Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Treningsopplegg for telemark?
#142822 30/09/2008 10:27 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Ikke det at jeg er så sabla god at det gjør noe, men jeg trener nå engang vekter tre ganger i uka for å holde meg i form, og klatrer minst en dag bare for moro skyld.

Så lurte jeg på om det er noen gode ideer til hvordan jeg kan legge opp styrketreninga for best uttelling når jeg kjører telemark? De fleste av oss kjenenr vel til det når beina gir etter uten at du egentlig føler at du burde være ferdig for dagen...

Nå går det i 3x10 knebøy, 2x10 markløft og så 2-3x20-30 utfall i tillegg til tvist med vekt istedenfor vanlig situp, og så er det over på andre ting som benk etc. Syns egentlig dette funker greit, men kanskje andre har tips?

Re: Treningsopplegg for telemark?
Peddyslate #142823 30/09/2008 3:56 PM
Fersking
Fersking

Kjør heller 3x50 (lett vekt) knebøy med en 5/10 minutter pause der du gjør noe annet. Så kjører du et siste sett med knebøy til failure, som vil si så mange du klarer, her skal du nesten grine. Så gjør du noe lignende med utfall dersom du har mer krefter igjen. Begynn med lav vekt. Du kommer til å få godt med gangsperr..

Peddyslate #142824 30/09/2008 5:43 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Okei! Point beeing: masse reps! Roger den =) Tror jeg gjør en slags pyramidevariant med et durabelig dropset på slutten.

Alpint
Peddyslate #142825 30/09/2008 6:01 PM
Avhengig
Avhengig

Det som blir nevnt her ang. mange repetisjoner, er jo også fullt overførbart til trening for alpint.

Jeg vet at flere kjente frikjørere i alpint kjører LAAAAANGE serier med knebøy evt. liggende benpress, med ganske lav motstand, for å simulere hvordan bena brukes gjennom en lang sammenhengende linje i skikjøring.

Dette skal i alle fall jeg gå for fremover mot sesongstart. (Måtte den komme snart!!!!!)

Peddyslate #142826 01/10/2008 11:56 AM
Fersking
Fersking

Slakk line, balansebrett (kjedelig!!) etc. for å aktivere og styrke støttemusklatur og andre småmuskler man vanligvis ikke bruker så mye. Gir kanskje ikke så mye styrke og utholdenhet, men virker veldig preventivt i forhold til kneskader i korsbånd og menisk. Slike skader er døden for skikjøring, tro meg!

Peddyslate #142827 01/10/2008 12:08 PM
Entusiast
Entusiast

Bruk frie vekter for å, som Nini skriver, trene støttemuskulatur, istedet for faste apparater.Det hjelper mer enn du tror.

Peddyslate #142828 01/10/2008 2:23 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg har kjørt RYP-programmet så langt, men driver på med å modifisere det. Skal senke vekta og øke antall reps på knebøy med dropsett på slutten, samme med markløft men her blir dropset utfall. Er trappemaskinen noe å vurdere til kardio-delen? Eller er det like greit å senke farta i tredemølla men øke motbakken?

Nå høres jeg egentlig mer seriøs ut enn jeg egentlig er, men jeg ser ikke noen grunn til å ikke prøve å hente ut maksimalt når jeg først bruker såpass mye tid og penger på fritia mi...

Trening for ski
Peddyslate #142829 01/10/2008 4:51 PM
Medlem
Medlem

Det er ønskelig å ha lette, raske og sterke bein når man skal kjøre på ski. Dette oppnås ved å prioritere maksstyrke fremfor utholdenhetsstyrke. Du ser ikke Axel Lund Svindal dra 50 rep i knebøy. Det er i så fall hvis han har tapt ett veddemål.

Det bør også prioriteres koordinasjonskrevende øvelser, og spenningssøkende aktiviteter.

Ha mål om å bli sterkest mulig i knebøy og markløft. 2*kroppsvekt kan være et godt mål (dype knebøy). Prøv å ta mange av øktene stående på ulike balansebrett, balenseputer etc. Det er skadeforebyggende.

