Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dalbello Virus lite id
#142029 04/02/2011 9:51 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Noen som har erfaringer med disse støvlene. Er ute etter et par støvler med gåfunksjon med gode kjøre egenskaper. Har problemer med passformen til Dynafit og Scarpa. Har prøvd Black Diamond Factor, de passet min fot godt, men syntes de ble litt for myke. Har prøvd Dalbello Krypton, og den sitter som et skudd på foten, ble av den grunn nyskjerrig på Virus lite id, evt andre modeller fra Dalbello med gåfunksjon. Noen som erfaringer som de kan dele??

Dalbello Virus Lite
Da Fastest #142030 07/02/2011 1:02 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har et par nyanskaffet Virus Lite, med kun noen få dagers utprøving så langt. Utrolig behagelig innersko, som kan varmetilpasses,og skoen er forholdsvis romslig sammenlignet med f.eks Scarpa Spirit. Innerskoen har også snøring, som er en fordel når du er i gåfunskjon, slik at foten ikke vandrer i skoen. Skoen er også romslig i leggen, noe som jeg, og alle dere med over snittet med "leggmasse", vil sette pris på. Noen vil nok merke at skaftet har noe rettere vinkel enn det de kanskje er vant til fra freeride- og racingsko, men det henger nok sammen med gåfunksjonen, som er et kapittel for seg. Den har kanskje markedet lengste skyv, som kan passe bra i norsk småkupert terreng, og flexen passer fint til cruising. Når vekten ligger på ca 1700 gram for et par i 26,5 er dette et godt alternativ til både dynafit, BD og scarpa, med tanke på at føtter er forskjellige. Jeg hadde forøvrig samme erfaring med BD Factor som du....Lykke til med skokjøp og skisesongen!

Re: Dalbello Virus lite id
Da Fastest #142031 07/02/2011 9:59 AM
Fersking
Fersking

Nå ble jeg nysjerig Tesso, er Virus Lite stivere enn Factor?Bruker foresten Garmont Radium som er både stive og lette og har en fotform som passer oss som kjøper sko i samme butikken som Donal Duck. Det eneste ankepunktet til Radium er at de ikke har så godt gåutslag.......

Da Fastest #142032 07/02/2011 4:05 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Utrolig hvor forskjellig opplevelser man kan ha om sko. Jeg har iallefall litt Donald-føtter og syntes Radium var det jævligste jeg noensinne hadde prøvd. Og ja; er Virus stivere enn Factor? Hørtes rart ut?

Da Fastest #142033 07/02/2011 7:15 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Dette blir mest synsing, for det er lenge siden jeg hadde Factor på foten. Syntes i alle fall den var enda romsligere og mykere i fleksen, til å være først og fremst en freeridesko med gåfunksjon. Jeg synes i alle fall at skallkonstruksjonen som både Dalbello, Full Tilt og gode gamle Raichle bruker gir en behagelig naturlig flex. En amerikaner med lang Dynafit-erfaring sier følgende om Dalbello Virus Lite på nettet:

"Weighs in slightly heavier than the Dynafit Zzero but much lighter than the Dynafit Titan. Since it skis with a stiffness somewhere between the two, this is expected."

Likevel er det nok vanskelig for mange å gå tilbake på flex i alpinsko, selv om dagens freeride- og pudder ski etter min mening kan kjøres like godt uten 150 i flex.

Sjekk også hva legendariske Glen Plake, nå med hanekammen under capsen, sier her om skoen han har vært med på å utvikle:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Dj3y-ilCI6A

korrigering
Da Fastest #142034 07/02/2011 7:22 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Beklager! Vekt på ca 1700 gram er selvsagt pr støvel. Får være måte på lettvektsfanatisme....

Da Fastest #142035 24/02/2012 12:23 AM
Fersking
Fersking

Kan man bruke VIRUS skoa i Carvingski med Marker Griffon/Jesterbindinger?