Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
pudderedit myrkdalen
#141825 24/01/2011 5:11 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

årets første edit:D filmet i myrkdalen, på fine dager laugh

ønsker gjerne kommentarer på redigering og slikt laugh

Re: pudderedit myrkdalen
¤anders¤ #141826 24/01/2011 5:26 PM
Entusiast
Entusiast

Hvor ? smile

¤anders¤ #141827 24/01/2011 5:27 PM
Fersking
Fersking

kanskje ein link hadde hjelpt? :razz

¤anders¤ #141828 24/01/2011 5:53 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

hahah sorry trodde jeg hadde lagt den med laugh

men her er den :

¤anders¤ #141829 24/01/2011 6:26 PM
Fersking
Fersking

sikkert lurt å køyre ein og ein i skredterreng

¤anders¤ #141830 24/01/2011 7:18 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ahh, fikk veldig lyst å kjøre ski nå! Håper regnværet gir seg, og en gooood dose pudder kommer ! FET EDIT!

¤anders¤ #141831 24/01/2011 8:38 PM
Veteran
Veteran

Kult, men for lang.

¤anders¤ #141832 24/01/2011 9:36 PM
Entusiast
Entusiast

Dere er sikkert flink på ski og brett, men kjører som en gjeng med idioter i skredterreng. Dette har dere overhodet ikke peiling på, og jeg vil på det sterkeste anbefale dere å skaffe dere mer kunnskap før dere beveger dere ut i skredterreng igjen. Meld dere på et skredkurs, tren med utstyret (evt kjøp hvis dere ikke har, les en skredbok og lær dere ordentlig kjøremønster. Hvis ikke er det bare et tidspørsmål før det går gale.

¤anders¤ #141833 25/01/2011 5:39 PM
Fersking
Fersking

ser eg deg i myrkdlan knekke eg brette ditt i to. uvettug kjøring

¤anders¤ #141834 25/01/2011 5:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Støtter meg til StianLa

Det er over hode ikke kult å få skred til å gå, selv om de er små.En bør ha litt mer respekt for naturkreftene slik at dere ikke skader dere selv og andre.

!!
¤anders¤ #141835 26/01/2011 12:41 PM
Entusiast
Entusiast

Var selv i Myrkdalen denne dagen da dere ble tatt i skred. To kompiser så skredet gikk, og så at det gikk bra med dere. Flaks! Det hadde snødd kraftig de siste dagene. Første dag Kari Traa heisen var åpen etter snøfallet, og det hadde vært vind om natta.

Skredutstyr er for og redde noen om uhellet skulle være ute, det forhindrer ikke på noen måte at skredet går. Tenk litt over det neste gang. Og slik som dere kjører kunne like så godt alle blitt tatt, da hadde dere ikke hatt noen til å prøve finne dere på en god stund i det heletatt.

Vil anbefale denne: http://www.eksponert.no/product_info.php?cPath=14&products_id=441

Play safe!

¤anders¤ #141836 26/01/2011 2:49 PM
Entusiast
Entusiast

Det eneste jeg vil si om denne videoen er at det er ett glimrende eksempel på hva man IKKE skal gjøre. Kom dere på skredkurs gutter, og få dere erfaring med skredvurdering. Og for all del, ikke kjør alle samtidig!

¤anders¤ #141837 26/01/2011 2:56 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Selv følgelig har man gjort noe feil når man blir tatt i skred. og dere må ikke tro jeg ligger ut denne videoen fordi jeg tror det er kult med skred eller noe.. legger de klippene ut fordi andre skal se hvor lett det er.. jeg var selv ikke med på ski den dagen det første skredet var filemt.. men snakket med de som kjørte der og alle var enig i at man sitter igjen med et støkk i kroppen etter noe som dette..

i det siste skredet. der men litt lystigere musikk er det jeg som filmer. her var det meldt om lite skred fare i området ( ikke at man bør stole på målinger ved trekket, fordi det kan være helt andre forhold litt utenfor trekket. så kansje det er litt dumt med at trekkene legger ut skred faren. gjør at folk tror det ikke kan gå skred.)men det hadde vært kaldt lenge og blåst på toppene. vi kjørte ned til denne steinen og skjønte da at det var blåst mye og skredfare i landingen. men så på det som verre og bli tatt på vei oppover igjen.

vi kjører selvfølgelig med skredsøker og er fult klar over at dette ikke er noe forsikring mot og bli tatt av skred. har selv lest boken skredfare, vet ikke med de fra det andre skred, men skal viderføre det til de..

synnes det er ganske positivt at så mange interesserer seg skred og slikt.

håper gjerne på mer tilbake meldig .D og gjerne noe om filmen.. hadde egtlig tenkt oglegge ut videoene i egen film istedenfor. i sakte film så man så når det sprekker og slikt.

¤anders¤ #141838 26/01/2011 6:21 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

sorry for litt mye skrive feil... skrev det litt for. måtte kjappe meg litt.

Angåande Skredvarsling!!
¤anders¤ #141839 27/01/2011 10:40 PM
Fersking
Fersking

Som ove nevner tidlegare i tråden her har han to kompisar som såg skredet og eg er ein av dei. Denne dagen styrte me bort frå det aktuelle henget og alle andre heng over 25-30 grader over skoggrensa...Ganske åpenlyst på ein sånn dag for dei som har skredkunnskap. Eg såg det gjekk bra med dykk og gjorde derfor ikkje nokke meir med saken.

Om bildene frå baksida var frå samme dag, so får eg gåsehud og tykkjer dykk er over gjennomsnittleg heldige som i det heiletatt kan leggja ut denne tråden.

Angåande for lav skredvarsling:

Eg er ein av dei som melder skred i Myrkdalen og har som fleire av mine kollegaer fleire kurs, og lang fartstid i Myrkdalen Fjellheisar både på jobb og på fritida. Dette gjer at me har eit svært godt grunnlag for å melde skredfare grad. DEt som er utruleg viktig er at brukarane av skredfarevarselet KAN denne skalaen. Det siste skredet ser eg at er filma tidlegare rundt nytt år om eg ikkje hugsar feil og faregraden denne dagen var faregrad 2 som seier moderat skredfare, merk dykk MODERAT. Denne faregraden seier at skred kan løysne ved stor tillegsbelastning eller i ekstreme brattheng som vil seie 40 grader eller brattere. Dette henget er ca 45 grader og ein dropp som her er utløysande faktor vil være ein stor tillegsbelastning på snø dekket. Fleste dødsulykker skjer på faregrad 2 og 3 og ein mykje mindre del på grad 4.

Eg vil oppfordra ALLE som nyttar seg av skredvarslinga til å opparbeide seg god kunnskap om skred og om å bruke skredvett i fjellet. Som f.eks å køyre ein og ein, og ha og kunne bruke skredutstyr. Og viktig om ein nyttar seg av dette varselet er at ein må sjølv gjera eingne vurderingar når ein bevegar seg i skredfarleg terreng, altså 27grader --> .

Ser nokre kjente fjes i videoen, so kansje eg plutsleg dukkar opp å gjer dykk ein innføring i skredfareskalaen.

Kos dykk til fjells men bruk hovudet.

¤anders¤ #141840 27/01/2011 11:27 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Vil bare først gjøre det klart at jeg ikke mente at dere hadde valgt en feil faregrad eller noe. Og den dagen var det vel 2 i skredfare ja. Det jeg mente (kanskje litt dårlig formulert) er var at det fort kan bli en falsk trygghet for folk når de ser at det er 2 i skredfare av 5. Selv om det ikke skal gi det, fordi vi alle som kjører utenfor løypen bør vel ha nok kunnskap til se faretegnene selv.

Og ja det var en stor feil av oss og kjøre ned til den droppen og det er litt av vitsen med og legge ut klippene, istedenfor og bare skamme seg hjemme. Det første skredet kan ikke jeg snakke om, siden jeg ikke var der.

Ja, hadde jo vært kjempe med en innføring fra en som kan dette godt.

Mvh Anders

¤anders¤ #141841 28/01/2011 12:56 PM
Entusiast
Entusiast

Du fatter virkelig INGEN VERDENS ting du, Anders! Det er ikke opp til andre å gi dere en innføring i hvordan man skal bruke skredfareskalaen eller hvordan man skal ferdes i skredterreng! Det er ditt eget ansvar at du vet hva du driver med ute i fjellet! Kjøp deg en skredbok, meld deg på et skredkurs!

Hvis du ikke skjønner dette får du og kompisene dine bare holde seg i parken, for med deres kunnskaper og IKKE MINST holdninger, har dere ikke en dritt å gjøre i skreddterreng!

¤anders¤ #141842 28/01/2011 2:21 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Tror du misforstår meg litt. Er akkurat det jeg mener, at ja alle bør ha nok kunnskap til og se faretegne selv..

Synes det blir litt rart at du reagerer på at jeg sier ja takk når noen tilbyr og forklare litt om skredfareskalaen. Er det ikke sånn man lærer da?? Snakke med folk som tilbyr seg og lære deg litt?

Ja har planer om og melde meg på skred kurs. Var et i Oslo jeg vant billett til men kunne ikke da. Var jo et på Platou nå for ikke lenge siden, det var utsolgt når jeg skulle bestille. Ønsker gjerne tips til hvor jeg kan ta det.. har lest skredfare så har en skredbok. Men kanskje jeg bør kjøpe den lille skredboken også?. Vet ikke om det er stor forskjel på de ?

