lyst til å bli proff- kjører!
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
heisann. Har siden barndommen hatt lyst til å bli fotballproff, ser fryktelig grått ut der, hehe. Men har også en forkjærlighet for skikjøring i pudder og droppe høyt. Er 17 år og en relativt god frikjører. Absolutt ingen jibber så er nok offpiste som gjelder for meg. Har nettopp kjøpt meg et par nye k2 hellbent med marker duke binding som jeg er vill etter å prøve. Hvordan er mulighetene for å nå toppen her i Norge? Hvilke retninger bør jeg ta videre etter vgs om jeg ønsker å utvikle meg som skikjører samtidig som jeg ønsker å ta en utdanning? Gode råd og tips mottas veldig gjerne gjerne tips om forskjellige treningsmetoder, styrke, svingeteknikk, droppetekninkk osv 
|
|
|
 Re: lyst til å bli proff- kjører!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Heisann! De fleste profesjonelle frikjørere begynte vel som alpintutøvere (som f.eks Eirik Finseth, Carina Falck Pedersen). Her har de allerede et ganske solid teknisk grunnlag. Og det hjelper også å ha vokst opp i nærheten av store anlegg som f.eks i Ål (Thorsen, Tveito) hehe. Frikjøringsmiljøet på høyt nivå er lite og er selvfølgelig preget av tøff konkurranse. Selv med sponsorer er man avhengig av en jobb ved siden av for å finansiere egen kjøring. Så du drives av lidenskapen og blir på ingen måte rik:) Du kan evt kikke på utdannelser innenfor Vinterfriluftsliv. F.eks Tindeguide/fjellfører. Her lærer du alt om trygg ferdesel i fjellet og får kombinert studiet med skikjøring. Ellers er det å få stått mest mulig på ski og melde deg på Norwegian freeride cup;)
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Ta utdanning! Man blir ikke proff skikjører dersom man må spørre på nettet! Sorry :sad
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
takk for tips. Er ikke uter penger, tvert i mot. Ønsker å prøve å ta talentet mitt så langt det går, for å se hvor langt jeg kan komme 
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Unnskyld; men hva er poenget med å bli proff derom man har penger - man kan jo konkurere uten disse pengene?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Animal:Ta utdanning!Man blir ikke proff skikjører dersom man må spørre på nettet!Sorry :sad Nå tror jeg du missforstår litt. For det første, det hjelper så absolutt å spørre der man kan, også på nett. Kunsten å overleve i et miljø som er så til de grader preget av konkurranse er å spørre rundt og knytte flest mulig kontakter. Det at man spør tyder også på at man er ivrig og engasjert. Spør i vei;) Det å kunne kjøre profesjonelt koster penger nettopp fordi man må legge mye tid i skikjøringen. Derfor jobber de fleste proffe skikjørere i sommerhalvåret for å kunne finansiere kjøringen i vinterhalvåret. Det nytter ikke å ligge på topp og samtidig ha en 8-16 jobb ved siden av. En kan jo derfor diskutere det å kalle seg profesjonell når man egentlig ikke tjener nok penger på kjøringen til å kunne leve av det.
|
|
|
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Unnskyld, men her tror jeg ikke det er noen missforståelse :wink Vedkommende som spør er 18 år ifølge profil. Han gir uttrykk for at ønsket er å bli proff, tidligere fotball, nå ski. Proff virker som å være målet, mulig jeg missforstår. Jeg kjenner godt frikjøringsmiljøet og hvordan man ev kan bli proff og synes forespørselen er merkelig. Jeg vet at å bli proff ikke bare handler om å være god på ski. Beklager!
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis du sitter med kunnskapen om hvordan man evt kan bli proff, hvorfor kommer du da ikke med tips og råd? Det virker som du subtilt hinter til at det å bli proff ikke lar seg for trådstarter, hvem er isåfall du til å avgjøre det? Som jeg også har poengtert er det andre faktorer som spiller en rolle om man ønsker og nå toppen, noe jeg tror trådstarter har fått med seg. Det å følge en drøm er en av dem og han nevner også at han ønsker seg en utdannelse, så uten bakkekontakt er han heller ikke.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
renn så mye på ski som du overhode kan til du blir 18år+ og meld deg på norske freeride challenge konkurranser og se hvordan det går!
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Du må gjøre deg synelig for sponsorer. Delta på alle konkurranser som du kan, og gi alt du har. Samt kan du prøve å lage en film, der viser hva du er godt for. Hovedpoenget er i alle fall å bli synelig for sponsorere. De ser etter folk som kan fremme merket sitt på best mulig måte. Dessuten må du også ha en god holdning, det nytter ikke bare å være god på ski. Har sett folkehøyskoler som tar for seg jibbing som en linje, om det finnes noe slik for en pudder entusiast er jeg ikke sikker på, men et google søk er vell alt som må til.
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Det var ikke så galt ment. Syntes bare det begynte litt i feil ende. Oppdal Videregående er å anbefale. Der får du stått mye frikjøring.
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Beklager! Ser det står etter videregående. Hva med sisteåret på Oppdal(?).
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
hehe, du trenger ikke å unnskylde deg  tenkte kanskje på en skole i new zealand. Der er d vist fantastiske ski muligheter får se hva jeg gjør! Det med at jeg har lyst til å bli proff i noe, er en holdning jeg alltid har hatt, halveis er ikke bra nok, hehe :P
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Om du ønsker å bli proff i noe, kan jeg anbefale:- Lege- Ingeniør- Jurist/AdvokatHer vil du få en sikker inntekt, noe som gjør at du har råd til å stå på ski 
|
|
|
 Morsomt innlegg
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ser at du for under 1 år siden lurte på hvordan man kjører på ski (offpiste). Og nå har du "lyst" og bli proff.Jeg er godt voksen og har fremdeles "lyst" til mye her i verden. Lykke til!!!!!!!!!Du har mange morsomme innlegg du,,,artig og lese på en ellers kjedelig dag,, får liksom frem smilet litt..Stå på....
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Hørt om talent christian? finnes folk med egenskaper som andre ikke har. Vi bør være possitive å hjelpe andre istedetfor å rakke ned på. Jeg er 16 år og begynte for alvor med frikjøring for 2 år siden. Jeg har allerede fått sponsor og meld på camper. Alt er mulig, stå på!! 
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
har fått høre d at jeg har et stort talent, kjørt med fryktelig gode kjørere det siste året 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Utrolig at voksne mennesker kan være så barnslige...
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat --HsT--:Utrolig at voksne mennesker kan være så barnslige... Ja, er helt rystet over hvor negativ response han har fått fra dem som har bekket 30 (I følge friflyt profilen i alle fall). Ser jo at de prøver å se det fra et realistisk synspunkt, men klarer ikke helt se grunnen til at de rakker ned på andres drømmer.
|
|
|
 Stå på!
|
Entusiast
|
Entusiast
Det er jo ikkje et ukjent fenomen at me gamle-gubber er negative overfor upcoming young guns, med store drømme. Serlig hvis dørmmene ligner på de drømme som me ikkje selv fikk udlevet. he he Eg trur det er vigtig å ture spørge, dersom du ikkje tør spørge, får du aldrig svar, og du lever i en "hvad nu hvis" verden. Spør på nettet, spør de som er flinke - mange trur dei vet svaret, men gjør det egentlig ikke, det vet dei bare ikkje fordi dei aldrig spurgte... Dersom eg i sin tid ikkje havde spurgt fremmede folk om råd, var eg aldrig blevet bedre på, og havde aldrig fået dei kontakter, som har utmøntet sig i snart 10 vintre i Alperne med ski hver dag heile vinteren. At du må komme mye på ski er jo innlysende. Eg gammel undersøgelse blant elite idrettsutøvere, viste at alle havde min. 10.000 intense trenings timer bag sig. Dei som gik heile veien og blev proff. havde over 40.000 trenings timer inden de fik kontrakt. Først må du blive flink, og så må du blive flink til å eksponere dig dei riktige steder. Nu findes der vel flere grader af "PRO", ikkje mange som lever 100% av å være skikjører. Men mange som er flinke og får litt utstur o.l. for å gøre den evige økonomiske problemstilling lett letter. Mht. utdanning finnes der ikkje "skikjører" utdanning. Eg har studeret Pædagogik, Psykologi og Idrett/Friluftsliv og kombineret dette med ski. Det handler om å planlægge (og finne en utdanning uten for mye obligatorisk undervisning), og da må du være innstillet på å jobbe MYE med pensum på egenhand. Eg har kombineret akademisk utdanning med utdannelse som skilærer, dette kan anbefales, da du kan få mye skitid, samt mye skiteknisk trening, noget som du behøver for å nå toppen. Du har også et jobb om vinteren ($$$), og du kommer inn i et miljø med veldig mange flinke skifolk. Mye bra pladser i Norge, men ein kommer ikkje uten om at du får MANGE flere høydemeter med heis, dersom du tager til Alperne. Eg har brugt en del sæsoner i Chamonix, Val Thorens, Alpe d.Huez (45min til La Grave). Og vil da anbefale nogle sæsoner i utlandet, selv om Norge også er en bra plass. Der er dei sidste år kommet mange "lokale" konkurencer, og du må melde dig til så mange som mulig. Trening er bra, men kan ikkje erstatte rigtige konkurencer og hele det mentale spil som du vil opleve under en konkurence.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
http://friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=248437 Her listes opp mange muligheter for utdanning med skikjøring. Ellers bare kjør mest mulig på ski..
|
|
|
 gi alt!
|
Medlem
|
Medlem
Gå inn for det, som mange her har sakt så er det bare å stå på, bli med i konkuranser og lage filmer så du blir sett av folk. Trur ikke det er uvirkelig å bli proff eller sponsa, ser ut som sponsorene er på utkikk etter unge tallenter, ikke grettene 30 åringer.
|
|
|
 Guts
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Selfølgelig handler det om talent, men du kommer ikke så langt hvis man ikke har guts.Prøv en vinter i Chamonix, der har du i hvertfall mulighet til og teste nivå e du er på og ikke minst gutsen. Muligheten for og skaffe seg kontakter der er jo også til stede.Lykke til, håper og lese om deg i FRIFLYT om noen år..
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
takker for mange veldig tipsende råd, setter stor pris på det skal gjøre mitt beste så ser vi hvor det ender!!
|
|
|
|
|