Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Off-pist østafjells i norge?
#140363 23/10/2010 6:16 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det noen bra off-pist muligheter i øst-Norge? Jeg er en 13 år gammel gutt med en 15 år gammel søster og en 45 år gammel far som jeg må dra med i bakkene, men de er ikke så veldig hyppe på å kjøre så mye off-pist som jeg er. I vinterferien og påsken var vi i Chamonix, og der var det ganske perfekt siden når vi var der i påsken kom det ca 50-70 cm med perfekt pudder, men mens alle off-pistkjørerne var oppe i fjellene kjørte jeg på tvers gjennom bakkene, nesten som $, mens søstra mi og faren min kjørte i bakkene (S). Spørsmålet mitt er vel egentlig om det er et anlegg som enten har de mulighetene, eller et lite off-pist stykke ved et anlegg så faren min og søstra mi bare kan kjøre ned så kan jeg kjøre off-pist mens de kjører og venter ved en heis eller noe sånt?

Jeg veit at det kanskje var litt dårlig forklart, så bare spør hvis det er noe som ble litt uklart ;):wink

Takk på forhånd:)

Re: Off-pist østafjells i norge?
sletsjoe #140364 23/10/2010 9:42 PM
Ringrev
Ringrev

Oppdal er vel det stedet som passer best...men er kanskje litt langt unna....

Ellers kan kanskje Tyin passe.Bøsetra på Norefjell har også offpiste ved siden av bakke.Hemsedal blir kanskje for fort oppkjørt, men det er muligheter der også.Ingen av disse er akkurat Chamonix. Det har kanskje litt med innstilling å gjøre også. I stedet for å gremmes for at man ikke har så mange storfjell, så får man omfavne småfjellene. Du kan få kjørt offpiste i Varingskollen og Wyller også - har også det hatt det gøy der...men mellom løypene i Chamonix kan det ikke akkurat sammenlignes med. Ute magasinet kommer visst nok med beskrivelse av bynære toppturer i neste nummer. Kanskje det blir noe fra Mariadalsalpene?

Foreslår at du får familien din til å prøve brede ski. Moren min på 67 har kjørt litt offpiste, men ble skikkelig hekta da hun kjøpe G3 El Hombre.

sletsjoe #140365 23/10/2010 9:48 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Det er bare jeg, faren min og søstra mi som kjører, resten av familien sitter hjemme hver søndag. Men jeg meiner itte at det skal være den stoooore off-pist kjøringa, bare litt bratt heng med snømuligheter.

Vi bor på toten, helt sør,sør-øst i Oppland. det er ca 1 time og 45 min til oslo og 1 time og 15 min til hafjell fra der hvor vi bor, er det noen anlegg som er i nærheten der? sånn mellom 1 til 5 timers kjøring unna?

sletsjoe #140366 24/10/2010 12:11 AM
Entusiast
Entusiast

ville forsøkt anleggene oppover langs og i sidedalene til gudbrandsdalen, skeikampen (eneste jeg har erfaring med, mye tilgjengelig terreng, slik du ønsker,men ofte forblåst) gålå og lemonsjøen ville jeg også sett på, gå på hjemmesidene og se på kart. har du enda mer tid til å kjøre kan bjorli og dombås kanskje også gå...

sletsjoe #140367 24/10/2010 12:12 AM
Entusiast
Entusiast

dessuten er det ikke anlegget det kommer ann på, det er å være der når det har kommet snø, noe som er lettere i chamonix enn i norge, her krever det somregel at du reiser etter værmeldingen og ikke filofaxen.

sletsjoe #140368 24/10/2010 12:20 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har lett på hjemmesidene til noen av de nærmeste anleggene men det står nesten ingenting om noe off-pist muligheter ved, eller i anleggene.

Jeg veit at jeg ikke får kjørt noe særlig mye offpist, men det jeg egentlig lurte på var om noen visste om noen steder der det kanskje var 200-300 meter med skog/heng som det var brukbart å kjøre off-pist i. jeg er ikke så veldig kravstor til hvor mye det skal være, bare det er noe.

sletsjoe #140369 24/10/2010 11:07 AM
Ringrev
Ringrev

Da er Oppdal ikke så langt unna. Ca 3 timer... Lettest tilgjengelig off-piste i Norge - og masse av den. (Ådalen er best for ditt formål, men også Vansglia, Hovdin og Stølen har muligheter)Lemonsjøen er også en mulighet.Skeikampen burde også ha noen muligheter. (Har ikke kjørt ski der på 25 år - men terrenget lover godt)(Avsporing: har også siklet på masse pudderfylte jorder - ikke alle er flate...men da må du gå opp.)

sletsjoe #140370 24/10/2010 11:22 AM
Fersking
Fersking

Hei.

Jeg er av den oppfatning at du kan finne artig offpistekjøring i omtrent alle skibakker. Men det kommer veldig an på 1) snøforhold og 2) lokalkunnskap.

Snøforholdene er vi desverre ikke like heldige med som i alpene. Her gjelder det å følge med på værmeldingene om hvor det kan ventes snø, spesielt skiinfo.no er fin å bruke.

Lokalkunnskaper er også viktig. Selv på dårlige dager finnes det ofte steder i anlegget hvor snøen er brukbar.

Så for å gi et konkret råd så tror jeg ikke du kommer noen vei med å se på de ulike anleggenes offpistemuligheter. Forsøk å reis dit snøen er, eller utforsk dine lokale skianlegg.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå