Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye planker!
#142518 10/03/2011 11:14 PM
Perrin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Etter 8 år på telemark tenkte jeg å kjøpe meg ett par freerideski..

Har ett par Marker Duke liggene i boden sammen med 2 Quest 12 støvler som eg tenkte eg skulle få brukt wink

Fra før har jeg K2 Sidestash 188cm med axl og Volkl Kuro 195cm med hammerhead. Selv er jeg 191 cm høy og 0,1 tonn tung.

Skiene kommer stort sett til å bli brukt i heisnær løssnøkjøring så vekta har ikkje stor betydning. Siden jeg har skistoppere som er 110mm brede tenkte eg at det var en fin midtbredde. Det hadde vært fint om skiene overlevde en halv dag i løypene også wink Prestasjoner på is har ingen betydning. Minstelengden skal være ca 190 cm

I utgangspunktet har eg lyst å prøve en ski med negativt eller null spenn, men er også åpen for en ski med early rise og camber under fot.

Har sett meg ut noen alternativer og lurte på om noen hadde noen anbefalinger eller invendinger wink

4Frnt Turbo 189: God allround ski men ikke veldig spennende? Kanskje for lik Sidestash?

4Frnt EHP 193 : Klarer eg å bøye til skistopperene til 116mm bredde? Er denne skien lettkjørt, eller må en kjøre veldig aggressivt for at den skal våkne til liv?

Volkl Katana 190 eller 197 : Hvilke lengde bør eg eventuelt velge? Er denne skien leken?

Gotama 194 : Hvordan er denne kontra Katana?

Faction 3Zero : Er den tungkjørt?

Setter stor pris på hjelp, da det er særdeles vanskelig å bestemme seg for hvilke ski en skal kjøpe wink

Re: Nye planker!
Perrin #142519 11/03/2011 12:00 AM
Fersking
Fersking

Yo. Katana anbefales, i hvert fall for en svær kar som deg selv. Gotama har litt mer rocker foran og bak, en del mykere litt mer leken. Sjekk ut Kästle Mx108 i 195cm. passer beskrivelsen din veldig bra, flyter bra, og går bra i bakken.

Perrin #142520 11/03/2011 9:51 AM
Entusiast
Entusiast

Ikke la deg begrense av stopperne, de kan lett bøyes ut. Det finnes masse veiledninger for dette på nettet. Å bøye dem til 116mm bredde kan du trolig gjøre helt uten verktøy da det er så lite.

Hvor skal du stå på ski? Jeg kjører selv i Voss og siden jeg anskaffet meg Elan Boomerang (120 mid, medium rocker framme og liten rocker bak, lave tupper, litigran camber, mye tapper framme og bak) har jeg ikke brukt de andre skia mine i annlegg. Samme greia for kompisen min som har Salomon Rocker 2 (120 mid, rocker fremme og bak, men lave tupper, mye tapper, ingenting camber), dog hans ski ikke er like god tuk charging og hardt føre som mine (de er dog enda mer lekne i skogen og bedre til BC-jibb). Så om du skal bruke de på Vestlandet vil jeg anbefale noe rundt 120mm midje, rocker fremme og bak (men kun moderat bak) og en del tapper.

4frnt EHP tror jeg kan være midt i blinken, Katana og 3Zero kan og passe godt, men ingen av disse er kjent for å være lekne (nå er du en stor gutt så kanskje de blir mer lekne med din masse). Gotama er mer leken enn Katana, men blir en hel del smalere enn det jeg ville valgt. Du kan jo og vurdere storebroren til EHP, Renegade, om du er heldig som meg og bor på en snørik plass :grin

Perrin #142521 11/03/2011 10:05 AM
Medlem
Medlem

Sitat F33d3r:Ikke la deg begrense av stopperne, de kan lett bøyes ut. Det finnes masse veiledninger for dette på nettet. Å bøye dem til 116mm bredde kan du trolig gjøre helt uten verktøy da det er så lite.

Enig, stopperne justerer du enkelt. På mine Line SFB (115 bredde) så trengte jeg ikke bøye mine Marker 110-stoppere i det hele tatt.

Perrin #142522 12/03/2011 8:53 PM
Perrin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tilbakemeldinger!

Står mest på ski på i Eikedalen, Voss eller Myrkdalen. Har lagt litt vekt på at skiene skal funke på skiftende vestlandsføre. Dette samtidig som de skal flyte i pudderet og kunne kjøres fort i løypen.Etter mye om og men ble det Katana i 197 cm lengde. Venter skiene i posten ila neste uke.Er veldig spent på om de lever opp til anmeldelsene i Åka Skidor.Visst ikke jeg hadde fått tak i de hadde det nok blitt 4Frnt EHP wink