Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Erfaringer med NTNs gåfunksjon...?
#143140 28/03/2008 10:37 PM
palm Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det er godt mulig dette temaet allerede er dekket i den nå 186 innleggs lange tråden om erfaringer med NTN, og isåfall ber jeg ydmykt om unnskyldning. Men hva er egentlig erfaringene med NTNs gåfunksjon? I de to testene jeg har lest, er konklusjonene nemlig stikk motsatte. I Fri Flyts test av toppturbindinger i siste nummer heter det bl.a. følgende:

"Om gåposisjonen er det to ting å si: bevegelsen er ikke helt fri, og du får ikke til å løfte hælen særlig høyt. Mens du kan løfte de andre telemarkbindingene opp mot 90 graders vinkel, kommer du bare opp i 40 grader før det sier stopp med NTN. Det er så lite at det føles som en reell hindring, selv i relativt slak motbakke (...) Med vekt som er langt over de andre telemarkbindingene og en begrenset gåfunksjon, blir det kun nedoveregenskapene som taler for å gå på topptur med NTN. I dag er dette å regne som en ren kjørebinding - med gåfunksjon". (Fri Flyt nr. 55, 2/08, s. 107).

I testen av NTN i Friluftsmagasinet Ute heter det derimot følgende om gåfunksjonen:

"Bindingens gåfunksjon er en av de store fordelene med NTN-systemet. Ved å frikoble fjærene gikk vi uanstrengt med feller i oppoverbakkene. Frikoblingen er meget enkel og gir behagelig gange med null motstand. (...) Dette bør være en etterlengtet nyhet for folk som ønsker å gå toppturer med telemarkutstyr" (Friluftsmagasinet Ute, nr. 1 2008, s.49).

Hvordan i alle dager er det mulig å komme fram til to så diametralt motsatte konklusjoner? Det er nesten så man kan lure på om det er samme bindingen som er testet...

Pål

FFer for strenge!?
palm #143141 28/03/2008 10:54 PM
Entusiast
Entusiast

Prøvde mine NTN på topptur i påsken! det var ikke den bratteste toppturen, men føler ikke at det var noen stor hindring.. kan se at det blir vansklig når det er veldig bratt, men ser ikke på det som noe problem!

Er noen svar i slutten av det lange inlegget om NTNerfaringer, men skjønner at du ikke har lest alle innleggene!:wink

Re: Erfaringer med NTNs gåfunksjon...?
palm #143142 28/03/2008 11:44 PM
Entusiast
Entusiast

Nesten så jeg lurer på om friflyt egentlig har gått med bindinga i det hele tatt...

Det er litt motstand i bindinga når du tørrtester den hjemme i stua (pga bøyemotstand i vaierene tror jeg?), men dette merkes ikke i bakken. Har heller ikke merka noe til lite bevegelse i bindinga. Når du regner med gåfunksjonen/framovervinklinga i skoa har iallefall jeg mer enn nok bevegelse. Er også digg at det er såpass lett å skifte mellom gå og kjøremodus (i motsetning til feks folk på duke som må ut av bindinga for å skifte modus).

Er et par ting som ikke er helt bra, og det er at hælløfteren er tung å få opp (og ned igjen forsåvidt) og bare har et høydenivå. Og at bremsen gnager hakk i sålen når bindinga er i gåmodus.

Er alt i alt godt fornøyd med gåmodusen, men det er klart at bindinga er i tyngste laget...

palm #143143 02/04/2008 12:03 PM
Fersking
Fersking

Jeg synes gåfunksjonen fungerer veldig bra, noe som i mine øyne til en viss grad kompenserer for at bindingene er relativt tunge.

Funker meget bra!
palm #143144 02/04/2008 2:36 PM
Entusiast
Entusiast

Deler overhodet ikke påstanden om at bevegelsen er for kort - få/ingen går så bratt at du har behov for mer bevegelse, da traverserer man.

Eneste gangen jeg savnet å kunne vippe over på knærne er når man skal nøkke opp hæl-løfterne da disse sitter ganske godt.

Tur-modus på NTN slår fullstendig knockout på å gå med trad binding, da må man eventuelt investere i Switchback eller Ascent for å få bedre fri pivot (NTN er vel "så nære fri pivot man kommer"). Men så skal man jo nedover etterpå også...

Tur-modus/fri pivot er dessuten snillere mot hæler en trad binding :wink

Neida!
palm #143145 02/04/2008 2:40 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat LarsThomas:Er et par ting som ikke er helt bra, og det er at hælløfteren er tung å få opp (og ned igjen forsåvidt) og bare har et høydenivå.

Ikke noe problem å få den ned! Bruk staven og trinsa til å vippe den litt tilbake og så er det bare å trampe den ned :cool

Fin fin gåfunksjon
palm #143146 03/04/2008 11:48 AM
Fersking
Fersking

Jeg synes gåfunksjonen fungerer meget bra og bevegelsen er i alle fall tilnærmet fri og mye bedre enn andre bindinger jeg har prøvd (cobra og linken).

Det er heller ingen problemer med å løfte helen når det blir bratt, så jeg skjønner ikke hva disse testerne har holdt på med.............

Enig i at helklossen er litt tung å få opp, men som "superdigg" sier er det lett å tråkke helklossen ned igjen.

Eneste ulempen jeg kan se er vekten.

NTN- Gåfunksjon
palm #143147 22/04/2009 9:29 AM
Fersking
Fersking

Har tidligere skrevet noen ord om NTN (test av NTN)Har nå brukt utstyret på endel toppturer av lengre varighet. Er meget fornøyd med gåfunksjonen til NTN, fleksen er god både i bratt/og flatt terreng. Helløfteren er forholdsvis enkel å vippe opp, veldig enkel å ta ned igjen bruk staven og trø ned med helen. Gikk i lyngen med enormt mye pudder og NTN funka meget bra. Kjemeverynice:)GOd tur

palm #143148 22/04/2009 10:20 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat palm:Hvordan i alle dager er det mulig å komme fram til to så diametralt motsatte konklusjoner? Det er nesten så man kan lure på om det er samme bindingen som er testet...Pål

Grunnen til så ulike resultater er sammenligningsgrunnlaget. testen i FF var en rein gåtest, der vi hadde med NTN som et ytterpunkt. I rein topptursammenheng falt denne "nedoverorienterte" bindingen litt igjennom.UTE-testen sammenligner med tradisjonelle telemarksbindinger der du går i kjøremodus, dette gir betydelig mere motstand i bøyen enn alpine turbindinger. Da kommer NTN godt ut (bortsett fra vekt)

eh

palm #143149 22/04/2009 12:32 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sammenliknet med andre telemarkbindinger med gåfunksjon (BD O1, 7tm power tour, G3 Targa Ascent) har NTN mindre bevegelsesfrihet, og det er et problem der man traverserer opp bratte skråninger. Det er vanskelig å få til en effektiv teknikk for vendinger på traversene når utslaget er så lite.

Et annet ankepunkt, som jeg ikke har sett omtalt så mange ganger, er at "vippepunktet" til gåmodus på NTN ligger for langt bak. Når man løfter opp foten bør det være slik at tuppen løfter seg først, dvs at vippepunktet på bindingen bør ligge foran balansepunktet til skia. Dette går ikke med NTN, med mindre man har montert veldig fremover.

Ellers kan man innvende at bindingen er tung, og at man kunne hatt to forskjellige høyder på den klumpete hælløfteren. 2008/09-versjonen av hælløfteren er lett å få opp, i motsetning til fjorårets. Jeg håper at Rottefella på sikt kan gjøre noe med de punktene som er nevnt over.

Til tross for den noe "halvveis" implementasjonen av gåfunksjon, er det likevel NTN jeg vil velge hvis jeg skal gå opp på et fjell for å kjøre ned igjen. Fordelene ved kjøring nedover veier nemlig mer enn opp for svakhetene i bratt oppoverbakke.

palm #143150 12/01/2010 9:49 PM
Fersking
Fersking

Drar opp igjen denne tråden.

Nå som 22designs har kommet med axl (Hammerhead med fri-pivot) er det noe som helst fordeler med NTN for toppturbruk? Og har Rottefella forandret noe på gåfunksjonen? Tenker da på utslaget og motstand.

Har sett flere som ser ut til å slite ved vendinger (i bratt terreng) og skien ser også ut til å dykke i løssnøen i motsetning til dem med fri-pivot bindinger hvor skiene løfter seg opp. Stemmer dette med deres erfaringer?

NTN på Haute Route
palm #143151 12/01/2010 10:38 PM
lws Offline
Fersking
Fersking

