Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemark eller Randonee?
#139673 18/06/2010 10:47 PM
KAJR Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Her kommer det vanlige spørsmålet igjen. Jeg skal kjøpe ski til høsten/vinteren og lurer på noen ting. Burde jeg velge Telemark eller rando til skikjøring i tromsø område? Jeg har bare kjørt telemark på fjellski før og ikke prøvd rando ennå, så jeg er veldig usikker. Et annet spørsmål er: Hvordan er det med triksing på telemarkski?

Re: Telemark eller Randonee?
KAJR #139674 20/06/2010 11:37 PM
Medlem
Medlem

Telemark fungerer visst dårlig akkurat rundt Tromsø har jeg hørt....

Spørs hva du selv vil..
KAJR #139675 29/06/2010 1:01 PM
Fersking
Fersking

Det er kjempemange som kjører telemark i Tromsø, så det er bare tull at det ikke fungerer her!! Hvorfor skulle det ikke fungere?! :surprised

Personlig kjører jeg rando men det er pga et litt dårlig kne.. Rando er snillere for knærne og lettere å lære seg hvis du har kjørt slalom før, men jeg har flere venner som kjører telemark ganske bra etter kun 1-2 sesonger med trening smile Hvis du har kjørt telemark på fjellski er jo absolutt det verste gjort!! De jeg kjenner som har kjørt med fjellski først, sier det er mye lettere å kjøre med hard støvel!

Kjører som sagt ikke telemark selv, men de jeg drar på tur med som kjører telemark hopper og trikser akkurat like mye som meg, så det ser ikke ut til å hemme de noe smile

Hvorfor låner du ikke bare ski hos noen og prøver begge deler, så ser du selv hva du liker? smile

Spørs hva du selv vil..
KAJR #139676 29/06/2010 1:01 PM
Fersking
Fersking

Det er kjempemange som kjører telemark i Tromsø, så det er bare tull at det ikke fungerer her!! Hvorfor skulle det ikke fungere?! :surprised

Personlig kjører jeg rando men det er pga et litt dårlig kne.. Rando er snillere for knærne og lettere å lære seg hvis du har kjørt slalom før, men jeg har flere venner som kjører telemark ganske bra etter kun 1-2 sesonger med trening smile Hvis du har kjørt telemark på fjellski er jo absolutt det verste gjort!! De jeg kjenner som har kjørt med fjellski først, sier det er mye lettere å kjøre med hard støvel!

Kjører som sagt ikke telemark selv, men de jeg drar på tur med som kjører telemark hopper og trikser akkurat like mye som meg, så det ser ikke ut til å hemme de noe smile

Hvorfor låner du ikke bare ski hos noen og prøver begge deler, så ser du selv hva du liker? smile

Siden tråden plompet opp på nytt:
KAJR #139677 29/06/2010 1:36 PM
Ivrig
Ivrig

"Heine" sin kommentar kommer utvilsomt høyt opp på listen "Årets kommentar" smile

friflyt.no: Hva med en årlig konkuranse?

KAJR #139678 29/06/2010 3:20 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Heine har rett, området rundt Tromsø er alt for bratt og kupert for telemark, og i alpinanlegget er det forbudt å kjøre offpist med telemarkutstyr pga skredfaren.

KAJR #139679 29/06/2010 3:46 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Lobo:Heine har rett, området rundt Tromsø er alt for bratt og kupert for telemark, og i alpinanlegget er det forbudt å kjøre offpist med telemarkutstyr pga skredfaren.

Misforstå meg rett.. Jeg setter også pris på sarkasmen i svaret til Heine :twisted, men jeg synes ikke vi skal kuppe tråden til Razer likevel.

Razer: Jeg tipper telemarkski funker like godt som randoski gjør der nordpå. Greia er vel mer om du vil bruke den tiden det kan ta å lære seg telemarkteknikken eller om du vil velge en lettere utvei med randoski og fast hel?

KAJR #139680 29/06/2010 6:02 PM
KAJR Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar alle sammen! Jeg har nå sånn passe landet på randoski nå, men jeg er enda usikker. Jeg har en kompis som kjøpte randoutstyr i vinter og da ble jeg en smule hekta jeg også laugh Jeg tror det blir rando til vinteren ettersom det kommer til å bli en evig usikkerhet hvis jeg ikke bestemmer meg snart + jeg vil bare komme meg opp på fjellet å kjøre ;)Kanskje blir det telemark senere hvis jeg får råd laugh

KAJR #139681 29/06/2010 9:54 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sorry...Hadde jeg vært deg hadde jeg helt klart gått for rando, da er det som du sier bare å komme seg opp i fjellet og kjøre. Å bli god på telemark er en lang prosess, og det skal helst være gode snøforhold for at det skal funke optimalt. Ikke er det særlig bra for knærne heller, og mye vanskeligere å trikse med.Kunne sikkert ramse opp mange flere grunner til at rando er bedre enn telemark, men du skjønner tegninga.

PS: Jeg kjører telemark

KAJR #139682 30/06/2010 12:15 AM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Telemark =TromsøRan-do-nee betyr ;kan ikke kjøre telemark:grinHar både randoo og telemark,men randoen er kun til dager uten pudder og de er få her i nord.Du må bare vite hvor du skal dra,vindretning,sørvendt,nordvente fjellsider osv.Mstine hadde et supert forslag ,lån av kompiser og prøv ulikt utstyr.Telemark=ingen over under eller ved siden,den ultimate måten å leke seg ned fjellsidene.

RIN

KAJR #139683 30/06/2010 3:00 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg tror du vil få mest glede av rando. Jeg har selv stått på telemark i 5 år og blitt ganske god men telemark holder ikke mål. selv ntn gjør ikke det, pga utløsningsmekanismen er ikke noe du kan stole på. Har hørt flere som har tryna på en måte som gjør at bindingen burde ha løst ut men ikke gjorde det(NTN). Jeg har det selv morsomere på salom fordi jeg kan kjøre hadrere med mindre risk, mer stabilt og bedre og billigere utstyr.

Skal du ikke pushe grensene hele tiden så kan telemark anbefales!

KAJR #139684 30/06/2010 6:09 PM
KAJR Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det blir nok randonee, og kanskje telemark etterhvert! Jeg skal gjøre som Mstine sa; å låne av kompiser og teste ut! :)Det er ganske vanskelig å bestemme seg for en ting når du ikke har prøvd rando og bare kjørt telemark på fjellski før. Dere har hjulpet meg mye!

Ps. Funker K2 Obsethed 09/10 m/Marker Baron bindinger til toppturer? ^^

KAJR #139685 01/07/2010 8:47 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Baronen er ment for lengere turer enn duken og k2 obseth er ikke ski du kan kjøre veldig hardt med, så det er ikke et dårlig oppsett det her;)

Hmm
KAJR #139686 02/07/2010 10:11 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...gjør meg noen refleksjoner. Å teste ut både rando og telemark er lurt. Har også full forståelse av at telemarkutstyr er dyrt.

For Mr hagen holder ikke telemark mål. For ham fungerer utløsermekanismen for dårlig og han kan ikke pushe grensene sine med telemark.

For tusenvis av andre holder telemark mål. Siden jeg begynte med telemark i 1988 har jeg ikke sett meg tilbake. Og det har lite med mekanikk å gjøre. For utstyret var helt håpløst i hine hårde dager. Å redusere valg av leketøy til et spørsmål om utløsermekanisme er i mine øyne perspektivløst.

Telemark krever mer, og gir mer. Teknikken krever mer koordinasjon, balanse, rytme og styrke, men gir mer fleksibilitet, frihet og flyt. Og en rikere opplevelse av terrenget enn alpint, fordi du har spredte bein og løsere forhold til skia. Du tvinges dermed til å ha et mer konkret forhold til naturen. For meg gir dette bokstavlig talt opplevelsen av Fri Flyt. I mitt valg, ville jeg vektet denne opplevelsen langt høyere enn en mekanisme i bindingen.

At du ikke kan pushe grenser med telemark er uforståelig. Grenser er, som innlegg på dette forumet, både relative og subjektive. Det er mange av oss, jeg er for eksempel helt motsatt av mr hagen: Jeg har det morsommere på telemark fordi jeg kan kjøre hardt med MER risiko, MINDRE stabilt på DÅRLIGERE utstyr.

Har du prøvd telemark i fem år og ikke duger, skal vi ha respekt for dem som kryper tilbake til fast hæl:wink For dem er det best. Lykke til uansett valg av utstyr, det viktigste er å komme seg ut å ha det gøy.

Hmm Hmm!
KAJR #139687 02/07/2010 11:45 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er så mange forskjellige måter å kjøre ski på at det blir helt håpløst å diskutere hva som er best. Noen liker freeride, andre er toppturister, pudderhunder, portdunkere, jibbere osv. Man må bare finne sin egen greie og ikke bry seg så mye om hva andre mener. