Liker ikke den ekstremerockeren ,men så lenge den funkeer!? - Jeg er overrasket over hvor rolig tuppene egentlig er. Fryktet at de skulle klapre ganske mye, men enn så lenge har jeg ikke hatt noen negative opplevelser med de lange avsmalnende tuppene. Det var dette jeg var mest bekymret for når jeg skulle kjøpe ski. Jeg holdt på å ombestemme meg og gå for Wailer 105 i siste liten, men gjorde altså ikke det.
Liker at de har liten svingradius vil dermed sannsynlig kunne funke godt både i pudder og hardt underlag?????Din erfaring?- Svingradien er liten, men skia er ikke "hysterisk". Man må være presis, men den reagerer kjapt og godt. Jeg kjører telemark på de og må si at jeg er overraska over hvor fort jeg faktisk kan kjøre, tatt i betraktning at det er endel år siden sist jeg kjørte med løs hæl! Jeg har gått noen turer nå de siste dagene på det drittføret som er, og må si at tung, våt kramsnø liker de IKKE. En ting er at snøen som er nå suger alt fast sånn at det går usannsynlig tregt, men klassiske, smale, korte toppturski som kompisene mine går på fungerer øyensynlig bedre. Om jeg kommer til å gå flere turer på møkkaføret som er nå så tror jeg kanskje det er Verdictene som velges. Snø som er så tung gjør at man nok må være sterkere og ha bedre teknikk enn meg for å greie å sjefe over en såpass presis ski som Wailer 112RP er.
Hvordan opplever du disse skiene i forhold til andre ski du har hatt?- Kan ikke sammenlignes med noen egentlig. På hardt men godt føre, f.eks i preppa bakke, syns jeg de minner litt om Verdictene. De oppfordrer til carving og ikke sladding. Jeg syns det er enkelt å bestemme svingradien med hvor mye press jeg legger på de. Jeg hadde trodd jeg skulle "sladde" ukontrollert ut av svingene siden det er såpass lenge siden sist jeg kjørte tele, men må si at å komme ut av svingen der jeg vil er lettere enn jeg hadde turt håpe på.
Lengde på ski( og din lengde)? Hva kosta eventyret? - Jeg er selv 182 cm og veier rett under 80 kg. Tenderer å periodevis synke ned mot 70 kg. Tenk engelsk setter under jakta. Skiene er 190 og jeg ville ikke hatt de kortere. Jeg har satt O1 binding på fabrikkens anbefaling og har ingen ting å utsette på det. Jeg syns jeg har godt med ski både foran og bak! Prisen for skiene var 8999,- bindinger hadde jeg fra før av og feller var jeg nødt å kjøpe et anna sted. Jeg hadde tenkt å prøve Gecko limfrie men den hadde de ikke i rett størrelse så jeg endte opp med kjente og kjære BD Glidelite Mohair mix.
Jeg har egentlig ingen verdens ting å utsette på skiene! Målet var å finne det ene paret jeg kunne ta med meg nesten hvor som helst, og med unntakt av sen, våt, tung vårsnø så tror jeg at jeg har funnet det nå. Den lave vekta er ekstremt kjærkommen! Det eneste som plager meg litt er at fjærene på bindinga har begynt å skru i alle retninger på denne skia! Har litt lyst å bytte til f.eks Hammerhead, men liker ikke tanken på haugevis med hull i en flett ny ski =(