Jeg gikk Haute Route med NTN i fjor. Tidligere har jeg brukt Targa Ascent. Vedr vekt skal en ikke glemme at støvlene (jeg bruker Scarpa T Pro) er noe lettere enn tilsvarende 75mm støvel. Dette kompenserer for de ekstra grammen på bindingen. Når det er sagt er jeg ikke så opptatt av vekt, jeg vil ha et oppsett som funker oppover og nedover. Targa er kanskje hårfint bedre på oppturen, men siden NTN, etter min mening, slår knockout på Targabindingen på nedturen var valget lett.....Når det gjelder bøyevinkelen er det for meg en teoretisk problemstilling. Jeg har aldri opplevd det som problematisk hverken når jeg vender i traverseringer, eller går rett opp - og jeg har gått en del for å si det slik. Jeg skulle imidlertid tenkt meg to høyder på hælløfteren, og håper dette er noe Rottefella kan levere. Det å få opp hælløfteren kunne sikkert også vært hakket lettere, men det er ikke noe som irriterer meg stort. Noe enkelte også har sett på som negativt på NTN er at du ikke får skarejern som følger bindingen, og ikke er låst til skien. Dette var noe av det jeg var mest spent på. Opplevde det imidlertid ikke som noe problem. Faktisk tror jeg nå jeg foretrekker den løsningen... Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte å gå over til NTN.

Leif

palm #143152 12/01/2010 10:41 PM
Fersking
Fersking

Sitat Sigg:Drar opp igjen denne tråden. Nå som 22designs har kommet med axl (Hammerhead med fri-pivot) er det noe som helst fordeler med NTN for toppturbruk? Og har Rottefella forandret noe på gåfunksjonen? Tenker da på utslaget og motstand. Har sett flere som ser ut til å slite ved vendinger (i bratt terreng) og skien ser også ut til å dykke i løssnøen i motsetning til dem med fri-pivot bindinger hvor skiene løfter seg opp. Stemmer dette med deres erfaringer?

1. For de late: Step in bindinger :)2. Skistoppere3. "Liksom-utløserfunksjon"

palm #143153 13/01/2010 10:30 PM
Fersking
Fersking

Jeg har ingen ting å utsette på ntn-bindingen og skjønner ikke helt hva folk har å utsette på det. Akkurat det her med helløfteren er vel endret nå på 09/10 bindingen. Helklossen er ikke lenger i hardplast, noe som gjør at den lettere lar seg både ta opp og få ned. Føler vel heller aldri at jeg har hatt behov for å få mer vandring i gåmodus. Kommer aldri til å angre på at jeg i 2007 brukte mange høvdinger på nytt telemarkutstyr og ntn.

NTN bøy og gå
palm #143154 14/01/2010 12:03 AM
Medlem
Medlem

NTN begrensning i vinkelen på foten i gå funksjonen oppleves ulikt etter hvilken steglegde man er vant til å bruke. Er det naturlig med korte steg så merkes denne begrensningen mindre. For oss med lange bein,så utgjør dette en reel begrensning på steglengden i spes mellom 10-20 grader. Det oppleves som å trippe med unaturlige korte steg. Støvel høyden og den fysiske formen er andre faktorer som påvirker steglengden.

Bøyemotstanden er avhengig av farge på fjær og justering av denne. Jo svakere fjær jo mindre bøyemostand. Med grønn fjær i midtstilling er det ikke merkbar forskjell på bøyemotstanden mellom gå og kjørefunksjonen. Mostanden er omtrent som på linken bindingen.Viktig å bruke tid på å finne den rette fjæren for ikke bar din vekt, men for det som føles naturlig for deg og din kjørestil. Rottefellas tabell for fjær og innstilling er veiledende. Hverken mer eller mindre.

lykke til med NTN

palm #143155 14/01/2010 7:56 AM
Fersking
Fersking

Takker for synspunktene.Bindingsvalg er tydeligvis ikke en eksakt vitenskap.

palm #143156 14/01/2010 12:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat oemat:Har tidligere skrevet noen ord om NTN (test av NTN)Har nå brukt utstyret på endel toppturer av lengre varighet. Er meget fornøyd med gåfunksjonen til NTN, fleksen er god både i bratt/og flatt terreng. Helløfteren er forholdsvis enkel å vippe opp, veldig enkel å ta ned igjen bruk staven og trø ned med helen. Gikk i lyngen med enormt mye pudder og NTN funka meget bra. Kjemeverynice:)GOd tur

Helt enig!

Høyde og bøyevinkel
palm #143157 14/01/2010 12:20 PM
lws Offline
Fersking
Fersking

Jeg er 1,88 høy, med normal benlengde i forhold til høyden. Steglengden er vel også normal. I praksis har jeg som nevnt ovenfor aldri opplevd begrensningen i bøyevinkel som problematisk - jeg har rett og slett aldri merket det..... Jeg har høye støvler (TX Pro), og det er mulig at en strekker ut ankelen, og dermed løfter helen mer, med lavere støvler??. Men kjøper en NTN er det vel strengt tatt ikke så mange lave støvler å velge i slik at jeg igjen tror at problemet for de aller fleste (alle som jeg har gått topptur med) er kun av teoretisk interesse.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå