Storfjell, superpudderski
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hoi!Er på utkikk etter nye telemarkski for storfjellkjøring.Har p.t. et Dynastar Legend med BD O1 bindinger, men disse blir litt i minste laget for de forholdene jeg tenker på. Er ute etter en relativt mjuk ski med god carv. Da det er vansklig å få benyttet demoski på telemark så er jeg ute etter ERFARINGER og tips! Har sett på følgende ski:1.http://vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=906Litt lite innsving....2.http://vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=907Mulig at denne er litt stiv, erfainger? Ønsker tips på andre skimodeller  Når det kommer til bindigner for dette tenkte jeg NTN, men prisen på NTN er jo litt avskrekkende. Er klar for å teste noen andre bindiger er BD sine, så Hammerhead ?evt andre ?
|
|
|
 Re: Storfjell, superpudderski
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
 Gøyere med stive ski når du tenker storfjell
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Blizzard Titan Pro er jo gått ut av produksjon, men fabrikken er solgt til http://www.titicaca.ch/flashsite/main.htmlSkia heiter no Solo Crea Pro og er stiv som ein planke over heile lengda på 193cm. Den svarer på alt du gjør, tåler alt du tør av fart, flyter i pudder og kommer fint på kant, dog med litt fart. Spesielt i oppkjørt pudder og ujevne forhold, som det ofte er, har den virkelig innfridd for meg. Eg er 191 cm og 100 kg, men junior vil gjerne bytte sine Mantra med meg og han er 180 og 60 kg.
|
|
|
 Prophet 130
|
Fersking
|
Fersking
Vil tro at Line Prophet 100 elller 130 er en ski midt i blinken for deg, breie med kort svingradius. lekne ski med overlegne pudderegenskaper
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Tips: Ikke vær redd for mystiske innsvingsmål og ski med rocker. I løssnø spiller heller ikke innsvingen til skien noen særlig rolle, ettersom stålkanten ikke har noe å bite i. Erfaringer: http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55215eller gjennom å søke på tidligere nevnte nettsider. Det hadde også vært greit å vite litt mer om din kjørestil, ønsket bruk, andre ski du har likt og annet som er relevant.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Okei,"mystiske innsvingsmål og ski med rocker"- hva mener du egentlig her? Har nå dynastar legend som er en super allraound ski, funker bra i løssnø og i bakken, 178cm, Mål: 114 - 74 - 104 mmTdligere: Salomon L7 el noe, rein bakkeski, ganske stiv, 175.K2, gammel modell 185 offpiste ski. Ang kjørestil, liker stor fart kobinert med høy frekvens på svingene, ergo glad i carving. Sitter langt nede og relativt godt fremoverlent når jeg kjører. Må vel være noe i denne retningen når du mener kjørestil ?? Men forventer å legge tilside en del carv og frekvens på svinger iom at det skal være en pudderski. Er det ikke en fordel at den er "mjuk" slik at den "bøyer seg opp gjennom løssnøen?En stiv ski vil reslultere i at stillingen blir mere bakoverlent?
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg ser for meg en ski på ca 190. Er selv 80kg og 183cm.
|
|
|
 ...
|
Medlem
|
Medlem
Sjekk ut K2 Seth skia, overlegne i pudder og har innsving slik at de funker overraskende bra i preppet løype også! Bunnstabile ski i både stor fart og på de flese underlag.. Har mange erfaringer med disse skia i Alpene og Canada! K2 Sammen med Seth Morrison som vi alle kjenner som en SINNSJUUK freerider laget denne skien, i år er den også litt mykere i tuppene for bedre flyt i løssnø. Line Prophet skia som tildigere nevnt her er også meget bra ski! Har mange fine minner fra de skia også... Hvis ikke ville jeg sjekket ut Volkl Katana, Gotama eller Sumo! Sinnsykt gode ski alle sammen! Rossignola B-Squad Pro er jo også en meget heftig ski for pudder og freeride kjøring;) Kikk på disse skina og se hva du finner ut av... Mo som har blitt nevnt tidligere her, så er ikke innsving noe særlig å bry seg om når man skal kjøpe pudderski! Selvfølgelig spiller det en liten rolle men ikke heng deg for mye opp i dette. Og når man snakker om bakovelendt stilling på pudderski kan dette ha mye med montering av binding å gjøre også! Og for å få maksimalt med flyt på pudder bør man ligge litt i bakant på skina med vektpunktet slik at fortuppen stikker litt opp.. Med dette er litt smaksak og en ting som man gjerne må prøve seg litt fram til selv med plassering av binding m.m Men du har litt rett i det du sier her om at en stiv ski vil resultere i at du må lene deg litt mer bakover for å få flyt. Og en pudderski skal være litt myk. Selv har jeg K2 Pontoon skina og de er faktisk oppsvinget enormt og er veldig mjuke for å flyte i snøen, men disse skina er jo reinspikkra pudderski og funker ingen andre steder enn i pudder på grunn av veldig lite kontaktpunkt på flat bakke.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Myk eller stiv gir en del forskjellige egenskaper. Stiv: Fartsstabil, bedre i oppkjørte forhold, potensielt tyngre å svinge. Ski med rocker kan være stive og lettsvingte på en gang, slik at man kombinerer det beste fra to verdener. Myk ski: Mere leken, søker opp i løssnøen pga at tuppen bøyer seg. Mulig å sprette fra sving til sving pga at hele skien bøyer seg ned i snøen. Med mystiske innsvingsmål mener jeg at ski som er bredere på midten enn foran og bak (Praxis powder, DPS lotus 138 Armada ARG, Birdos 11´s, Volant spatula), ski som har ekstremt lange tupper (4front EHP 186 og 193, Salomon rocker, DPS lotus 120, Black crows, PMgear brocker, Armada JPvsJulien 09, K2 pontoon, Birdos floater) virkelig kan ha noe for seg. Poenget mitt er at disse er optimalisert for løssnøkjøring og dermed er en videreutvikling av ski med tradisjonelle mål. De kan ha f.eks. fem mål istedenfor tre (Armada ARG), veldig kort kontaktlengde i forhold til oppgitt lengde. (K2 Pontoon, Hellbent, Line EP pro) Ofte vil en og samme ski oppfylle alle disse ulike kriteriene til "mystiske" mål. Normale "regler" for svingradius o.l. slutter å være gyldige i løssnø. Mine egne Praxis er f.eks. utrolig lettsvingte selv om de har omvendt innsving og sånn sett ikke har noen svingradius.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Kanskje litt seint, men skia ska i utgangspunktet kun brukes til løssnø. Til oppkjørte forhold funker Legend skia godt nok for meg.Hvis det ikke kommer andre erfaringer med ny ski...
|
|
|
 Gå mykt
|
Entusiast
|
Entusiast
Hang meg på "stiv ski til storfjell" linja lenge jeg også, men har etthvert funnet ut at det er artig å svinge litt innimellom. Da synes jeg det funker bedre med en litt mykere ski som blir mer leken, har denne sesongen vekslet mellom K2 Seth (06 modell) og K2 Apache Coomba. Følger du planen om å bruke de gamle skiene i bakken hadde jeg av disse gått for Coomba, Seth har bedre all-round egenskaper.Kjører selv på NTN og har ikkenoe negativt å si om dem bortsett fra prisen.
|
|
|
|
|