Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
telemark binding
#143064 12/05/2008 7:56 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Bruker rotefella telemark tåbinding på mine k2,fungere bra. Har kjøpt meg atomic sugar daddy og ønsker innspill/argumenter for hvorfor jeg bør gå over til f.eks wirebindinger?Hva er hensikten/fordel/ulempen med å ha en oppbyggingsplate 2-3 cm under bindingene så lenge jeg ikke kjører på hard underlag eller preppa løyper kun toppturer!!

RINwinkwink:wink

Re: telemark binding
rin #143065 12/05/2008 11:00 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei! Noen år siden jeg kjørte med tåbinding men dette er vel noen av fordelene med wirebinding: bindingene har bedre stabilitet, bakskien er lettere å "få med" feks på hopp eller i løssnø, du får større trykk på bakskien mot snøen, balansepunktet mellom sko og binding er lengre bak så du får bedre kontroll på skiene.

Oppbyggingsplater er vel ikke like viktig i løssnø. Hovedhensikten er å hindre bindinger/sko å skrubbe på hardt underlag i bratte bakker men du får også økt moment på skien ved kanting. De fleste monterer nå bindinger med 2-3 cm plater.

Atomic Sugar Daddy
rin #143066 13/05/2008 12:18 AM
Entusiast
Entusiast

Hei.

Utifra skivalg, mener jeg det hersker liten tvil om du bør skaffe deg wire-bindinger. Sugar Daddy er en såpass kraftig ski at hvis du vil ha utbytte av den, bør du ha bindinger som står i stil til skitypen.

Som nevnt ovenfor, gir wire-bindinger mer stabilitet. Føler at man kan gi litt mer gass og fortsatt ha kontroll.

Når det gjelder det å gå oppover, er det muligens en tanke tyngre, men dette ubetydelig. Gevinsten man får i form av trygghet og stabilitet nedover, gjør er det definitivt verdt. Når det er sagt, har hvilken type støvel du bruker også en god del å si. Jo kraftigere støvel, jo mere stabilitet, selvfølgelig.

God tur med dine nye wire-bindinger, kanskje Rottefella Cobra?

rin #143067 13/05/2008 5:44 PM
Ivrig
Ivrig

Synes du skal prøve Hammerhead jeg, rin. Ta ev kontakt for bruktkjøp.

Derfor!
rin #143068 13/05/2008 9:36 PM
Medlem
Medlem

Tåbinding er for å gå bortover på flatt terreng med, og de fleste wirebindinger er for å kjøre telemark med.Anbefaler Hammerhead på det sterkeste. Har tidligere kjørt på R8. De blir fort ødelagt, har dårligere kjøreegenskaper og er ekle å gå med. Har kjørt mine Hammerheads 75 dager i år, og rimelig hardt. De kjøpte jeg brukt og de holder supert enda! Er ingen tvil for meg hvilken binding som er best!!

rin #143069 13/05/2008 10:25 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!"Tåbinding er for å gå bortover på flatt terreng med, og de fleste wirebindinger er for å kjøre telemark."

Rotefella telemark tåbinding,Bulldog 22 og NTN bindingene har ikke wier !Fungerer slik jeg forstår det helt utmerket både til å gå bortover,oppover og telemark nedover!Er du en som er liker mye i lufta som på bakken og en som ønsker hard kjøring,vil jeg tro at wier o.l tåler dette bedre og muligens har du mere kontakt med ski i lufta,enn kun med en tåbinding.Har wierbinding på head monster men føler meg friere når jeg kjører med tåbinding på k2 ski.Dette kommer igjen litt ann på føret!I dag vareg på en liten tur med k2 skiene og føret var tung nysne/lett skare på toppen.På dette føret ville nok de tunge monster skiene med wier fungert bedre,så de prøver jeg ut i morgen.Vi har nok med sne fremdeles her i Tromsø!(jippi!)

Takk for tipset om hammerhead!

RINwinkwink:wink

ntn
rin #143070 14/05/2008 9:47 AM
Entusiast
Entusiast

NTN har jo en slags wire. Men den har bare et nytt festepunkt i forhold til andre systemer, som er litt av greia med NTN.

Bulldog kan jeg ikke snakke for da jeg ikke har hørt om.

tåbinding
rin #143071 15/05/2008 2:52 PM
Medlem
Medlem

Når jeg, og sikkert de fleste andre, snakker om tåbinding, så mener vi stort sett Rottefella super-telemark. Vil absolutt ikke kalle NTN for ei tåbinding. Den festes midt under foten, og består av en del fjærer som klemmer foten på plass. En tåbinding fester skoen utelukkende i tåsålen foran skoen. Vi anbefalle wirebinding, eller NTN o.l til alle former telemark, uansett om du hopper eller kjører. Tåbinding har ingen fordeler slik som jeg ser det. pluss at de ødelegger skoene.Har R8 på mine "jibbeski", og etter en sesong var de bindingene temmelig bøyde og jævlig. Er ikke den bindinga som tåler mest juling!

rin #143072 15/05/2008 6:06 PM
Ivrig
Ivrig

Tåbindinger er i dag for turgåere og "spesielt interesserte(/utsatte) ved nedkjøring" coolgrin

rin #143073 15/05/2008 8:41 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Jeg er tydligvis en særing som trives utmerket godt med rotefella super telemak.Jeg går lett opp på toppturene da her ikke er noen vesentlig motstand i hælløftet(har jo ingen wier)Får nok ikke like god stabilitet på nedturene sammenlignet med de som bruker wier,men jeg har derfor en betydelig dypere teknikk og det lar seg gjennomføre uten wier.Må også tenke litt mere på at jeg presser ekstra ned innerski enn de som bruker wier.Sidestabilitet og rotasjonsstabiliteten er like god som min rotefella carve wier!!Så lenge jeg ikke jibber og hopper fungere dette utmerket!Finnes helt sikkert utstyr der ute som ved utprøving fungere bedre til midt bruk men det har jeg hverken tid eller ikke råd til å finne frem til!!

Takk for alle innspill!

PS.Har foresten bestilt meg et par atomic sugar daddy 163cm(lettsvingte på toppene og skogen-håper jeg) (1600kr)er selv 175,som også skal få seg et par super telemark!!

RIN

RIN

pass på
rin #143074 15/05/2008 10:20 PM
Entusiast
Entusiast

Du som kjører lavt burde hvertfall skaffe deg knebeskyttere. Ekstra utsatt når man har dyp stil og det er mye snø. Mange farer i snøen.

Men det gjelder jo alle, kjøp knebeskyttere.