Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lett utstyr
#143085 30/04/2008 7:50 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Trenger hjelp/tips til nytt utstyr for telemark og toppturer.Pga nerveskade i ryggen har leggmuskulatur og hoftemuskler på hø. side blitt varig skadet og betydelig svakere enn tidligere.

Skiene jeg nå har Head monster veier 5,2kg parret med rotefella wierbinndinger.Skoene 3,2 kg parret.sum =8,4kg,god trening men desverre alt for mye å drasse på med nåværende fysiske begrensning.

Hva anbefaller dere ?

Skiene bør være ca 170 m ,90+ midje!

Takknemlig for alle mulige tips!

RINwinkwink:wink

Vurdert rando?
rin #143086 30/04/2008 11:45 PM
Medlem
Medlem

Kan jo være en mulighet å satse på en lett rando-pakke. Stampes ut en god del til greie priser nå på våren. Dynafit med TLT-binding og passende sko veier jo luft. Antakelig mindre krevende på muskler og ledd også.Ellers er det jo alltids karbonskiene (Goode, Voile m.fl) som med letteste G3 telebinding blir meget lett. Og litt dyrt kanskje. Eller Dynafit sine. G3 har vel også ganske lette ski.Uansett - lykke til med helsa og skigleden. smile

Tromsø, ja.
rin #143087 30/04/2008 11:48 PM
Medlem
Medlem

Sløve meg. Så nå at du antakelig holder til i Tromsø. Så senest i dag at Sturla på Tromsø Sport hadde en god del snadder igjen i hylla - til snille priser. Ta deg en tur innom. Tror det begynner å tømmes hos de andre.

Re: Lett utstyr
rin #143088 01/05/2008 9:47 AM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Takk for tilbakemelding!Har ikke lyst til å konvertere til rando ennå,føler det som et lite nederlag,da jeg alltid har sett på telemark som den opptimale stilen.MEN hvis ikke foten blir sterk nok må jeg nok bare se det i øynene å legge om stilen.Står jeg alpint vil jo ikke belastningen på foten bli så stor som den er nå da jeg har en relativt dyp telemarkstil.

Har forresten fått et tilbud på atomic sugar daddy ,se annet innlegg,for kr 2000 men er usikker på vekta og kvalitetenpå skia1

Ikke nødvendigvis enten/eller
rin #143089 01/05/2008 9:37 PM
Medlem
Medlem

Hei igjen,Tror en god del har samme utgangspunkt som deg - at det er telemark nær sagt for enhver pris. Hvorfor ikke kjøre tele de dagene som er egnet - og kose deg storveis. Og så rando når beina er trøtte og/eller føret er mer tvilsomt - og kose deg storveis? Det kan mao bli flere glimrende skiturer i sesongen. Hvis du legger religion til side ser jeg vel egentlig bare 2 utfordringer med dette - det blir mye stæsj i boden til mange penger og du må "kjøre deg varm" i 2 ulike stiler. Det siste er vel egentlig bare avveksling og dermed positivt, det første er litt sjukt - gjerne flere par tele-ski og så plutselig en flåte rando-ski. På grensen til uetisk, men på den annen side er det jo investering i fysisk fostring og langt bedre enn å putte penga i svære flatskjermer, svindyre sofaer og digre SUV'er ;-)

Hmm.. Ble jo rent filosofisk her...

Re: Lett utstyr
rin #143090 02/05/2008 5:31 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei Snowhow!Deler syntet ditt på å prioritere helse og naturopplevelser framfor ekstrem materialisme,så både rando og telemark er utelukket hovedsakelig av økonomiske grunner .Telemarkidiot til "the bitter end".Ganske interessant å lese om alle de skiparene som byttes ut årlig for en ikkeskal føle seg akterutseilt i utstyrshysteriet.Tydligvis mange som har/tar seg råd til det siste og "det beste",mest sannsynnlig uten at skiferdihetene bedres nevneverdig men kun at skiparken øker og lommeboka tømmes!