Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Diamir Freeride Pro eller Marker F12 Tour?
#141085 09/12/2010 10:45 AM
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

En kompis driver og setter sammen en skipakke, planen er å ha et par pudderski han også kan bruke til kiting (blir gjerne litt trasking ifm det) og en og annen topptur.

Det han vet han skal ha er et par Fat-ypus I-rock, støvlene blir et par Black Diamond Prime (de satt best pga bredest lest), Factor ble for trang og Quadrant har han litt for godt fargesyn til å kjøpe. Han er 95 kg, kommer ikke til å hoppe og droppe eller kjøre hardt.

Siden han skal gå litt med skiene så ønsker han så lett binding som vekten hans og bredden på skiene tillater, første plan om Dynafit FT12 er skrinlagt, det samme med G3 Onyx.Han har blitt anbefalt å montere Diamir Freeride Pro, den skal være vesentlig stivere og bedre enn Freeride Plus, er den det?Argumentet mot Freeride Pro er at den blir høy (mitt syn).

Alternativet kan være Marker F12 Tour, hvilke av disse bør han velge? Eller bør han velge Baron/Duke?

Re: Diamir Freeride Pro eller Marker F12 Tour?
Ripen #141086 09/12/2010 12:26 PM
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Det viser seg å ikke være store forksjellen på høyden på de to, 34mm på F12 og 39mm på Freeride Pro, så da er kanskje ikke høyden så viktig?

Freeride Plus vil jeg ikke anbefale ham siden han veier 95 kg, jeg har hatt de på brede ski selv og syntes ikke de var stive nok (jeg er under 80 kg).

Tror det står mellom Freeride Pro og F12 Tour.

Ripen #141087 09/12/2010 12:49 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har kjørt på Duke og Baron i noen år og er svært fornøyde med kjøreegenskapene på de. Men når man går utelukkende på topptur så er de helsikes tunge, og øyensynlig ikke like behagelige å gå med som Fritschi. Dessuten synes jeg hælløfteren og muligheten til å veksle mellom gå- og kjøremodus uten å ta av skia ser kjekk ut. Hvis noen bare kan forsikre meg om at Freeride Pro er blitt såpass mye bedre som kjørebinding så er jeg ganske nysgjerrig på den!

Ripen #141088 09/12/2010 3:00 PM
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Ser at bredeste skistopper til Freeride Pro er 115 mm, så da mener de vel at den skal holde.

Til I-rock (midje 126 mm) må da 115mm stoppere bøyes, men det går bra, jeg bøyde til standard stoppere på mine Freeride Plus som sto på et par ski med midje 113mm.

Ripen #141089 09/12/2010 3:07 PM
Ringrev
Ringrev

Til kite ville jeg uten tvil valgt fritschi. Grunnen er at den har den klart enkleste skiftet fra ski/gå mode - noe som er greit når du må gå frem og tilbake til/fra kiten for å fikse noe...

Gå for den nye Diamir
Ripen #141090 09/12/2010 3:13 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Den nye Diamir Freeride Pro har en mye bedre gå funkjon. Du kan betjende den med staven. I forholdt til duke er det konge. I traverseringer er den stivere også. Den burde holde til nedoverkjøringen også.Dama kjøpte Diamar Eagle som som er "dameversjonen". Herrugud så lett hun har det i forhold til meg. Jeg må av med skia for å låse den, lave hælløftere. Duken er jo håpløs i bratt traversering. Ellers er Duke helt topp.

Ripen #141091 09/12/2010 4:32 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg hadde freeride plus på K2 obsethed, nå har jeg freeride pro på 4FRNT CRJ - men ser forskjellen mellom de bindingene med en gang - nye diamir FR Pro er MYE stivere binding enn gamle FR Plus. Anbefales.

Takk for gode råd
Ripen #141092 09/12/2010 6:26 PM
Fersking
Fersking

Nå har vennen til trådstarter omsider fått registrert seg.

Jeg har kommet frem til at Freeride Pro blir beste alternativet for mitt bruk; en god del gåing i forbindelse med toppturer, litt klabb og babb ved kiteing må man også regne med og da er det kjekt å slippe å ta av skien for å stille om.

Det hadde imidlertid vært interessant å vite hvilken av de to dere mener er mest vridningsstabil? Jeg tror ikke nødvendigvis at det er gitt i Marker sitt favør?

Ripen #141093 09/12/2010 7:00 PM
Fersking
Fersking

Det er gjort en test av stivhet for ulike bindinger, og der kommer Marker Tour best ut. Den overgår til og med Duke, om enn ikke mye. Det er oppgitt at dette sannsynligvis skyldes bedre fit med randosko. Freeride + og Pro (omtrent lik score)scorer dårligere enn både Dynafit Vertical og G3 Onyx. Link: http://www.wildsnow.com/379/backcountry-skiing-binding-flex-tests/

Ripen #141094 09/12/2010 8:10 PM
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hvis Freeride Pro scorer kun 1 poeng høyere enn Freeride Plus, så er ikke jeg overbevist i alle fall, jeg er som nevnt over 15 kilo lettere og var ikke fornøyd med stivheten på Freeride Plus.Jeg brukte et par Scarpa Tornado med alpinsåle i bindingene, mulig det faktisk er bedre med randosåle.

"Marker Duke/Baron/Tour, when used with alpine boots could possibly be somewhat stiffer than measured here, as we used Dynafit compatible randonnee boots for all tests, and the sole of most such boots does twist more than a quality alpine boot."

Ja noe annet ville forundre meg, de burde vel testet med vanlige alpinstøvler også for å gi testen litt mer pondus.Jeg opplever Duke som mye stivere og bedre både til traversering og kjøring med breie ski enn Freeride Plus.Jeg bruker alpinsåle i Duke, bruker du randosåle King Coomba?

Ja ripen
Ripen #141095 09/12/2010 8:49 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

1. Jeg har selv ikke brukt, Diamir freeeide pluss. Min oppfatning bygger på de jeg har snakket med på tur og dama. Dette gjelder praktisk bruk. 2. Jeg bruker scarpa sine rando såler. I kjørestilling er duke helt rå. Vridningstiv så det holder. 3. I gå modus så holder jeg på å vri hele greia frahverandre på duken. Det problemet ser det ikke ut som de med diamir eagle bindingen har. 4. Mest bakke så hadde jeg valg duke. Mest rando, da hadde jeg valgt diamir.

Ripen #141096 09/12/2010 9:43 PM
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Min foreløpige konklusjon blir da at Diamir Freeride Pro virker som rett binding. smile

Diamir har kollegaene en ny utgave av Pro for denne sesongen
Ripen #141097 10/12/2010 1:16 AM
Fersking
Fersking

Nå er det den gamle Pro som var med i testen det refereres til. Den nye skal angivelig være vesentlig stivere, og noen deler byttet ut.

Likte imidlertid designet og den lave byggehøyden på Tour.. Den ga et veldig solid inntrykk da jeg så på den på sportsnett i dag. De lager også stoppere som er mer enn brede nok, så ingen tvil km at de har siktet seg inn på brede ski.Kan man modde hælløfteren på Tour?

Diamir har kollegaene en ny utgave av Pro for denne sesongen
Ripen #141098 10/12/2010 1:16 AM
Fersking
Fersking

Nå er det den gamle Pro som var med i testen det refereres til. Den nye skal angivelig være vesentlig stivere, og noen deler byttet ut.

Likte imidlertid designet og den lave byggehøyden på Tour.. Den ga et veldig solid inntrykk da jeg så på den på sportsnett i dag. De lager også stoppere som er mer enn brede nok, så ingen tvil km at de har siktet seg inn på brede ski.Kan man modde hælløfteren på Tour?

Primærbruken må bestemme
Ripen #141099 10/12/2010 8:32 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tror vi har snakker om to gode bindinger med forskjellig egenskaper. På min neste toppturski setter jeg på den nye Diamir freeride pro.Roteringpunktet er trukket litt bakover, noe som gir mer naturlig gange. Betjening med staven, super hælløfter. Problemet med Duke; slark i leddet foran. Ingen mulighet for etterstramming slik som Diamir har. Når slarket har kommet, så klarer ikke bindingen å treffe riktig når du setter den ned igjen. Jeg venter bare på at hele tåstykke skal knekke når jeg er på tur. Dette problemet har også andre påpekt her i forumet. Som alpinbinding så tror jeg Duke er overlegen Diamir. Til heisbasert topptur er Duke super.

Litt mer om Diamir Pro
Ripen #141100 10/12/2010 8:52 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hentet fra forum og hjemmeside og google oversatt..

Jeg kjørte denne bindingen nylig. Jeg fant det å være merkbart mer rigid enn Freeride Plus. Jeg derimot fortsatt trodde det var mangler i sikkerheten. Jeg fortsatt ikke føler at jeg kunne stole på dette bindende for aggressive innenfor rammen ski eller høy konsekvens backcountry ski.

i motsetning til Dukes, disse bindingene er i stand til å bytte fra ski til touring-modus uten å fjerne boot, noe som kommer godt med i bratt ansikter og dyp snø når klipping støvler i og ut av bindinger kan være en problemfri. Black Diamond har gjort en rekke forbedringer til disse bindingene i år hvor de viktigste var vridningsstivhet for forbedret kontroll. I touring / alpine binding avdelingen jeg vil gå for disse eller markøren Dukes

Turen modus er mye mer effektivt enn Freeride Plus. Way bedre.Lytt tilLes fonetiskOrdbok - Vis detaljert ordbokresultat

? Fritschi Diamir's Power Transmission Control bruker lange, brede baseplates å overføre kraften jevnere over hele ski for økt kontroll? Gliding Teknologi gir støvelen et naturlig roll-off punkt mens du vandrer rundt, noe som reduserer det rare tip-toe følelse

Diamir Pro
Ripen #141101 10/12/2010 9:53 AM
Fersking
Fersking

Da satser jeg på at Diamir Pro har blitt såpass mye bedre enn forgjengeren Pro. Det blir lite heisbaserte toppturer på meg for å si det sånn, og da veier gåegenskapene tungt for meg også.

Jeg skal legge inn en tilbakemelding når jeg, og kamerater, har fått testa denne kombinasjonen av ski og binding.

Supert
Ripen #141102 10/12/2010 10:26 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det må du gjøre, lykke til med valget.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå