Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Diamir Freeride Pro som allroundbinding?
#141447 08/01/2011 11:26 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei!

Kommer til å kjøre ca 30% topptur og 70% i heis.Når jeg står i heisen, kjører jeg så mye offpise som det lar seg gjøre.

Vil Diamir Freeride Pro være en binding som bil funke godt til dette? Har nå Duke - er fornøyd nedover, blir for sliten oppover. Må si jeg har mye mer tro på Diamieren enn Duken mtp. gåmodusen deres.

Noen som har erfaringer med Freeride Proen ifht Duke? Er Diamiren holdbar og slitesterk?

Ps: Er ca 90 kg tung, og vil montere bindingen på en ski med midje 100-110. Kjører vel helt medium - ikke så hardt at jeg trenger din 16... Dropper ikke de høyeste plassene...

Re: Diamir Freeride Pro som allroundbinding?
Erik #141448 09/01/2011 12:13 AM
Entusiast
Entusiast

Bruker selv diamir i bakken med stort hell... Løser ut gåfunksjonen ved bunnen av heisene pga får hvilt leggen litt oppover+ at det er bedre å komme seg bortover på flatene bort til heisene i de forskjellige skianleggene jeg er i. Bruker Diamir Swiss som er en av de dårligste mod av diamir... Swiss= Bra, Pro= best av diamir modellene.Hopper både på bigjump og i boardercrossløypa med dem.

Erik #141449 09/01/2011 3:10 PM
Medlem
Medlem

Du veier 90kg og tror at å spare noen hundre gram på hvert bein vil spare deg for mye slit oppover? Jeg "sliter" meg også opp med duke, men kan dundre på ned igjen uten å måtte ta hensyn til utstyret.Diamir er en randobinding med alpinfunksjon, duke er det omvendte og så langt den eneste alpine bindingen med gåfunksjon. Jeg inngår aldri kompromisser med utstyr som skal ivareta min sikkerhet, men har sett at mange tror man kan finne rando utstyr som oppfører seg som alpinutstyr. Fortsett med duke og ta den ekstra vekten som trening, du kan kanskje vurdere nye lette randostøvler med gode alpine egenskaper i stedet?

Fornøyd med diamir
Erik #141450 09/01/2011 3:34 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg bruker diamir pro som allround binding. Den fungerer helt utmerket. Mye mer stabil enn de eldre utgavene som jeg brukte før. Aldi hatt problemer på grunn av bindingene.

Fornøyd med diamir
Erik #141451 09/01/2011 3:34 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg bruker diamir pro som allround binding. Den fungerer helt utmerket. Mye mer stabil enn de eldre utgavene som jeg brukte før. Aldi hatt problemer på grunn av bindingene.

Erik #141452 09/01/2011 4:29 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Diamir freeride pro er en bedre gåbindingn enn duke og baron. Bedre helløfter, bedre gåfunsjon, og man slipper å ta av seg skia for å skifte til gåmodus. Alt er med på å gjøre oppturer lettere. Vekten er vel omtrent den samme. Har brukt den mest i bakke og den fungerer veldig bra til det. Den løser jo ut som en vanlig alpinbinding, så det er vel ikke å fire på sikkerheten, selv om duke sannsynligvis er bedre. Et alternativ er vel kanskje de nye tour modellene til marker.

Erik #141453 09/01/2011 6:13 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Sitat AndersR:Du veier 90kg og tror at å spare noen hundre gram på hvert bein vil spare deg for mye slit oppover? Jeg "sliter" meg også opp med duke, men kan dundre på ned igjen uten å måtte ta hensyn til utstyret.Diamir er en randobinding med alpinfunksjon, duke er det omvendte og så langt den eneste alpine bindingen med gåfunksjon. Jeg inngår aldri kompromisser med utstyr som skal ivareta min sikkerhet, men har sett at mange tror man kan finne rando utstyr som oppfører seg som alpinutstyr. Fortsett med duke og ta den ekstra vekten som trening, du kan kanskje vurdere nye lette randostøvler med gode alpine egenskaper i stedet?

Tenkte mer på at rotasjonspunktet på Diamiren ligger endel lengre bak ifht hos duke/baron, enn at den er bittelitt lettere. Det vil vel gjøre den letter å gå med (?).

Men er den nye Diamiren en mye svakere konstruksjon enn Duke?? Så mye svakere at det er verdt oppoverturen med Duke? Vil jeg egentlig merke forskjellen på de to nedover? (når begge faktisk løser ut som en alpintbinding) :-------)

PS: Skal kjøpe meg et par gode sko ja - Dalbello Virus eller noe. Så jeg vil nok uansett få en bedre opplevelse på oppturen i år, enn i fjor da jeg gikk med rene alpintstøvler.

Erik #141454 09/01/2011 8:35 PM
Medlem
Medlem

Sitat kurik:Tenkte mer på at rotasjonspunktet på Diamiren ligger endel lengre bak ifht hos duke/baron, enn at den er bittelitt lettere. Det vil vel gjøre den letter å gå med (?).

</p>

Marginalt bedre vil jeg si at diamir er.

<p>Sitat kurik:Men er den nye Diamiren en mye svakere konstruksjon enn Duke?? Så mye svakere at det er verdt oppoverturen med Duke? Vil jeg egentlig merke forskjellen på de to nedover? (når begge faktisk løser ut som en alpintbinding) :-------)

</p>

Den nyeste diamir bindingen er helt sikkert en forbedring, men problemet til diamir er følelsen den gir når du står på dem. De er hengslete og gir ikke samme tighte følelsen som alpinbindinger(les: duke).Jeg har ødelagt både dynafit og diamir, men aldri duke. Har brukt alle som om de var alpinbindinger, men har lært at randobindinger ikke burde dras på med.

<p>Sitat kurik:PS: Skal kjøpe meg et par gode sko ja - Dalbello Virus eller noe. Så jeg vil nok uansett få en bedre opplevelse på oppturen i år, enn i fjor da jeg gikk med rene alpintstøvler.

<p></p>
Virus har jeg hørt mange snakke godt om, ellers er titan tfx knall gode. Quest 12 er fine, men noe tyngre igjen.Jeg ville starta med nye støvler, overgangen fra alpinstøvler vil være enorm!

Erik #141455 09/01/2011 9:47 PM
Ringrev
Ringrev

En av de råeste kjørerne jeg har kjenner bruker den som eneste binding - han er typen som hele tiden pusher grenser, hopper osv. (Meldte seg i voksen alder på "skihopp" for de han syntes hopp var så gøy.

Har hatt duke i to runder nå. Jeg er ikke overbevist om kvaliteten. Valgte å gå for alpine trekkers i år: bruker de uansett ikke til de lengste turene..og da kan jeg like godt ha en ekte alpinbinding på vei ned. (Bruker dynafit på alt som ligner skikkelig tur)