Kjør på så ofte som mulig med sykling i terrenget eller longboard eller likn. Det er øvelser med likhetstrekk med ski, de krever koordinasjon, er spennende og krever linjevalg.

Til slutt. Turning er smart. Veldig smart. Og morro.

Syrke syre og balanse
Peddyslate #142830 01/10/2008 10:20 PM
Fersking
Fersking

Må si meg enig med Mr Fadnes her, kjør på med tunge vekter hvertfall en gang hver 3 uke. Gunn Rita er jo rå på styrketråkk, og der er det tungt. Jeg prøver også å kjøre litt statisk trening for å tåle syra bedre (sitte intill en vegg). Ellers er balansetrening veldig bra både for støttemusklatur og for å holde seg på beina når man pusher seg selv smile

Peddyslate #142831 02/10/2008 1:12 PM
Fersking
Fersking

Merk Espens kommentar:Knebøy på ulike former for balansebrett/puter.Da får man styrket all støtte- og småmuskulatur som er viktig.Hjelper ikke å ha masse power i de store musklene hvis de små ikke tåler belastningen.Ellers bør jo buk og rygg trenes, noe som gjøres på en god måte med terapimaster (tau) av samme grunn som over.Makkertrening med kast av medisinball i ulike posisjoner er glimrende for de dype buksmuskler som gjør en viktig støttejobb.Dere finner masse glimrende basisøvelser på http://www.olympiatoppen.no/fagstoff/basistrening/styrke/page108.htmlFikst med videoer som viser øvelsene.

mage/rygg
Peddyslate #142832 03/10/2008 12:49 PM
Entusiast
Entusiast

det er veldig viktig, burde være det man gjør mest på hver styrkeøkt. Jeg kjører medisinball (5kg) fra side til side og med makker. situpsbenk som du stiller bratt, en annen fin øvelse er å feste beina sånn at du henger opp ned feks i terapimaster, og tar sit ups opp til knea. Den er niiice lover deg!!!

Kondition
Peddyslate #142833 04/10/2008 9:05 PM
Fersking
Fersking

Satsa på att träna upp konditionen också för att hålla så länge som möjligt ute i backen.

Cykla, gå, spring. Allt hjälper. Något av dessa borde du göra varje dag och gärna i några timmar.

Om du inte håller på med mountainbike än är det att rekommedera. Det är så kul att det inte känns som att du tränar, du har bara kul.

Jag kör 2 olika övningar för baksidan av låren, utfall, benpress, benspark, insida- och utsida lår. Vaderna tränas fint av cykling. Jag skulle alltså rekommendera dig att träna utsida- och insidan av låren och lägga till lite mer träning av baksidan av låren för att få träna upp hela låret.

Peddyslate #142834 05/10/2008 1:14 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Er ingen slappfisk altså wink Trener fast minst tre ganger i uka med innlagt 30min kardioøkt. Men jeg bare lurte på råd for å legge om til mer benstyrke. Så langt er det bare 3x10 knebøy og markløft i programmet mitt. Tenkte jeg skulle legge om til pyramide som avsluttes med et skikkelig dropsett.

Intervalltrening og maks styrke
Peddyslate #142835 05/10/2008 3:59 PM
Fersking
Fersking

Tren maks styrke samt intervalltrening. Forslag til trening for deg hvis du trener 3d/uke: Start med intervalltrening:6 min oppvarming (70-80% av makspuls)4x4 min intervall i motbakke på tredemølle (90-95% av makspuls)3 min aktiv pause mellom intervalløktene (70-80% av makspuls)5 min nedkjøring (70-80% av makspuls)Deretter kjører du på med styrketrening, og da prioriter knebøy. 4 sett a 4 reps, 2 min pause.Belastninga skal være så stor at du ikkje klarer meir enn 4 repetisjoner! Nå får du maks ut av kjedelige økter i treningsstudioet... Har du lyst å lære meir om intervalltrening så skal du google artikler av professorene Jan Hoff og Jan Helgerud ved NTNU.

.
Peddyslate #142836 05/10/2008 4:21 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

de lærde strides. Ikke alle er enig i det jan & jan fra ntnu hevder. men det er nå så...

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå