Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger råd og svar på noen viktige spørsmål: 2 par ski, eller bruke rando-ski i heis osv?
#140340 19/10/2010 10:56 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Halla.

Har for tiden et par Line Prophet 100 med Duke og Salomon Shogun-sko.

Kommer i år til og kjøre en god del i bakke (årskort på Oppdal), men i tillegg blir det noen toppturer (Kan gjette rundt 10 stk.)

Veier ca 90 kg og er ca 190 cm lang. Kjører sånn passe aggresivt, men hopper ikke de værste hoppa (selv om jeg kommer til å prøve litt i parken også for morro skyld). Liker å kjøre så mye utenfor de preparerte løypene som mulig...

Er lei av å slite på meg mengder med melkesyre på tur opp til topper med utstyret jeg har nå (Låra er noen ganger så utslitte at det går utover nedturen :P ). Driver derfor og vurderer dynafit/onyx og et par gode randonesko (Dalbello Virus Tour).

SÅ HER ER SPØRSMÅLENE MINE:* Vil et oppsett med f.eks armada jj, onyx og virus tour være kraftig nok til å brukes i bakke året rundt? Tenker da spesielt på bindingene selvfølgelig. (Har hørt så mye forskjellig - noen sier dynafit-patenten er mer enn sterk nok for "alle", mens andre påstår den bare bør brukes på rolige toppturer)

*Eller vil dere si det er verdt det å ha to par ski, et for topptur og et for bakke?

*Vil det ha noe for seg å kjøpe ski med rocker på dager med tung/dårlige snøforhold (Sett litt på Armada JJ)? Vil rockerski passe mitt bruk mon tro?

Utrolig nice om noen har litt tips og råd.... smile

Re: Trenger råd og svar på noen viktige spørsmål: 2 par ski, eller bruke rando-ski i heis osv?
Erik #140341 20/10/2010 8:10 AM
Ringrev
Ringrev

Du kan jo sjekke videoer med Hjorleifson (4frnt) og dynafit. Burde fjerne tvil om at de kun kan brukes på rolige toppturer. Ellers er det noen nok av rå dynafit videoer på nettet...

Jeg kjører med dynafit i bakke for å kjøre meg inn på skiene, og teste grenser. Det har endt med et brukket ribbein fordi bindingene var for løse (8 og 9-veier 87 netto). Strammet de opp (10/10), og etter det fungerte de perfekt, Så, jeg har kjørt hardt med de i bakke også. (Kanskje 20-30 dager)

Vel, jeg foretrekker alpinsko og ski i bakke. Alpin-utstyret er mer behagelig: mer dynamisk flex i skoene og litt mer demping i bindingene.Jeg stoler på dynafit bindingene, men ikke 100% på stopperne (kanskje 80%). Det er kanskje(?) det eneste som er bedre med onyx enn dynafit...men jeg har ikke brukt onyx.Ellers er det ikke noe tvil om at tyngde gir komfort. Alpinutstyret veier det dobbelte av rando-riggen.

Re: Trenger råd og svar på noen viktige spørsmål: 2 par ski, eller bruke rando-ski i heis osv?
Erik #140342 20/10/2010 8:19 AM
Ringrev
Ringrev

Vedr rocker:- Hadde obsethed (med rocker), gikk for corvus (uten rocker) for å få litt mer kontant følelse. Fornøyd med skiftet.- I år kjøpte jeg Line SFB med rocker som småfjellski og lek(blåpark): dvs hovedsaklig skogskjøring og pudderkjøring i lavere fart. Der tror jeg rocker har en misjon for meg. Jeg har ikke prøvd disse ennå.

Rocker gjør livet enklere i pudder og gjennomslag. Om det er viktigere enn allsidighet mht hardt føre og respons vet bare du.... (Hvis du har mulighet bør du ta en prat med Asle på Rå-sport. Kunnskapsrik person. Jeg har kjørt mye, men har tatt rådene hans som god fisk for å utfordre mine fordommer. Rådene jeg har fått mht til skikjøp har passet den kjøringen jeg har beskrevet. Best i Oslo IMHO. (Jeg har ingen forbindelse til Rå))

Erik #140343 20/10/2010 10:12 AM
Medlem
Medlem

Jeg har veldig gode erfaringer med Dynafit til topptur og har heller ikke noe negativt å si om Onyx (som jeg ikke har brukt så mye). Men skal du kjøre mye i alpinanlegg, mener jeg du bør holde på et par ski med alpinbindinger - f. eks Duke.

Erik #140344 20/10/2010 3:24 PM
Ringrev
Ringrev

Er enig med Erlend Sande i det...(hadde ikke trivdes med bare ett par)

Erik #140345 20/10/2010 11:17 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for meget god hjelp.

Da spørs det om ikke jeg må starte et liv på vann og brød, og spare til enda et skipar smile

Men det burde vel gå bra med bare ett par støvler? (Av de stivere randoneesko, f.eks Dalbello Virus Tour. Andre dere vil anbefale?) Eller er ikke slike sko kompitable med vanlige alpintbindinger, evt i Duken om jeg beholder den?

Erik #140346 20/10/2010 11:40 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Forresten: Hva dere tror om å kjøpe bindinger herfra:

http://www.amazon.com/G3-Onyx-Binding-Color-Size/dp/B002MT6SLC/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=sporting-goods&qid=1287610769&sr=8-3

Litt av en pris ass laugh

Erik #140347 21/10/2010 12:39 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat kurik:Takk for meget god hjelp.Da spørs det om ikke jeg må starte et liv på vann og brød, og spare til enda et skipar :)Men det burde vel gå bra med bare ett par støvler? (Av de stivere randoneesko, f.eks Dalbello Virus Tour. Andre dere vil anbefale?) Eller er ikke slike sko kompitable med vanlige alpintbindinger, evt i Duken om jeg beholder den?

2 par ski og ett par støvler er jo konge, men;for at de skal fungere i alpinbindinger må de ha mulighet til å bytte til alpinsåle, feks dynafit titan og bd factor (desverre ikke virus...)I duken derimot kan du bruke hva som helst.

amazon er vel rimelig safe å handle gjennom så bindinger derfra bør nok gå bra.