Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hva skal jeg gjøre med knekt ski
#143489 15/02/2008 9:19 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei.Jeg kjøpte med et par rossignol bandit b83 med NTN og Crispi sko i romjulen. Etter 6 dager på fjellet knakk den ene skien under hel klossen. Da jeg gikk tilbake med de og ville reklamere på de ble det avvist med det argumentet at jeg tydligvis hadde kjørt i en dump eller falt slik at den hadde knekt.Grunnen til at jeg reklamerer på de er at jeg ikke har kjørt med de på en måte som burde tilsi at de skulle knekke. jeg har ikke stått på ski de siste 10 årene bare snowboard og de seks dagen tilbraktte jeg i løpen for å lære meg å stå på telemark. jeg har ikke hoppet med de kjørt offpist eller falt på noen måte som skulle gjøre at skiene knekker.Kan noen hjelpe meg med hva jeg bør gjøre?

Re: Hva skal jeg gjøre med knekt ski
etkallenavn #143490 15/02/2008 9:52 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er importør som er ansvarlig for å håndtere reklamasjoner. Selv om butikkene kan ha retningslinjer for reklamasjoner, så ville jeg ikke gitt med før du har fått en uttalelse fra importør.De fleste skiimportørene i Norge benytter seg av Skiservice Tomm Murstad på Voksenkollen for vurdering av reklamasjon. Disse kan også reparere skien om det ikke er noen reklamasjon.Skien kan knekke fordi det er en fabrikasjonsfeil, eller fordi den får en "unormal" belastning. Denne unormale belastningen skjer ofte ved fall eller at man kommer i ubalanse inn i kuler etc. Siste eksempel gir i utgangspunktet ikke reklamasjon.

hmm
etkallenavn #143491 15/02/2008 10:00 AM
Fersking
Fersking

Høres ut som dette må være fabrikajsonsfeil dersom du ikke har kjørt på en måte der skien blir unormalt hardt belastet. Bandit skiene er jo laget for å kjøres hardt med så jeg kan ikke skjønne at de skal knekke så lett.... må være en feil på skiene.

Dårlig Rossignol reklame?
etkallenavn #143492 15/02/2008 11:40 AM
Ivrig
Ivrig

Jeg ser du har Rossignol bandit b83. Jeg kjenner ikke denne skien, men tankene går noen år tilbake til Rossignol Black Widow barneutgaven.

I vår lille bygd ble det kjøpt 3 sånne par. 2 av dem knakk bak bindingen. Det 3. paret (min sønns) løsnet bindingene på. 2 ganger var de sendt til importør for å sette i plastplugger (ca 1 cm i diameter) for at bindingene skulle sitte. Skiene var av cap-konstruksjon og fyllt med "sagflis"! Jeg var selv i kontakt med importør, der det ble innrømmet at Rossignol Black Widow iallefall ikke var forsterket for telemarksbindinger.

Jeg har selv hatt racingski fra Rossignol og var meget tilfreds, men; har de fortsatt ski i nærheten av disse "sagflisskiene" er mitt spørsmål??

nye ski
etkallenavn #143493 15/02/2008 11:48 AM
Fersking
Fersking

Klart du skal ha nye ski. Det er selgersiden som er ansvarlig for å "bevise" at skia er brukt feil eller at ski har gjort det den er konstruert for. Les kjøpsloven og ta deg en tur til butikken igjen. Eller ring direkte til importør og spør hva du skal gjør. Hvis de heller ikke behjelpelig, ville jeg prøvd forbrukerrådet.

Kjerne
etkallenavn #143494 15/02/2008 12:12 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

De billigste skiene til Rossi har laminert trekjerne. Men uansett handler ikke dette om hvorvidt skiene har en solid konstruksjon eller ikke. Dette handler om en brukket ski er en reklamasjon, og det er ikke noen automatikk i det. Det er fullt mulig å kjøre i stykker en ski om det er bevist eller ubevisst. Jeg ville tatt dette med importør eller Skiservice.

Til Jan Erlend:
etkallenavn #143495 15/02/2008 12:25 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg forstår ikke hva du "snakker om"!?

Jeg ga mye mer bare for skiene enn det du snakker om pakkepris. Det var ikke ski til en 8 åring, og kun kjøp av ski og bindinger. Jeg kan forklare flere forhold i sammenheng med denne handelen men tror det har liten allmen interesse.

Hvordan i huleste kan du trekke slike konklusjoner? Er du ansatt i Rossignol? Eller har du et spesielt forhold til Rossignol?

Ett av de dummeste svarene jeg noen gang har fått på forumet (ser da bort ifra at jeg selv kan være litt for spøkefull)! :grin

etkallenavn #143496 15/02/2008 12:58 PM
Fersking
Fersking

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023964913.16#reklamasjonsrett

Innpå den linken står det en del om reklamasjonsrett. Konfronter butikken med dine rettigheter, og kjøpsloven eller hva den heter.. det er litt småteit kanskje, men pleier å funke:) med en gang du krangler litt med de, og har saklige argumenter pleier folk å gi etter!

Reklamasjon
etkallenavn #143497 15/02/2008 2:05 PM
Medlem
Medlem

Hei,

Dette er en klassisk reklamasjonsak. Hvis skien har vært benyttet slik den skal og ikke blitt utsatt for unormal belastning gitt dens tenkte bruksområde skal den åpenbart tåle mer enn noen dager (selvsagt). Uten å være noen ekspert på kjøpsloven mener jeg at varige forbruksgoder faktisk har reklamasjonsfrist på 5 år (pleide å være 2 år).

Fremgangsmåten din bør være som følger:

Du går til butikken og sier at du ikke har kjørt skiene unormalt på noen måte, og mener dette må være reklamasjonsgrunn. Hvis den du snakker med er "vanskelig" ber du om å snakke med daglig leder. Du må da fremlegge samme påstand for ham/henne. Hvis det fremdeles er problemer kan du vurdere å "true" litt, for eksempel at du vil kontakte importør og klage på service i butikken og at du vil vurdere å ta kontakt med forbrukerombudet. I det minste må du spørre om det er meningen at skien bare skal tåle noen dagers bruk, og insistere på at du ikke har brukt skien unormalt.

Det eneste denne butikken kan gjøre er å ta inn skien, si at de skal sende den til importør/produsent for at de skal vurdere reklamasjonssaken. Det er veldig uvanlig at produsenter ikke aksepterer reklamasjon på denne type tilfeller. Det vil ikke være butikken som må betale for ny ski dersom reklamasjon aksepteres av produsenten.

Det er ekstremt dårlig service av butikken å møte deg på den måten de har gjort. Jeg vil gjerne vite hvilken butikk dette er. I alle fall er det all mulig grunn til å "stå på krava" her. Lykke til :-)

hmm...
etkallenavn #143498 15/02/2008 3:17 PM
Medlem
Medlem

eg trodde det å knekke en ski bare var en rissiko vi måtte leve med:Peg hadde aldrig tenkt på å reklamere hvis mine ski hadde knekkt:P

etkallenavn #143499 15/02/2008 4:16 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for bra tilbakemelding. Jeg gikk først til samme MX sport butikk som jeg kjøpte skiene. Der ble jeg nærmest avvist da jeg kom inn. Han ringte meg dagen etter og sa han hadde snakket med levrandøren, jeg presiserte da at jeg ikke hadde kjørt noe annet enn forsiktig i løype slik som ferskinger ofte gjør. han mente det ikke fikk hjelpe og at jeg mått kjøpe nye ski. det beste han kunne gjøre var å gi meg rabatt på nye ski. Jeg gikk så til en annen MX sport i håp om å møte litt bedre kundeservice. han jeg traff der skjønte min frustrasjon men sa han ikke kunne gjøre noe uten å snakke med levrandør. Det tok da en måned, der jeg var innom flere ganger i uken for å høre om det hadde skjedd noe mer, til slutt hadde han som var ansvarlig for saken sluttet å det var en ny som fikk ansvaret etter en uke fikk jeg så vite at levrandøren ikke godtok reklamasjonen, men jeg fikk nummeret til han. dette var i går og har ikke rukket å ringe i dag. Men får ta det på mandag. Er forferdelig skuffet over den generellt dårlige kundebehandlingen. Må få si at jeg ikke ville vurdert å reklamere på skiene dersom jeg hadde utsatt skiene for noen som helst belastning som kunne være grunn til at de knekker.

hørt om karma?
etkallenavn #143500 15/02/2008 4:30 PM
Entusiast
Entusiast

skien knakk selvfølgelig fordi du har pådratt deg svært dårlig karma ved å bytte fra snowboard til telemark. kast skia, kjøp deg brett og prøv å fortrenge disse marerittaktige dagene som skikjører.

Sant sant
etkallenavn #143501 15/02/2008 4:39 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

He he. Tydlig at det telemark ikke er tingen nei. Kan fort bli litt dyrt hvis man må kjøpe nye ski hver sjette gang man er på fjellet.

etkallenavn #143502 16/02/2008 8:54 PM
Fersking
Fersking

hiv da

etkallenavn #143503 18/02/2008 10:38 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Sitat Animal:Jeg forstår ikke hva du "snakker om"!?Jeg ga mye mer bare for skiene enn det du snakker om pakkepris. Det var ikke ski til en 8 åring, og kun kjøp av ski og bindinger. Jeg kan forklare flere forhold i sammenheng med denne handelen men tror det har liten allmen interesse.Hvordan i huleste kan du trekke slike konklusjoner? Er du ansatt i Rossignol? Eller har du et spesielt forhold til Rossignol?Ett av de dummeste svarene jeg noen gang har fått på forumet (ser da bort ifra at jeg selv kan være litt for spøkefull)! :grin

Lugna litt no! Prøv å trekk pusten dypt, og tell til 10 før du leser det som er skrevet en gang til.

Hvis du fortsatt ikke "skjønner" (?) hva jeg snakker om, så spurte du om Rossignol fortsatt lager sagflisski. Jeg svarte, ja, det gjør de. Rossignol har et bredt segment, og lager alt fra enkle og billige skumkjerneski til high end racing og frikjøringsski.

Som andre store skiprodusenter, ønsker de å selge til hele markedet, og har derfor et utvalg av ski går over hele pris- og kvalitetsspekteret.

Jeg poengterte så at B83 skal være av bedre kvalitet. En ski fra Rossis freeridesegment bør tåle å bli kjørt relativt hardt.

PS! Håper ikke din modenhet reflekterer snittet på forumet. Makan til slett velkomst..

Jeg beklager Jan Erlend!
etkallenavn #143504 18/02/2008 11:12 AM
Ivrig
Ivrig

Jeg har lest en gang til det du skrev. Jeg tok nok desverre din kommentar for å være svar på hele mitt innlegg. Det ser jeg nå ikke var riktig av meg og finner det viktig å beklage overfor deg direkte på forumtråden.

Utenom beklagelsen: Jeg burde nok i mitt første innlegg forklart litt mer om pris, lengde og type ski.

etkallenavn #143505 18/02/2008 6:53 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

No hard feelings :wink

knekt ski
etkallenavn #143506 18/02/2008 8:27 PM
Fersking
Fersking

kjøp ny.....

huff
etkallenavn #143507 19/02/2008 12:42 AM