Litt Krasså Gjeddna?
¤anders¤ #141843 29/01/2011 7:58 PM
byy Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Det er det første skredet i videoen eg reagerer aller mest på. Det viser dårleg haldning, eventuelt dårleg kunnskap, alt etter korleis ein er på det eller kansje begge deler. For å forsvare Anders litt her så er han ikkje ein av dei som køyrer den dagen det er filma, eller tar eg feil?.

Synst også det blir feil å rakke ned på at han vil ta kontak og å lære meir om skred.

Og til deg stianLa, kansje bedre å oppfordre på ein meir konstruktiv måte? Kansje er det deg neste gong, Skred går av og til på dei mest underlege tidspunkt og plassar. Dei aller fleste som er mykje til fjells og oppsøker bratt terreng, har eller vil få denne opplevelsen før eller seinare. Har sjølv vert i skred i myrkdalen og det gjer mykje læring, håpar dette er tilfellet også for dykk.

Eg er også kritisk til dei haldningane denne videoen får fram, men ein mnå også hugse på at dette er snakk om unge folk som har mykje å lære.

Men skaff dykk KUNNSKAP seier berre eg.

Litt feil!!
¤anders¤ #141844 29/01/2011 8:02 PM
Fersking
Fersking

Var meg som skreiv da forrige inlegget, men tydlegvis var ein kompis pålogga...So forrige inlegg er mine ord!

¤anders¤ #141845 29/01/2011 10:12 PM
Fersking
Fersking

Det var mye kult i filen. bra snø, dere er gode på ski osv. smile

Enig i de andre at det var mye uforsvarlig kjøring. Men det var interessant å se hvor lett det gikk skred !

¤anders¤ #141846 30/01/2011 1:20 PM
Entusiast
Entusiast

Er det ikke egentlig 3-4 skred i filmen?

Et først i den store linja på 2.12, denne ser skummel ut om mer av siden hadde løsnet.

Så det hvor en skikjører løsner og så en snowboarder oppå? Idiotisk kjøring.

Så tilslutt droppen som er bra kjørt men tydeligvis ikke særlig godt vurdert. Men god kjøring redder deg ikke særlig ofte...

Uansett har dere fått flere indikasjoner på at vurderingene deres havner på feil side av den kritiske grensen før det siste droppet... dere har vel skjønt tegninga fra de andre, men jeg er litt sjokkert...

Om filmen kan jeg vel si at den er altfor lang...

De skal ha creds
¤anders¤ #141847 01/02/2011 9:01 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Så var det den vanlige forumhetsinga igjen da. HALLO.. disse gutta har sikkert veldig lite erfaring med skred og veldig gira til å stå på ski, tenk litt selv da dere som klager på uvettig kjøring. Er man ikke erfaren så tenker man fete linjer og fete klipping, skred går dessverre i glemmeboka og er noe som må erfares. Mulig de vet hvordan de skal kjøre og hva de skal gjøre der det er stor skredfare i teorien, men blir faktisk vanskelig i praksis. Så dere som er missunnelige på disse bergenserne kan bare holde kjeft og kom dere ut på ski istede for å klage på folk!

Fet film btw!!

Men i alle dager...
¤anders¤ #141848 01/02/2011 10:24 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dalla, det er sånne som deg som gir sånne som politimesteren i Tromsø vann på mølla. Skjerp deg og kær deg hva du snakker om. Jeg ser du er atten år gammel, og da burde du virkelig vite bedre enn å komme med en slik uttalelse. Det er på de fete dagene, de drøye linjene og gode klippene man må bruke hodet og det man har tilegnet seg av kunnskap om skred. I dagens opplyste verden med fokus på sikkerhet og muligheter for å lære er det ingen unnskyldning å være ung (og dum) og sugen på fet kjøring. Jeg foreslår at du holder deg i parken eller aller helst på et fortau og at Bergenserne i filmen fortsetter sin gode kjøring med et helt annet sikkerhetsfokus og kjøresett.

Filmen er underholdende og det ser ut som dere har det skikkelig morro på ski. Litt for morro kanskje. Noe av det kan brukes i en "hvordan man ikke skal kjøre i skredfarlig terreng" film. Det er ikke kult!

Hhmmm
¤anders¤ #141849 01/02/2011 10:41 AM
Medlem
Medlem

..."ingen unnskyldning å være ung og dum", men all erfaring viser at når man er ung er man ofte *litt* overmodig. StianLa og Knuffe tror jeg skal telle til 10 før de åpner kjeften.Ang. skred på film så skal du ikke se lenger enn til de fleste kommersielle filmene i salg...og dette er erfarne folk.

Mest lest på FRIFLYT.NO