Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger hjelp til kjøp av ski.
#140329 19/10/2010 9:14 AM
SirToby Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei.Eg trenge hjelp til kjøp av ski til vinteren. Har stått på brett i 10 år, men vil prøve noe nytt. Har ingen erfaring eller kjennskap til hvilke ski eg bør kjøpe og hvilke eg bør styre unna, men det eg trenger er noen gode nybegynner-ski som eg kan bruke allround. Er veldig glad i offpist-kjøring, men pga forhold står eg også en del i preparert bakke.

Re: Trenger hjelp til kjøp av ski.
SirToby #140330 19/10/2010 9:35 AM
Entusiast
Entusiast

Legg mest mulig penger og tid i å få deg støvler som passer, kjøp så billige ski og bindinger her på ff eller på finn. Fra 95-115mm på midten avhengig av hvor mye du vil prioritere løssnøegenskaper.

Med 10 år på brett bør det gå ganske raskt å få til skikjøring, så styr unna "nybegynnermodeller", finnes masse lettkjørte ski som du kan trives med i årevis.

For mer konkrete anbefalinger trengs mer konkret informasjon, høyde, vekt, kjørestil på brett (kjører du park?), om du har stått på ski tidligere, hvor mange dager pr sesong, ser du for deg å gå på topptur? +++

Her er et bra sted for å lese anmeldelser av frikjøringsski: http://tetongravity.com/forums/showthread.php?t=104129

Evt denne tråden er lovende:http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=73156

SirToby #140331 19/10/2010 12:56 PM
SirToby Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for bra svar. Kjørte park nesten hele tiden, men de 2 siste årene var det nesten kun frikjøring i pudder og fjellsider. Eg vil ha ski som har en 50-50 fordeling. Vil nok kjøre begge deler i begynnelsen til eg finner ut hva eg liker. Høyde: 1.75 vekt: 75 kg. Bruker minimum 2 helger i mnd på fjellet me eit par turer til utlandet pr sessong. All kjøring er ved skianlegg. Kan du gi meg noen konkrete tips på støvler og hvilke skimerker eg bør spesielt se på?

SirToby #140332 19/10/2010 1:40 PM
Entusiast
Entusiast

Hva gjelder støvler er det eneste tipset å gå i en butikk med stort utvalg og prøve ALLE modellene som ligger innenfor ditt bruksområde/pris. Prøv støvlene først uten innerstøvel, let etter skall som har ca 1,5cm klaring bak hælen ogjevnest mulig avstand rundt resten av foten. Innerstøvelen vil uansett bli slaskete etterhvert og det viktigste er at skallet passer foten din, både med hensyn til ytelse og komfort.

Ski overlater jeg til andre, da jeg aldri kjører park, men f.eks Line Sir Francis Bacon er et godt, men kanskje litt vel bredt valg.

SirToby #140333 19/10/2010 1:55 PM
Medlem
Medlem

Har sammme historie som deg. Jeg har byttet utstyr flere ganger etter konverteringen. Min erfaring er at man bør ha stått litt på ski før man vet hva man trenger. Selv trodde jeg det skulle bli mest jibb, men nå er det stort sett bare offpiste og toppturer.

Jeg går ut i fra at du trenger twintip, og dermed kan du styre unna alt annet. Videre må du ta stilling om du ønsker rocker/early rise eller ikke. Du kan se på Völkl Brigde 2011 og K2 Kung Fujas 2011, begge har moderat rocker, og er ment til 50/50-bruk. Det finnes en test av begge parene i nyeste Fri Flyt.