48 PM
Fersking
Fersking

Jeg ville absolutt ikke gått for Crispi Evo og NTN som nybegynnerpakke! Altfor stivt! Har dette selv, og er glad jeg hadde to-tre sesonger på mykere støvler og mindre kompliserte bindinger først..

Jeg ville gått for R8, og noen støvler som passet mine bein! Scarpa har ganske smal lest, mens Crispi og Garmont har bredere lest. Jesting.no har billige Scarpa støvler, xxl.no har Garmont til ganske bra pris.Jeg syns i starten at det var deilig å ha en støvel som var lett og knekke ned i telemarksstilling med, for da krevde det så mye mindre av meg. Kunne konsentrere meg om å teknikken istedenfor å plundre med å komme ned i telemarkstilling.

Når det gjelder ski, så må du tenke på bruksområdet. Skal du som du sier ut i løssnøen etterhvert, så blir det mest morro med ei ski som er 85+mm på midten. over 100mm så kan det bli vanskeligere å få skia på kant på preppa underlag. Dette varierer selvfølgelig fra ski til ski, men det er hvertfall noen retningslinjer;)En god ski for deg hadde kanskje vært Blizzard Titan Nine? 92mm på midten, og veldig mange som skryter av denne skien.. Jesting.no har den.

Lykke til!

AndersE #143587 07/02/2008 9:31 AM
AndersE Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for at du fikk meg ned på bakken igjen Katoom :wink

Det er lett å bli overivrig når man handler etter utstyr, og jeg glemmer fort at jeg faktisk aldri før har stått på telemark. Men det du skriver høres absolutt fornuftig ut. Så hvis jeg går for en støvel som for eksempel T2, (alt etter hva jeg finner ut passer i butikken selvfølgelig...) i sammen med en R8-binding, så vil det være en ålreit nybegynnerpakke?

Når det gjelder ski så tror jeg at jeg kommer til å gå for neste års modell av mantraen, for det virker som om god-ordene sitter ekstremt løst om denne skien. Og jeg regner med at den nye typen ikke blir annerledes. Eller, jeg håper hvertfall ikke det...

AndersE #143588 09/02/2008 10:02 AM
Fersking
Fersking

Trur nok Cobra R8 og ein T2 feks ville vert ein bra start, men eg er litt ueinig i det med at NTN ikkje er såp bra til nybegynner. Systemet er ufattelig mykje meir stabilt, og det er lettare å ta ein telemarkssving. Syns vertfall eg. Hadde eit par turar med T2 og chilli på carvingski før eg skifta til Crispi Evo og NTN. Dei har berre gjort jobben lettare spør du meg.

15 års erfaring på telemark
AndersE #143589 22/02/2008 5:06 PM
Fersking
Fersking

Hei AndersE

Først og fremst må jeg gratulere deg med valget ny stilart og velkommen til den blide telemarksfamilien.

Når det gjelder valg av utstyr ville jeg ikke gått for en stivere støvel enn scarpa T2 eller lignenede, en cobra binding og en lett svingt ski. Det mest vesentlige for deg vil være å lære deg teknikken, det gjør du ikke på det stiveste og råeste utstyret.

Det er lett å se hvem som har gått rett på for "rått" utstyr og hvem som gradvis anskaffet råere ustyr etterhvert som ferdighetsnivået har økt. En annen ting du bør ha i bakhodet er at telemark kanskje ikke er det riktige for deg og da er det maks kjipt å ha brukt alt for mange oppsparte kroner på dyrt utstyr.

Offe

Crispi - NTN
AndersE #143590 27/02/2008 10:02 AM
Fersking
Fersking

Sitat jcw:<blockquote><p>Sitat AndersE:En ting til: sett at jeg går for NTN-bindingen, hva er det beste valget når det kommer til støvler? Scarpa eller crispi? Regner med at det som fersking vil være best å starte på en støvel som ikke er så stiv, men hvordan er de to støvlene stilt opp mot hverandre i stivhet?

</p>

Jeg kjører NTN med Crispi på mine Mantra, veldig stivt og uvant i begynnelsen, men etter noen dager mykner det opp, leggmusklene får kjørt seg i begynnelsen.. Scarpa er utsolgt mange plasser - Sport Conrad har vel ikke Crispi så vidt jeg vet, men det kan du jo evnt sjekke, (hvis du velger dem da) Er selv strålende fornøyd med valget av både ski, bindinger og sko etter litt tilpasninger vel og merke

</blockquote>Jeg er helt enig med valget av crispi. Første turen min med NTN bindingen var veldig stiv, støvelen var rett og slett jævelig stiv. jeg var passe dum og brukte blå fjær, men etter at jeg skifta til grønne fjør og brukte støvelen en titalls ganger ble støvelen myk og kjempe behagelig. Kjempe godt fornøyd:)

Hva med selve telemarksteknikken?
AndersE #143591 27/02/2008 10:11 PM
Medlem
Medlem

Syns nå fokuset blir veldig mye på utstyr og lite på teknikk i denne tråden må jeg si. Blir som når Tommy Sharif kjøpte Koenigsegg og kjørte den på Rudskogen. Hjelper fint lite å ha Norges dyreste bil når ferdighetene henger milevis etter.

Bruk litt mindre penger på ski første gangen og prioriter heller et telemarkskurs. Tipper turistforeninga i Stavanger arrangerer sånt (ser det står Sandnes i profilen din)

Se forøvrig også denne tråden http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=196805

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå