Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Armanda jj VS atomic bent chelter ??
#142654 24/03/2011 9:43 PM
diderik Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Lurer på å kjøpe nye ski, men er ikke helt sikker på hva jeg skal gå for ?Jeg tenker på å kjøpe Atomic Bent chelter eller armanda jj.Jeg veier 65 kilo og er 173 høy. Noen som har en ide til hva jeg burde kjøpe ??

Re: Armanda jj VS atomic bent chelter ??
diderik #142655 24/03/2011 10:11 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Demokjør dem i Hemsedal i starten av neste sesongen så blir du sikker på lengde også.

diderik #142656 25/03/2011 6:50 PM
Entusiast
Entusiast

Armada JJ mener jeg kun har en lengre og den er 185....

diderik #142657 25/03/2011 6:59 PM
Medlem
Medlem

Sitat bonna1994:Armada JJ mener jeg kun har en lengre og den er 185....

Nei, den er i 175 også.

4frnt
diderik #142658 25/03/2011 8:43 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Hva med 4frnt crj.Litt stivere enn armada men dermed også mere allidige.Alikevel av den myeke sorten i front og bakende.Kjører inn slike ski nå og er pos. overrasket hvor lettkjørte de er i forhold til 4frnt ehp.

RIN

JJ eller S7 foran CRJ
diderik #142659 25/03/2011 11:45 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ville valgt JJ eller Rossignol S7 fremfor CRJ. Prøvde CRJ skia i forrige uke og må si det er en ski som har et mye smaler bruksområde enn JJ/S7. CRJ hadde katastrofalet dårlig grep i bakke og krever mykt underlag hele veien ned fjellet ble min konklusjon etter en halv dag på disse.

Lekenheten i sving og på fastbakke underlag er langt bedre på disse modellene. 5-punkts ski som JJ, BC, S7, SFB osv er defintivt allround ski som funker på variert terreng. Skal du velge en skogsski så gå for fullrocker eller flat camber type ski (3-pkts ski er det vel det blir kalt).

diderik #142660 27/03/2011 3:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat rin:Hei!Hva med 4frnt crj.Litt stivere enn armada men dermed også mere allidige.Alikevel av den myeke sorten i front og bakende.Kjører inn slike ski nå og er pos. overrasket hvor lettkjørte de er i forhold til 4frnt ehp.RIN

hadde 4frnt CRJ 188cm, har Armada JJ 185 (for heisbasert offpiste)og 175(for lengre toppturer). synes JJ er mye mer allsidig og lettkjørt enn CRJ - i hvert fall fungerer JJ bedre enn CRJ for meg;-) - JJ 185cm er ca. 0,4kg lettere enn CRJ 188cm, viktig for dem som vil dra bruke skia på toppturer- JJ er veldig "brukervennlig" i vanskelig snø- JJ flytter bedre i pudder enn CRJ 188cm, selv i lengde 175cm (!) - JJ er faktisk ganske morsom carving ski med radius 14m -så lenge man ikke prøver å kjøre full speed i bratte isete løyper. - JJ er mer svingvillig enn CRJ - perfekt for skogskjøring:-))- JJ er mer leken enn CRJ

jeg synes at JJ passer best for dem som liker korte-middelslange svinger, skogskjøring, smale renner og generelt å leke i terrenget, CRJ var mest gøy i lange svinger i åpne fjellsider, da er CRJ mye mer stabil enn JJ.

ja, ja, men alt dette er veldig subiektiv - best hvis man kan teste skiene selv :wink

diderik #142661 29/03/2011 5:31 PM
diderik Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Men jeg har hørt at CRJ ikke er så veldig bra i bakken, og siden jeg er mye på kvitfjell er det e fordel å ha en ski som jeg faktisk kan bruke i bakken også.Har vert og sett på armanda JJ men jeg vet ikke om jeg er så veldig imponert, det virker som om tuppene til skiene er veldig myke.Bent chetler har mye stivere pupper en JJ, så det vriker på mange måter som et bedre valg. Den er også bedre i stor fart, eller feks Big Mountain.

Bruk?
diderik #142662 29/03/2011 6:43 PM
Fersking
Fersking

Hvis du skal bruke bakke og pudder, er jo Salomon bbr tingen. Men for leken pudderkjøring er vel Salomon rocker 2 tingen, som har lav vekt i tuppene, og vibrerer minimalt.

crj for telepudder
diderik #142663 29/03/2011 10:47 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei. Har kun 6 toppturer på pudderføre med disse pr.dag.Mere svingevillige enn ehp mykere mer lekne men muligends mindre lekne enn JJ.Skal jeg svinge mye ,dvs redusere farta, har jeg coombacken for dette .Kjører nesten alldri preppa løyper og da vil sannsynligvis skipar 2 coombacken funke.Takk Margaret(apint/telemark?)) for din erfaring.Lenge før jeg skaffa meg 4fnrt ehp prøvde jeg å få tak i brukte jj,uten pos.resultat.Ut i fra din erfaring, dvs bekrivelse av skiopplevelsen med jj så bør jeg få prøvd meg et par av disse.Tror kanksje jj er akkurat de leeeenge etterlengtede "drømmeskiene".(for mitt bruk)

I gamle dager skulle jeg bare kjøre kortsvinger men ser mer og mer gleden av større fart og lengre svinger her er jj veldig bra.

Noen i tromsøområdet som tør låne meg et par jj for en ettermiddagstur på kvaløya?Ha en fin kveld.

RIN

løst crj gåten?
diderik #142664 30/03/2011 11:43 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Etter å ha sett på youtubes teck take for 4frnt ski spes.crj skjønner jeg kansje hvorfor denne skien ikke egner seg til telekjøring utenom lange svingerKonstruksjonen med camber og reversed side cut i tail og tip gjør at skien passer både hardt underlag og pudder med alpinstil.Skal teste ut teorien i alpibakken i morra alpinstil,da det er FOR MYE;gjentar FOR MYe pudder i fjellet til å få den farta jeg må ha for å få testet disses skia optimalt.Begynner kanske å forstå meg litt på ulike skifasoner og skjønne hva JEG som telekjører er ute etter for å få en otimal teleopplevese. Rin

diderik #142665 31/03/2011 1:45 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat rin:Takk Margaret(apint/telemark?)) for din erfaring.RIN

Alpint

Sitat rin:Ut i fra din erfaring, dvs bekrivelse av skiopplevelsen med jj så bør jeg få prøvd meg et par av disse.Tror kanksje jj er akkurat de leeeenge etterlengtede "drømmeskiene".(for mitt bruk) I gamle dager skulle jeg bare kjøre kortsvinger men ser mer og mer gleden av større fart og lengre svinger her er jj veldig bra.RIN

JJ er best i skogskjøring, pudderputer, smale renner, der hvor man må svinge ofte og trenger presise lekne ski, som svinger kjapt fra kant til kant. Smale tupene til JJ veier lite - veldig lett å kjøre hoppsvinger der hvor man må: smalt og bratt.Lange svinger - stabile nok, men i gjennomslagsføre ved stor fart av og til reagerer de litt nervøst - som ...carving ski i ujevn løype - man kan få en stygg overaskelse hvis man ikke kjører bestemt. I svinger minner JJ litt SL ski - offpiste utgave - noen kan like det, noen kan hate det :winkhar aldri trynet pga dette, men det finnes mye mer stabile ski til lange svinger og "full speed".

Jeg kjører mest i skog på Voss/Voss Myrkdalen - masse pudder, mange naturlige småhopp og dropp fra snøskavler i terrenget og veldig ofte dårlig sikt, så JJ passer meg perfekt. Litt vanskelig å teste skikkelig fartstabilitet i lange svinger hvis man kommer til skogs etter 5-6 lange svinger. er mye på Strynefjellet mai & juni hvert år - i vårsnø ikke noe å klage på fartsstabiliteten. I hvert fall sykt gøy med hver eneste sving i løssnø (uansett kvalitet på løssnøen) på de skiene :grin :grin :grin

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå