Enda et JJ innlegg
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Noen som er enig i at JJ er det største som har skjedd innen freeride bransjen på lenge? Skien er på markedet for 3dje sesongen og selger som pokker fremdeles. Synes det er merkelig at ingen andre har kopiert designet, med så kort radius, sitter armada på en kostbar patent kanskje?
|
|
|
 Re: Enda et JJ innlegg
|
Entusiast
|
Entusiast
Kan ikke svare på dette, men har bestillt nye og de kommer snart!! :DDe kunne godt ha kommet i 190!
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Armada er på tredje året (minst) med alle ski de lager, cap-formene er for dyre til at de har råd til å bytte oftere enn det. ..og JJ var grensesprengende det året den kom, ikke nå. 16 mR er hverken vanskelig å lage eller bra å ha, så at ingen "kopierer" det elementet er lett å skjønne
|
|
|
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Om den korte radiusen er bra og ha eller ikke kan selfølgelig diskuteres, personlig digger jeg den på veg tilbake til heisen. Jeg er ikke spesielt dyktig på ski, men klarer og carve skiene godt og får de til å sitte i bakken, men ser helt klar den med at mange også styrer unna pga radiusen.
|
|
|
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det med cap former var interressant egentlig, det er altså dyrere å lage cap ski da fordi de må støpes i form, hmm.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Er ikke Rossi S7 bygd over samme lest? Rocker foran og bak, spenn og kort radius?
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Hysa:Det med cap former var interressant egentlig, det er altså dyrere å lage cap ski da fordi de må støpes i form, hmm. <p></p> Cap: billigere å lage mange par (men dyrere med få, og vanskeligere å forandre små ting underveis)Sandwich: billiere å lage få par (men dyrere med mange og enklere å forandre underveis)
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat Margaret:Majesty Superior er nesten ideel kopi av JJ - med minimalt større radius.http://www.majestyskis.com/superior_skis.php Denne skien er ny for meg. Noen som vet noe mer om den? Evt. link til en nettbutikk?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat lrsn:<blockquote><p>Sitat Margaret:Majesty Superior er nesten ideel kopi av JJ - med minimalt større radius.http://www.majestyskis.com/superior_skis.php </p> Denne skien er ny for meg. Noen som vet noe mer om den? Evt. link til en nettbutikk? </blockquote> her kan man se hvordan skia fungerer i preparerte løyper:http://az-salen.blogspot.com/2010/03/majesty-superior.html www.parkogpudder.no hadde Majesty i fjor.
|
|
|
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Sitat Margaret:Majesty Superior er nesten ideel kopi av JJ - med minimalt større radius.http://www.majestyskis.com/superior_skis.php minimalt og minimal større radius fru blom, vil nå påstå at 5-7 meter opp er stor forskjell jeg;-)
|
|
|
 Radius eller radius?
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Skjønner ikke helt diskusjonene omkring ""nødvendigheten" av "riktig"radius på fatski ,115mm++.Har 4frnt ehp med radius 40 som i pudder kan kjøres med kjappe korte svinger eller laaaange slake.Disse skiene fungerer selvsagt heeeelt anderledes på hard underlag,f.eks i alpinbakken,der storslalomsvinger funker best.Hvorfor henge seg opp i radius på fatski? RIN wink:wink
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat rin:Hei!Skjønner ikke helt diskusjonene omkring ""nødvendigheten" av "riktig"radius på fatski ,115mm++.Har 4frnt ehp med radius 40 som i pudder kan kjøres med kjappe korte svinger eller laaaange slake.Disse skiene fungerer selvsagt heeeelt anderledes på hard underlag,f.eks i alpinbakken,der storslalomsvinger funker best.Hvorfor henge seg opp i radius på fatski?RIN wink:wink Det dreier seg vel mer om hvordan skiene oppfører seg på hardere føre. Det virker som om det er mye lettere å lage en feit ski som oppfører seg nogenlunde på hardt føre enn en ski som bare fungerer i dypsnø. Jeg valgte JJ over ARG nettopp pga egenskapene på hardt føre.. synes fortsatt ikke det er høydepunktet på dagen å kjøre løype på JJ, men det er i hvertfall bedre enn en ski med full revers sidecut.
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
..øøh det ble feil.. det jeg mente å si var:"Det virker som om det er mye VANSKELIGERE å lage en feit ski som oppfører seg nogenlunde på hardt føre..."
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Trappiste:..øøh det ble feil.. det jeg mente å si var:"Det virker som om det er mye VANSKELIGERE å lage en feit ski som oppfører seg nogenlunde på hardt føre..." Det er mange som klarer dette! Hart, black crows, whitedot, k2 osv... eneste du ikke får som jj har er den ekstreme rockeren (og myke ski?).
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat Endre Hals:Armada er på tredje året (minst) med alle ski de lager, cap-formene er for dyre til at de har råd til å bytte oftere enn det...og JJ var grensesprengende det året den kom, ikke nå. 16 mR er hverken vanskelig å lage eller bra å ha, så at ingen "kopierer" det elementet er lett å skjønne Hei Endre, stemmer nok ikke helt.. - AR7 er en 100% ny modell for årets sesong m bla AR50 sidewall- HALO er en ny modell ift oppbygning av kjerne og flexkurve- TRIUMPH T1 er en 100% ny modell i år Forøvrig er JJ konseptet alleredet forsøkt "kopiert", og noen har faktisk lykkes ganske bra med det - som f.eks Atomic. Hvordan dette stiller seg i fremtiden er litt usikkert, da Armada har en patent pending på JJ. Dette er også kanskje grunnen til at andre merker ikke er så ivrige på å begi seg utpå "kopiering" av dette revolusjonerende designet Uansett er ikke jeg ute etter å sverte andre ski design, merker eller produsenter for å fremme vårt eget merke; Armada. Ellers ønsker jeg deg fortsatt lykke til med design og produksjon av dine egne produkter Endre. mvh, LarsQuarter, Inc
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Nå er vel patentering av skiformer ganske omstridt i utgangspunktet ettersom det bare er å ta en tur på skimuseet for å finne ski med de fleste varianter av spenn, rocker, taper, pintail og de aller fleste andre såkalt moderne former. Et eventuelt patent på JJ skal vel vise seg rimelig vanskelig å håndheve? Selv har jeg alvorlige problemer med å se hva som evt. er patenterbart innenfor formgivning av ski.
|
|
|
 Til Endre Hals
|
Fersking
|
Fersking
For et fantastisk innlegg Endre! Jeg er ute etter en ski som JJ eller noe lignende. Hvorfor ikke spørre deg da? Vet om få mennesker på jorda som har mer peiling på ski og vitenskapen bak ski! Er Hojis nye signatur ski, 4frnt Renegade, en ski man heller burde satse på? Vet jo at du står bak mye av teknologien til nettopp denne skien.Når man bor på vestlandet blir minimalt med skiturer i høyfjellet om vintern, til tross for at jeg konstant søker etter pudderet. Så det er å foretrekke å ha en ski som kan kjøre fint på mer hardt føre også. Mvh HH
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Takk for det!  Jeg skal ikke ha æren for Renegade, det er Hoji som har tenkt ut de. Selv om vi jo er enige (og litt uenige) om mange ting. Jeg jobba bare litt med flekskurven og lagde et par prototyper. forøvrig kommer det mer relevante skitester ut over høsten, der kommer det enda flere alternativer.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Takk sjølv! Skal ta en titt på det som kommer, og så får vi se hva jeg lander på. Skal i hvert fall ha et par pudderplanker innen jul 
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Sh4k413n:Takk sjølv!Skal ta en titt på det som kommer, og så får vi se hva jeg lander på. Skal i hvert fall ha et par pudderplanker innen jul  Hvorfor ikke ta en tur til Endres egen versjon av Willy Wonkas sjokoladefabrikk? Komplett med Umpalumpaer og det hele. Da får du garantert et par ski som passer deg og din kjørestil, kanskje hakket bedre enn et par Renegade og? Prisen er ihvertfall ikke så mye høyere...
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hehe, hadde vært fint. Regner med at Endre har nok av bestillinger, og at han kun lager for virkelig dedikerte. Har stått 4 sesonger nå, med carvingski vel å merke.Så jeg er spent på hva de neste årene bringer, nå som jeg har blitt interessert i litt mer feite ski og puddersnø! 
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
(Til eventuelle lesere er innlegget over et sammensurium av påstand og svar som det ikke er så lett å skille uten at du leser de foregående postene i rekkefølge) Lars, du sier på slutten her at Armada var først, da må du forklare hva de var først til. Og mener du samtidig at Armada IKKE "kopierte" Volant Spatula når de kom med sin ARG? (Til de som ikke kjenner den moderne skihistoria: Spatula er konseptskia over alle konseptski og løste ut både rocker- og smalere-ski-mot-tuppen-bølgen på en gang)
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Første Spatulaene ble laget i 2001? DB Tabla Rasa? Hadde ikke den rocker i 2003/4? Armada ble startet i 2002? Arg kom på markedet i 2007/8? Nye JJ i 2008/9?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
.. etter å ha sett meg litt om var Salomon veldig tidlig (eller først) ute med skikkelig tapring når de kom med AK rocket for ca ti år siden.
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Du har ikke tatt en tur rundt på skimuseet og fotografert, Endre? Var der i sommer men glemte å ta bilder, angrer på det nå, særlig med tanke på rykter om fremtidige søksmål i skibransjen pga patenter.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
nei har ikke det, men det finnes nok av hauggamle ski med både rocker, tapring, negativt spenn og utsving. Anbefaler ei bok som heter "samiske oldski" (Ørnulv vorren, 1995)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hva nytt av året mener dere virkelig er bra og spennende? Er det noen ski som dere mener er bedre alternativer til JJ? Jeg la merke til at du Endre nevnte tidligere at JJ ikke var bra å ha pga. dens 16 mR. Hvorfor det, og hva er bra å ha?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Da var vi i gang? http://tetongravity.com/forums/showthread.php?t=203634 Armada har fått godkjent patentet sitt og gått løs på en haug med småselskaper + Rossignol. Ja, ja, tror ikke dette er god pr, god business, god sak (finnes som nevnt så mye tidligere eksempler på rocker, taper, spenn, ikke spenn, komboer av det hele) og ihvertfall ikke god stil.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Latterlig at Armada prøver seg på noe slikt. Når man ser på patentpapirerne til DPS og tegningene der, er det jo ikke akkurat veldig stor forskjell til det designet Armada nå saksøker Rossignol for å bryte patenten på.Håper for all del ikke det ender opp med at andre skiprodusenter må stoppe produksjonen av sine lignende ski, det hadde vært direkte latterlig!
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ja aldri røyk uten ild. For å billedliggjøre det som nå utspiller seg for folk som (av forståelige grunner) ikke gidder å lese igjennom patentene og sakspapirene fra amerikanske rettssaler: -En fant opp hjulet (rockeren) -noen fant opp motoren (avsmalnende tupper /"tapring")-chassiet fantes fra før (spenn og innsving) en fjerdepart (armada), som ikke fant opp noen av enkeltdelene, patenterer bruken av de forskjellige delene sammen, (altså grunnlaget for den moderne frikjøringsskia) og krever penger for alle solgte ski som de mener baserer seg på dette patentet. Jeg tviler personlig på at Armadas patent vil holde vann gjennom denne tvisten (Rossignol har gått til motsøksmål), det er for mange høl i teksten til det (som f.eks at du kan lage alle varianter mellom Armada JJ og en tradisjonell ski, uten at patentet kan definere hvor skillet går). Vi venter i spenning på utfallet, interessant er det iallefall.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
PS.Alt dette gjelder selvsagt bare for ski solgt i USA.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Sh4k413n:Hva nytt av året mener dere virkelig er bra og spennende? Er det noen ski som dere mener er bedre alternativer til JJ?Jeg la merke til at du Endre nevnte tidligere at JJ ikke var bra å ha pga. dens 16 mR. Hvorfor det, og hva er bra å ha? Jeg beklager, jeg var litt rask der. JJ har 12-14mR. En ski som skal kunne brukes på normalt vis til frikjøring bør ligge mellom 18-30mR, Kortere radie enn 15mR greier ikke vanlige folk å presse ned i svingen (med så stive midtparti som Armada lager). Dessuten er skjæret alt for kort til at du skal kunne utnytte en radie på 12/14m (som er superkort i skisammenheng). JJ er og blir en konseptski. En annen feil er at markert rocker og tapring starter på omtrent samme sted, som gir ski med ustabile retningsegenskaper. Når JJ får mye fortjent oppmerksomhet er det nettop fordi at når den ble lansert var dette en karikatur av hvordan moderne ski kunne se ut. Men at tapring gjør det mulig betyr ikke at 12-14mR på frikjøringsski er bra. Nok fra meg på en stund
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Endre Hals:En annen feil er at markert rocker og tapring starter på omtrent samme sted, som gir ski med ustabile retningsegenskaper. Dette er en av tingene patentet til Armada dekker, spesifikt at rockerpunkt sammenfaller med det bredeste punktet på skia og at det bredeste punktet på skia er der formen går fra konkav til konveks (umulig å få til dersom du har innsving), og det kan de få ha i fred for min del... :razz Fin gjennomgang her: http://www.gnolls.org/557/alpine-sk...-vs-dps-vs-the-rest-of-the-skiing-world/
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Oppdatering: http://tetongravity.com/forums/showthread.php?t=203634&page=4 Armada sier dette: Sitat Armada:Dear Family and Friends,We regret that we have to send this note but feel it is necessary given much of the misinformation that is circulating. At this point you have probably heard that Rossignol is suing Armada in Utah.Back in April, our EST patent was issued which was a milestone for our company recognizing years of hard work in research and development. While the patent was pending, many companies made claims about the origination and spoke negatively of us. Ours was the view that the facts would be revealed in the long run and that slinging mud would accomplish nothing.We are proud of our innovation. We never suggested nor considered preventing others from utilizing the shape; we never thought about suing anyone. Our plans couldn?t have been further from trying to squeeze competitors. Our intention was to have a portion of proceeds contribute to a trust similar to ?1% for the Planet? that benefits athletes who have passed or been injured. Internally the development name of that trust has been ?Dudes for Other Dudes? or ?DFOD? for short. We recognize the contributions that Shane and other athletes have made which laid the ground-work for our innovation. We planned on announcing the launch of the organization in December around the new TST ski which is a tribute to Travis Steeger. We planned on dispersing proceeds to foundations/charities for Shane, Travis, and other athletes. We wanted to support our recovering friend, Riley Poor. Now any such announcement will be viewed with skepticism and doubt. However, we remain committed to the vision.Some facts to clear up any confusion:1) Armada has not sued any company. 2) Rather than filing a lawsuit against infringing companies, a letter was sent to Rossignol and others that closed with ?Armada is willing to discuss an amicable settlement of this matter?? We wanted to work out a friendly agreement with companies we felt were infringing.3) We never intended to prevent others from utilizing our patented shape. We are largely the same group of people who started the company in 2002. Our goals and vision haven?t changed. We love the sport of skiing and remain committed to contributing to it. We still don?t have a PR department and as such, the story will continue to be spun by others.You know us, you know our values, and you know the truth. Please don?t be swayed by the misinformation which will surely continue. We will not partake in it.We are here for you and are happy to address your questions and concerns directly.Sincerely,Erik and Hans Og gjør dette: Sitat Armadas advokater:ACTUAL TEXT OF ARMADA CEASE AND DESIST LETTER SENT TO ONE SMALL SKI COMPANYPersonally identifiable information has been substituted in square brackets ?[abcdefg]?*** LETTER BEGINS ***VIA CERTIFIED MAILRe: Infringing SkisOur Reference: [reference number]To Whom It May Concern:Please be advised that this office represents, and is the intellectual property counsel for, ArmadaSkis, Inc. of Costa Mesa, California. Armada is a designer, manufacturer, and distributor ofhigh-quality, innovative snow skis, technical ski outerwear, and other products. It has come toour attention that you are currently selling products that infringe on the patent rights of Armada(U.S. Patent No. 7,690,674). Sales of certain [ski company] models (including the [ski models listed here]) constitute patent infringement under U.S. law. As such, Armada requests that you immediatelycease and desist your unlawful sale of these models and any other skis that infringe Armada?spatent.Under federal law, and particularly 35 USC Section 27l, whoever, without authority, makes,uses, sells, or imports any patented invention within or into the United States is an infringer. See,for example, Transocean Offshore Deepwater Drilling, Inc. v. Maersk Contrs. USA, Inc., 2010US App. LEXIS 17181 (Fed Cir. Aug. 18, 2010); Sensonics, Inc. v. Aerosonic Corp., 81 F.3d1566, 1573 (Fed Cir. 1996) and SEB SA. v. Montgomery Ward & Co., 594 F.3d 1360, 1374(Fed Cir. 2010). Armada holds patent rights that protect its products. Specifically, please beadvised that Armada is the owner of U.S. Patent No. 7,690,674. A copy of this patent isenclosed for your review.Federal statutes provide that a patent owner may obtain injunctive relief against infringers (35U.S.C. Section 283) and may recover up to three times the amount of damages found adequate tocompensate for the infringement (35 U.S.C. Section 284). In addition, the prevailing party in apatent infringement suit may be entitled to recover its attorneys fees from the other side (35U.S.C. Section 285) and in some cases, the attorneys fees will exceed the amount of theinfringement damages.We reiterate, [ski company], is selling skis (at least the [ski models]) that fall within the claims ofArmada?s U.S. Patent. Absent an arrangement with Armada, we must insist that [ski company]immediately cease selling such skis or any others that fall within the patent. Please provide an accounting of all such skis sold to date, including the wholesale prices, models, sizes and dates sold. We require this information in order to assess damages that may be due to Armada.Armada invests heavily in its research and development and protects that investment with patent procurement and enforcement. Armada is willing to discuss an amicable settlement of this matter if you respond promptly.Please confirm by [date] that [ski company] will meet these demands,Very truly yours,[attorney]Enclosure:U.S. Patent No. 7,690,674Cc Armada Skis, Inc.
|
|
|
|
|