Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topper som passer for snowboard
#9933 04/10/2006 8:53 PM
nannes Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei:-)

Lurte på, om noen kan tipse meg om topper som passer for snowboard, da jeg begynner å bli lei av alpinanlegg. Er nybegynner når det gjelder frikjøring! Bor i Hamar område, så Jotunheimen eller Rondane er passe avstand. ( eller andre steder, om kommer meg dit på 2-3 timer) Tar gjerne imot tips om utstyr og teknikk!

Mvh Johannes

.
nannes #9934 07/10/2006 4:57 PM
Fersking
Fersking

De fleste topper passer for snowboard, kjøp truger og 3-delte teleskopstaver og gå på. Jotunheimen kryr av deilige toppturmål. Ta f eks utgangspunkt i fondsbu turisthytte.

hemmelig tips
nannes #9935 08/10/2006 7:18 PM
Fersking
Fersking

Jeg har ikke prøvd dette selv, skal nok prøve det til vinteren. Du sier du bor i Hamar området så da regner jeg med at du vet hvor Budor ligger.. Der har jeg hytte, men vet også at det er ganske så flatt der..

Noe jeg derimot har mistanke om er at det går an å kjøre ned på østsiden av Nordhue.. (skal prøve det til vinteren) Har noen venner som pleier å lage hopp på vestsiden, men jeg tror det kunne vært mulig å kjøre ned på glommasiden.. Der er det også vanligvis ganske mye snø.. Så dette er kanskje et tips som kan komme godt med når du ikke har tid til å kjøre 4 timer... men er litt keen på pudder allikevel..

Skal selv rapprortere om jeg får gjort turen i år, evnt. hvordan den var. Lykke til

Stig

Topptur med brett
nannes #9936 09/10/2006 5:50 PM
Medlem
Medlem

Du har skjønt det! Topptur er knallbra med brett. Med staver klarer du å holde samme tempo oppover som de med ski. Bruk sekk med feste for snowboard. Har du ikke det kan du legge den på tvers mellom sekken og ryggen. Det er sjeldent jeg bruker truger, snowboardskoene er stort sett bedre å gå med når det er bratt. Skal du gå i flatere terreng har truger større funksjon.

Jeg liker best topper der det stiger fra start. Jo brattere jo bedre. Da slipper du å kave og gå på vei ned, hvis det er mye snø.

Norge er full av gode fjell. Se rundt deg, sjekk kart, spør andre frikjørere. Loftet i Jotunheimen på 2222 m.o.h. er lett å komme opp til. Du får mye igjen for slitet. Tror det tar 2-3 timer opp.

Snøen i fjellet varierer ofte. Når snøen er løs, dyp eller består av bristende skare bør du legge mer vekt på det bakerste benet. Det gjelder også når du lander et hopp. Sjansen for løssnø er større der det er le. Husk å se mellom og forbi hindringer når du braser nedover. (Ser du på et tre vil du ofte treffe det).

Du bør gå opp der du vil kjøre ned. Spesielt der du ikke er kjent. Husk også på rasfare. Snakk med lokale kjentfolk.

På topptur blir du varm på vei opp, og kald når du stopper. Husk å ha med flere lag klær så du også er forberedt på værskifte. Aldri bruk bomull underst.

Tusen takk:-)
nannes #9937 09/10/2006 9:16 PM
nannes Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei:-)

Ville bare si tusen takk for alle tips og forslag. Veldig nyttig for meg som er ganske grønn, når det gjelder frikjøring. Ser nå bare frem til å prøve meg, når snø kommer! Er vel smart å prøve å få med seg highcampen til våren? Mye nyttig å lære, der vel?

Mvh Johannes