Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Monteringsplate på brede teleplanker?
#143109 01/04/2008 11:26 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Gikk ifjor over fra lær, smale Tuaski med Riva uten plater, til plaststøvler og lekne K2 ski med G3 og plater under bindingene, kjempemorro:) Kom over noen Scott Pure på salg (1 800,-:grin og lurer på om det har noe for seg med plater under bindingene. Skia er jo breiere enn støvlene, så man får vel ikke noe bedre kantgrep med....?

Re: Monteringsplate på brede teleplanker?
pudderhue #143110 02/04/2008 11:16 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ingen?

Moment og kantgrep
pudderhue #143111 02/04/2008 3:33 PM
Fersking
Fersking

Sånn rent utifra fysikkens lover vil du få et større moment når du forsøker å kante skien når bindingen plasseres høyere opp fra skien med en oppbygninsplate. Prinsippet er uavhengig av skiens bredde men det må et økende moment til for å kante en bredere ski. Moment er lik kraft x arm, hvor armen i dette tilfellet er avstanden fra skien til toppen av støvelskaftet. Virkningen med å ha en oppbygningsplate kan sammenlignes til en viss grad med å kjøpe støvler med høyere skaft. Klart som blekk??

takker
pudderhue #143112 02/04/2008 6:06 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

for et meget godt svar, klart som blekk!

Klart som blekk!?
pudderhue #143113 03/04/2008 11:51 AM
Ivrig
Ivrig

Her ser det ut til at konklusjonen er klar. Jeg forstår dine fysiske forklaringer "veien er målet", men er du så sikker på at skiene gir betre kantgrep med oppbygging av bindingen. Her er det MYE mer snakk om teknikk enn oppbygging av bindingene. Jeg tror man like godt kan vurdere høyden fra undersiden av skien til kneleddet som høyden fra skiene til toppen av støvelskaftet. Selvsagt endres dette dersom bindingene oppbygges 10 cm grunnet da større slark mellom støvel og legg. Jeg har selv gått andre veien og redusert oppbyggingen av bindinger på et par brede alpinski. Kantgrepet ble ikke dårligere men skiene ble mye mer lettkjørte. Kan ikke forklare, bare undre, på dette. F.eks. Er det en fordel at skienes bøyeradie går nærmest mulig fotens underside? Jeg vet ikke.

pudderhue #143114 03/04/2008 12:55 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Det siste innlegget var interessant!Har et par lette K2 medrotefelle telemark tåbinding .Fungerer utmerket på det rette føret.føler jeg har bedre kontroll når støvlene sitter direktepå skiene!Er derfor litt skepisk til all den oppbyggingen.Deter mulig kantgrepet blir bedre i braaaaatte hellinger men der kjører jeg sjeldent!Alltid på søk etter pudder!!Fy f..... for et nydelig vær vi har og her sitter jeg i stresslessen og ser på de hvite solblanke fjellene!Gladat noen får nyte dem!

RINwinkwink:wink

Kantgrep og oppbygging
pudderhue #143115 03/04/2008 2:31 PM
Fersking
Fersking

Flotte innspill her, dette begynner å bli interessant.. Jeg vil ikke oppfattes som tilhenger av mest mulig oppbygging, prøvde bare å forklare hvordan oppbygging påvirker kraften du må bruke for å kante skien. Det sier seg selv at det er lettere å kante en platåsko enn en sandal men det betyr ikke at det blir gøyere å gå på...Skiens "kantgrep" (hvis man mener kraften kanten trykkes ned i underlaget) vil være det samme uansett oppbygning eller ikke så lenge vekt, fart, kantvinkel, svingradius, skibredde o.s.v. er likt. Men "følelsen av kantgrepet" vil jo være annerledes uten oppbygningsplate (med samme støvel) fordi du da må overføre et større trykk (mer kraft) fra leggen mot støvelen for å oppnå samme kanting av skien. Her er det altså snakk om hvilken opplevelse man har av kantgrepet og den vil jo være individuell, så en fasit på hva som passer den enkelte best finnes vel ikke, her er det bare å prøve seg frem. Det er ikke alltid teori og praksis er så lett å forene........

pudderhue #143116 03/04/2008 3:45 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tror jeg kommer til å prøve uten oppbygging, tror det blir mere feeling:) uten. Har aldri likt platåsko heller:grin

pudderhue #143117 03/04/2008 6:15 PM
Fersking
Fersking

Lykke til, la oss få høre hva du finner ut.

pudderhue #143118 21/04/2008 11:29 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Det ble G3 Targa T/9 med den oppbyggingen som fulgte med bindingen. Er bare super fornøyd med kjøpet:grin kjørte på Gaustadblikk på søndag, med harde løyper på formiddagen og deilig sløsh ut på dagen. Eneste begrensning jeg ser, er i trang skog, da trenger jeg nok flere timer med skia, men ellers helt rå!Så med misunnelse på de som gikk oppp Gaustatoppen, og la igjen noen flotte spor nedeover siden, men det var nok mere folksomt der, enn i anlegget.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå