Mange faktorer som spiller inn. 120 flex kan fort bli hardt når du hopper, iallefall om du drar på litt. Da kan du regne med blåmerker på leggen.
Selv kjøpte jeg nettopp nye støvler, Tecnica Dragon 110 - fin fleks til min høyde og vekt (188, 91kg) Jeg var ute i den lokale bakken og hoppa litt i går, og tro meg, 110 er stivt nok når du lander. Jeg liker også å kjøre en blanding av bakke/off piste/hopping.
Når jeg kjøpte de så innbilte jeg meg at jeg kanskje burde hatt enda stivere, men jeg er glad jeg ikke valgte noe mer. De som er 120/130/140 blir fort veldig stive, og ikke minst kalde, de sitter ekstremt godt rundt foten, blir lite rom for luft.
Personlig liker jeg 110 som nevnt, i tillegg vil jeg få støpt såler tilpasset foten min. Tror det er vel så viktig som å se seg blind på fleks.
Testet nevnte Atomic Hawx120, men den passet ikke foten min i det hele tatt, ble fryktelig trang i tuppen. En grei test er når du tar på støvelen og står rett opp og ned, da skal tærne treffe tuppen. Så fort du tar på skia og får knekk i knærne så vil de sitte perfekt 
Viktig å prøve litt modeller, det er mye forskjellige passformer. Jesting Sport på Alna anbefales, de har godt utvalg og god kunnskap om produktene.