Sitat BjørnE:Takk for svar! Tror jeg går for å sette binding på PE'skiene. Bør jeg isåfall sette bindingene på midten, som man skal med twintip, eller litt bak som med telemark? Er det bare smak og behag?
Jeg kjører på omtrent samme oppsett som du beskriver her, når det gjelder både lengde og type ski. Monterte bindingene med senter på skoen over sentermerket på skia ( som alpint), og fikk noen meget spesielle egenskaper;)Må henge en del i skoen for å holde skia på skjær og i tekniske raske partier (eksempelvis kuleløype) er det veldig lett att fram tuppen tar litt hardt når du står midt over skia, da bråstopper det og det blir masse kaving for å ikke havne med nesa i snøen.Skia blir og veldig vinglette hvis du ikke henger svakt i skoen. Har kjørt med alpin utstyr på samme plasering på denne skia i ett par år og ikke merket noe av dette. Konklusjonen blir nokk att bindingen havner 4-5 cm lenger bak. Til oplysning har jeg ikke merket dette på lengre telemarkski, kjører med alpin plasering -1 på storslalom skia på 190cm, har og med hell kjørt med bindingen enda lenger fram....men det var i gamledager med mye mindre innsving. Men uansett er dette personlige erfaringer, kjørestilen har og mye og si. Kunne sikkert skrevet flere sider om dette, men du må nesten prøve litt. Er noen som sier att det bare er å spørre i butikken, men min erfaring er at der møter du i beste fall varierende kompetanse når det gjelder plasering av telemark binding......dersom de mener de veit hvor bindingen skal sitte uten å spørre om du har ønsker, hvordan du kjører eller hvor du kjører har de alerede avdekket at de ikke er helt kompetente:wink