Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Völkl Kuro
#140694 15/11/2010 11:23 AM
stieri1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei

Jeg lurer på om det er noen som har litt informasjon/erfaringer med Völkl Kuro.?

Lest en god del om denne skien, og vet at de skal være meget bra i pudder. Men hvordan er de egentlig på preppa underlag og i løypene? Jeg bor nær Tryvann, så vil det f.eks være bortkastet å ta med seg disse skiene opp dit?

Takk for alle tilbakemeldinger!

Re: Völkl Kuro
stieri1 #140695 15/11/2010 11:43 AM
Entusiast
Entusiast

Hei, jeg har prøvd Kuro på skidemo i Voss Fjellandsby så kan svare deg ut i fra det:

Den er helt ekstrem til å komme opp og flyte på løssnø, noe som gjør at du kan kose deg med pudderkjøring i flatere områder og med mindre puddersnø enn de fleste andre ski. Den er ganske leken og lettsvingt (men har kjørt ski som har vært mer lekne), men samtidig stabil i pudderen. Jeg fikk ikke den store surfefølelsen av de (som du kan få av noen pudderski), de føltes som tradisjonelle ski som fløyt ekstremt bra og var lekne og stabile i pudderen.

På fast underlag fikk jeg en positiv overraskelse. Jeg kjørte ned skicrossløypa på Voss Fjellandsby uten noen problem med de (holdt tritt med en kompis som hadde mer vanlige ski med ca. 100mm i midje) selv om løypa var hard og isete. På hardt føre er det kun midten av skia som tar nedi (grunnet det motsatte spennet), den er til gjengjeld stiv i dette partiet slik at den har godt kantgrep (når du først har fått den på kant) og den svinger ganske fort (men det krever som sagt litt å få den på kant grunnet bredden). Tuppene flagret noe, men ikke så mye som forventet grunnet at skia er ganske stiv.

Så min konklusjon er: Meget fin, direksjonel pudderski som kan brukes på storfjell og i skog. Og når løypa tilbake til heisen er isete og jævlig så har skia nok kantgrep til å takle dette.

Til Tryvann vil jeg si det er helt feil ski, med mindre du får et enormt kikk av at folk glaner på deg i heisen :razz

-
stieri1 #140696 15/11/2010 12:11 PM
stieri1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hahaha, poenge mitt var ikke at jeg skulle bruke den som "hovedski" i Tryvann (til det har jeg Völkl Wall), men om det lot seg gjøre å bruke den der også... :P

Tusen takk for et meget godt svar!!

Tar gjerne imot flere erfaringer...:)

stieri1 #140697 15/11/2010 6:25 PM
Medlem
Medlem

Har selv et par Kuro som jeg kjøpte på begynnelsen av fjorårssesongen (lengde ca 194 såvidt jeg kan huske).

Utrolig fine i løssnøen. Flyter (som forventet) veldig bra og svingte betraktelig kjappere enn forventet. Stort sett bare godord å si om skien.

De fungerer også overraskende bra på hardt føre (så lenge det ikke blir isete), men det er jo veldig mye ski som skal på kant da.

Har enda ikke sett noen grunn til å ta de med meg i Tryvann (ila fjoråret ihvertfall).

stieri1 #140698 15/11/2010 6:45 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har selv Kuro´en og må si meg enig med begge innlegga over :wink

-
stieri1 #140699 15/11/2010 7:00 PM
stieri1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tilbakemelding.

Hvordan tror dere K2 Hellbent er i forhold til Kuro a?Var på Oslo Sportslager i dag, og ekspeditøren anbefalte meg K2 Hellbent som et alternativ. Noen som har erfaringer med den?

Takk smile

stieri1 #140700 16/11/2010 1:10 PM
Fersking
Fersking

Faen disse butikkekspeditørene as. De får sikkert provisjon av å selge K2. Hellbent er en syk morsom og bra ski. Skal du leke på ski, jibbe backcontry, leke i skogen og fart er nedprioritert anbefaler jeg ski som hellbent eller ep pro. Kuro på den andre siden er en noe stivere ski, ikke like spretten, men fartsstabil som bare f, passer bedre til storfjellspudder, klippedropp, fart, men er morsom i skog og bakke også.

Det er to helt forskjellige ski. Jeg var gift med et par hellbent og var superfornøyd. Det var helt til jeg fikk prøve et par Kuro. Konklusjon: Hellbentene lå på finn og Kuroene kom på dør etter fire dager.

-
stieri1 #140701 16/11/2010 5:19 PM
stieri1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ok.

JEg har lest litt rundt nå, og funnet ut at det står mellom EP Pro, Hellbent og muligens Kuro.

Jeg er ca 185 høy og veier i underkant av 80 kg.I dag har jeg et par Völkl Wall som jeg bruker som bakke/jibbeski, så dette paret blir en ski ved siden av.

Jeg tror nok ikke det blir noen turer til de største pudderparadisene i utlandet med det første. Så en ski hvor det er greit mulig å også komme seg ned en preparert bakke (jeg vet at slike ski ikke har det formålet) er noe jeg også trenger.

Så hva vil du da anbefale til meg? Lest litt at Hellbent kan være litt tung, og at EP Pro litt for myk, men jeg har ingen erfaring med pudderski i det heletatt så jeg vet ikke.

Takk smile

Fornøyd
stieri1 #140702 23/11/2010 10:20 AM
Fersking
Fersking

Har kjørt Kuro i 1 og en halv sesong nå. Kongeski. Den gjør deg bedre som skikjører rett og slett. Sikkert mange ski i kategorien som gjør det, men Kuroen kan ta deg gjennom mye vekslende føre, og gjøre en i utg crappy dag med gjennomslagskare til en morsom skidag. Litt blafring, men overraskende gode også på hardt underlag. Mye ski å drasse med seg, og upraktiske i kabinheiser grunnet bredden er de eneste minus jeg kan komme på.

stieri1 #140703 23/11/2010 12:06 PM
Medlem
Medlem

Hei!Hvis du er interessert har jeg et par kuro 185 med jester til salgs :)PM for mer info smile

stieri1 #140704 23/11/2010 12:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Lurer egentlig på hvor myk EP Pro er, hvis den er mykere enn Hellbent? Hellbent er iallefall meget myke... Tror Kuro biter mer i bakke, uten å ha prøvd det selv. Hellbent og EP Pro er nok mer egnet om du skal BC-jibbe. Kuro virker som en mer "kjøreretta" ski.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå