Våt snø i form av slush er skjeldent noe problem i forhold til glid. Her er det voks i henhold til temperatur som gjelder. Det er selvsagt viktig å børste bra (kobber og nylon evt. poleringsbørst).
Problemet kommer når man får "sugeføre". Dette forekommer som oftest når snøen er i ferd med å bli slush. Snøen er veldig fuktig samtidig som den er tettpakket. Luggingen man merker oppstår fordi kontaktflaten mellom snøen og sålen blir veldig stor. Du kan sammeligne det meed to glassplater som ligger mot hverandre. Løsningen på dette er å skape muligheter for å drenere bort vannet.
En måte å gjøre dette på er å få slipt skiene med struktur. Gode sportsbutikker tilbyr slik sliping. Det finnes mange forskjellige strukturer hver til sitt føre. Jeg har ikke pondus på dette, men butikken vet nok hvilken struktur som egner seg best til ditt behov.
Jeg har ikke eksprimentert så mye med glider i forhold til dette, men jeg har to teorier. Voks i henhold til temperatur (sannsynligvis rød eller gul). En annen idè kan være å benytte seg av voks for kalde forhold. Dette virker muligens litt merkelig. Tanken bak dette er at kald snø ofte har stor tetthet og små korn. Kaldvoksen er svært hard og vil dermed bli veldig blank og glatt på skien. Dette har jeg troen på, men har som sagt ikke testet noe særlig. Har du god råd anbefales det voks med høyt fluorinnhold. Denne voksen gir bedre glid spesielt ved våte forhold. I tillegg finnes det forskjellige former for topping, denne legges oppå grunnvoksen (det vi med studentbudsjett bruker) og er 100% fluor. I tillegg til å gi bedre glid sørger denne for at "preppen" blir med slitesterk.
Lykke til !