Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilket utstyr anbefales?
#139844 24/08/2010 7:34 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har kjøpt et par ubrukte Gotama 05 modell. Har lyst på randonee bindinger og sko. Hva anbefales når jeg kommer til å bruke skiene 70/30 i bakke/topptur?

Gleder meg sinnsykt til å få pudderplanker etter mange år på pinner som jeg kjøpte på tidlig 90 tall. Småbarnsperioden nærmer seg nå slutten og jeg er klar for hardkjør igjen:-)

.
pergunnar #139845 24/08/2010 11:41 AM
Fersking
Fersking

Jeg ville anbefalt Marker Duke bindinger, siden du skal bruke de mer i bakken enn til topptur. Det er bindinger for bakkekjøring, men har også gåfunksjon. Jeg kjører 50/50 bakke og topptur og har brukt de i 2 sesonger nå.Til sko ville jeg ha brukt et par stive randoneesko. Jeg bruker Garmont Radium g-fit, og er fornøyd med de.

.
pergunnar #139846 24/08/2010 11:48 AM
Fersking
Fersking

Ser nå at du kjører telemark, og da er ikke jeg rette personen å spørre desverre. hehe

ikke telemark lenger
pergunnar #139847 24/08/2010 12:00 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar. Jeg skal ikke ha telemarkutstyr, så fortsett å gi gode råd!

proposjonalitet
pergunnar #139848 24/08/2010 3:06 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det må være en sammenheng mellom ski, støvler og bindinger. Hvis du kjøper Marker Duke så må du ha støvler som fikser den type binding. Jeg tenker ikke på at de må være kompatible, men at eksempelvis stivheten i systemet ikke forsvinner i myke støvler, eller at gode sko ikke kommer til rette ved å bruke ræva bindinger. Velger du duke burde du egentlig valgt rene alpinstøvler.

Lykke til

Re: Hvilket utstyr anbefales?
pergunnar #139849 24/08/2010 3:18 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat pergunnar:Har kjøpt et par ubrukte Gotama 05 modell. Har lyst på randonee bindinger og sko. Hva anbefales når jeg kommer til å bruke skiene 70/30 i bakke/topptur? Gleder meg sinnsykt til å få pudderplanker etter mange år på pinner som jeg kjøpte på tidlig 90 tall. Småbarnsperioden nærmer seg nå slutten og jeg er klar for hardkjør igjen:-)

Nå kjører ikke jeg ski, men når jeg ser fordelingen du skisserer mellom bakke / topptur ville jeg vel tenkt at utstyret burde passe best der jeg oppholder meg mest.

Det jeg har fått med meg på forumet her er vel at randonee støvler og bindinger egner seg best til toppturer og spesiellt der man vil ha en lettere tur opp. Arrester meg gjerne hvis det er helt feil.

Jeg har kompiser som har samme fordeling som deg mellom topptur og bakke de kjører marker duke og alpinstøvler.

.
pergunnar #139850 25/08/2010 1:03 PM
Fersking
Fersking

Ja, derfor er Marker Duke fin til den fordelingen, siden det egentlig er en alpinbinding. Alpinsko eller randoneesko tror jeg er fra person til person; kjøreegenskaper, fysisk form osvosv

Eller vent...
pergunnar #139851 25/08/2010 2:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Eller vent til de nye Marker Tour 12 kommer...regner med de er litt lettere å gå med (litt lavere vekt og litt høyere hælløfter enn Duke), og for den "normale" mannen i gata som ikke dropper 10meter er den helt sikkert sterk og stiv nok smile

pergunnar #139852 25/08/2010 3:57 PM
Ringrev
Ringrev

Baron er uansett et bedre valg en duke for de aller fleste - det er ikke så mange som bør kjøre på din16. Valgte selv duke p.g.a. annenhåndsverdi - antar at det er noen potensielle corvus kjøpere som kan tenke seg duke...men jeg burde ha kjøpt baron, bruker aldri mer enn din10. (Veier usle 90 kilo)

pergunnar #139853 25/08/2010 7:16 PM
Medlem
Medlem

Husk at det er bedre å kjøre 12 din på en duke(sånn som meg), enn å kjøre fjæra i bånn på en baron, som også er 12! Duke har også metall på noen deler som gjør den mer robust.En viktig ting når du ser på "din skalaen" når du justerer bindingen er at du tar hensyn til vekt med klær og utrustning. Jeg med mine magre 85kg er blir fort en røsslig kar på 100kg med skredutstyr, hjelm, alpinstøvler, vadmel og skinnikkers wink

Hva definerer du som topptur? tid, høydemeter osv? På generelt grunnlag uten å vite dette kan duke/baron funke bra. Er toppturene dine av den lengre/krevende sorten kan den nye bindingen til fritschi være ett mer riktig valg.Støvler er veldig individuelt, jeg må ha støvler med en alpin passform, helst så stive som mulig. Alpin støvel med eller uten gåfunksjon funker bra på kortere toppturer, 2-3 timer og 1000-1200 høydemeter.Et uungåelig paradoks er at lett randoutstyr gir en mer behagelig opptur, men kan sette begrensinger for turen ned. Alpinutstyr med gåfunksjon, Duke med f.eks alpinstøvler gir mer slit oppover, trening kaller noen det, men ingen begrensninger på veien ned.Forvirrelsen ble total...hehe.

pergunnar #139854 25/08/2010 8:28 PM
Ringrev
Ringrev

Det er et par ting man bør tenke på:- velg utstyr som er forholdsvis likt "kompisene": det er ikke noe vits i løpe fra dem, eller kjøre steder de ikke kan følge- alpinsko egner seg ikke til å gå med på stein. Det er ikke gøy å krysse steinfelt opp på f.eks. Gaustatopen, da man raskt føler seg som "bambi"- alpinsko og tungt utstyr gir mer gangsår (jeg har støpte alpinsko, men får gnagsår etter ca 2 timer gange)- uten gå-mode blir det mindre godt å gå der det er flatt- moderne rando-utstyr er godt å kjøre med...men ikke som alpinutstyr- alpinutstyr alpin-bindinger + sko (!!) gir (marginalt??) mer forutsigbar utløsning- bindingene skal stilles etter styrke på knærne/beina. Hvis man har svake beinbygning får man bare kjøre saktere---

Til kommentaren over AndersR:www.jmcresearch.com/.../DIN%20Chart%20for%20ski%20bindings.pdUtfra dette skal jeg ha din 8,5 (str 44 sko, 183cm, 88kg, x-konkurranse kjører med 100+skidager per år...legger meg på kategori 3)Det passer bra for de fleste bindinger, og er utgangspunktet for justeringer. Gjennom forsøk har jeg funnet at jeg trenger mer på duke (10), og på dynafit med mustagh ata ski. Brakk et ribbein da jeg hadde dynafit på 9 horisontalt og 8 vertikalt og kjørte hardt på is...jeg løste ut vertikalt da jeg innledet en sving på en iste hengkant...og landet på skien. (Det sier kanskje mest om hvor bra zzero, mustagh ata sl og dynafit er å kjøre...)Grunnen til at jeg må ha høyere din på duke enn andre alpinbindinger, er at de (i likhet med dynafit) har lite elastisitet.

pergunnar #139855 26/08/2010 9:54 PM
Entusiast
Entusiast

Marker duke funker bra, men det viktigste du må tenke på er at ski skoen passer foten din og er behagelig, du må kanskje prøve 10-20 merker før du finner den perfekte smile for renne i 5-6 timer med en sko som er forferdelig er ikke til og anbefale smile

pergunnar #139856 26/08/2010 10:39 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat sovepose:Det må være en sammenheng mellom ski, støvler og bindinger. Hvis du kjøper Marker Duke så må du ha støvler som fikser den type binding. Jeg tenker ikke på at de må være kompatible, men at eksempelvis stivheten i systemet ikke forsvinner i myke støvler, eller at gode sko ikke kommer til rette ved å bruke ræva bindinger. Velger du duke burde du egentlig valgt rene alpinstøvler.Lykke til

Eventuelt så finnes det ganske stive randosko med vanlige såler, slik at man får en såle som passer optimalt i duke, samtidig som man får gåfunksjon, noe som virkelig er å foretrekke når man skal gå litt mer enn 100 meter. Eksempler er Dynafit Titan, Scarpa Typhoon og Black Diamond Factor. Eneste kjipe er at de koster skjorta.

pergunnar #139857 27/08/2010 9:22 AM
Ringrev
Ringrev

Man kan jo også bare bytte innersko. Fikk meg surefoot innersko til de gamle skallene. Fungerer bra...men det blir dyrt neste gang jeg kjøper sko: da blir det skall+surefoot innersko. Man kan jo selvsagt også kjøpe billigere innersko...

pergunnar #139858 27/08/2010 9:26 AM
Entusiast
Entusiast

Sitat skimachine:Man kan jo også bare bytte innersko. Fikk meg surefoot innersko til de gamle skallene. Fungerer bra...men det blir dyrt neste gang jeg kjøper sko: da blir det skall+surefoot innersko. Man kan jo selvsagt også kjøpe billigere innersko...

Det er kjipt at det blir dyrt, men skistøvlene er vel det siste stedet man skal prøve å spare penger. Her bør man kjøpe det som passer og er behagelig. Føttene skal tilbringe mye tid i støvlene. Du kan jo selvfølgelig velge å bruke pengene på compeed og smertestillende salver i stede.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå