En del brettsåler (spesielt nybegynnerbrett) er laget for å kreve minimum vedlikehold, og er egentlig ikke laget for å glides. Slik var det ialle fall før mener jeg å huske.
Stein kar: vanlig strykejern går fiinfint. Med mindre du kjøper voksejern et til flere tusenlapper er de akkurat like nøyaktige (eller dårlige om du vil) på varmen.Pass bare på at det ikke har hull til damp. Og ikke bruk det til klær etterpå. =)
Jeg legger ett lag universalvoks en gang med strykejern, lar alt tørke i romtemperatur i 20 min, sikler av rubbel og bit. Legger nytt lag med voks, (gjerne temperaturspesifikk), samme tørekprosedyre. Sikler av det grøfste, men lar det være igjen en del. Fjerner voks fra stålkantene. Så børster jeg med kobberbørste, deretter nylonbørste og til slutt med klut. Voila, glatt som en barnerumpe.
Prøver å gjøre dett ca hver 5 kjøredag eller ved spesielt mildt eller kaldt føre.
Etter hver sessong pleier jeg også å skjerpe kantene og reparere mindre riper som ikke er blitt tatt underveis