Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Truger
#9859 06/11/2006 6:09 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hei! Jeg driver og sjekker markedet for truger om dagen men er usikker på hva jeg skal kjøpe! Er ute etter truger som jeg skal bruke på toppturer. Fint om noen har noen tips til truger de selv bruker, og de er fornøyd med. Ting som er viktig er vel støtte for hælen og at de passer for dyp snø. Takk til alle som svarer! smile

Trugetips
Pudderboy #9860 06/11/2006 7:39 PM
Fersking
Fersking

Har selv et par "MSR Denali evo" som jeg er veldig fornøyd med. Lette, bra stegjern som gir bra feste i alle slags forhold, bindingen sitter godt på støvelen og er lette å ta av og på. Videre kan man kjøpe ekstra "haler" som festes bak på trugene og gir større bæreflate ved dyp snø og/eller tung oppakning. De har også en ascent modell av disse med hælløfter, noe som kan spare leggmusklene dine for en hel del.. Når alt dette er sagt synes jeg å huske at importøren skulle slutte å ta inn disse, og heller satse på MSRs nye "lightning" serie som også kommer i ascent versjon. Denne kom for et par år siden og skal være enda bedre enn Denali serien. MSR lager forøvrig knall solide saker så det er ingen grunn til å tvile på holdbarheten, men dyrt er det... Alternativet er vel Tubbs, men de har jeg ikke prøvd.Lykke til, truger er knall!!

Truger
Pudderboy #9861 06/11/2006 9:26 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takk for veldig bra svar! smile Det jeg lurer på er hvor jeg kan få kjøpt disse trugene? Hvor mye ga du for de?

Kjøpe hvor
Pudderboy #9862 06/11/2006 10:56 PM
Fersking
Fersking

Vertikal AS (vertikal.no) er importør av MSR i Norge. De holder til i Hemsedal, men tror de sender til hele landet. Ellers har sportsnett.no MSR produkter. De holder til i Oslo(Parkvn). Kjøpte mine, med "haler", for ca. 2000,- på tilbud. Tror det var fordi det var en utgående modell. Kjøpte de på Vertikal om sommeren. Bruker halene ofte, så anbefaler deg å kjøpe de hvis du går for Denali modellen . Ligthning ascent koster ca 3500,-.... da har du de beste trugene! Tubbs og andre har truger til under halvparten. Håper flere får øynene opp for truger...det funker supert! Det er ikke uten grunn at Nansen tok med truger på sin tur over Grønland som supplement til ski. Går ofte ilag med randonne utstyrte, og har stort sett ingen problemer med å følge oppover. Du burde også investere i et par tredelte teleskopstaver. Så er du igang!Ses på fjellet..

Tubbs!
Pudderboy #9863 15/11/2006 2:11 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei. Vil anbefale Tubbs Mountain eller den nye Tubbs Ridgeline, som begge er laget for fremkommelighet i veldig bratt terreng. Har akkurat kjøpt de nye Wilderness fra Tubbs og kunne ikke vært mer fornøyd.

Tubbs har selvsagt teleskopstaver, snøsokker og trugesekk som smart tilbehør. Staver er ihvertfall obligatorisk dersom du skal opp i bratt terreng.

Det er vel bare noen dager siden de nye modellene kom til Norge, så det er ikke sikkert du finner de i vanlige sportsbutikker ennå. Jeg kjøpte de hos www.walkonwater.no , god pris og veldig rask leveringstid.

lag selv.
Pudderboy #9864 15/11/2006 10:38 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg og en kammerat lager truger selv. vi har akkurat prøvd en prototype og de funker fett. truga er lagd av 2mm finer og epoksylim. som vi har lagd ramme av. litt torran midten går det en stokk jennom som det er vippepunkt på. nettet inni er lagd av gul solid seilduk med maljer rundt. jeg trur det er det nærmeste du kan komme fabrikklagde truger. bare at de her er mye kulere.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå