Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Best på skogsløyper - kjøring gjennom trærne - Bavallen, Eikedalen, Myrkdalen?
#142116 12/02/2011 5:04 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Lurte på om noen hadde meninger om det der. Da det er flotte forhold (men skrekkelig triste nyheter fra Eikedalen). Foretrekker uansett mer avslappet/mindre bratt kjøring. Ser ut som om det er mye kratt/bratt i Bavallen, og vindblåst/skare på toppen. Poenget er løssnø, men enda bedre gjennom skogen. Eikedalen er også en del billigere på skibussen (men kanskje ikke like mange fallhøydemeter). Litt usikker hvilket av de har bedre snøforhold for tiden offpiste. Myrkedalen hvirker litt for rasutsatt for tiden der det er best å drive freeride (til sidene for kari traa trekket). Har kun vært i Myrkdalen opp til nå. Takker :cool

Re: Best på skogsløyper - kjøring gjennom trærne - Bavallen, Eikedalen, Myrkdalen?
thecookie #142117 12/02/2011 6:36 PM
Entusiast
Entusiast

Har ikke kjørt i Eikedalen så kan ikke si noe om det. Men mellom skogkjøringen i Myrkdalen og Voss Resort er Voss best i min mening. Grunnen er at Voss har mange områder der du kan kjøre skog, du kommer til disse områdene uten å måtte traversere eller kjøre over åpent fjell (noe som er spesielt viktig når det er rasfarlig) og du finner de bratteste nedkjøringene i Voss.

Det Myrkdalen er bedre på er snø og tempratur. Det er snør ofte litt mer der og er litt kaldere slik at snøen holder seg bedre. Det er derimot færre områder med god skogkjøring og du må krysse åpent fjell for å komme til dem.

Skogen på begge plasser er såpass tett at den holder godt på snøen. Så i skogen er ikke vindpåvirkning av snøen noe problem. På det åpne fjellet derimot er det veldig sjeldent helt urørt pudder.

Nå og utover en stund er det nok dessverre veldig oppkjørt i skogen begge plasser. Det har vært stabile forhold en stund så jeg tror ikke rasfaren skulle være for stor (men du må selvsagt sjekke dette nøye ut). Den beste kjøringa nå og frem til det snør får du nok ved å ta på feller og gå litt ut fra heisen. Men dette blir åpent fjell og ikke skog.

takk for svar!
thecookie #142118 12/02/2011 7:40 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar! Jeg er relativt newb på løssnøkjøring, og foretrekker mindre bratt!! Særlig når det er skredfare. Tror jeg tar eikedalen (peng har også noe å si)søndag, selv om er litt freaka ut av dødsfallene der. Tar med avalung, søkestang og spade, ser heller ut som en dust...mangler fortsatt en 3k og 8k kroner til skred 'beacon' og abs-sekk. For heller ta det lugnt....

Enig at jeg tror ikke Myrkdalen er best på kjøring gjennom skogen, jo mindre man beveger seg laangt utenfor løypene...med tilsvarende lang spasertur tilbake til anlegget. Men har sett flotte vids derfra på youtube 'snorkelling'..gringrin:cool

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå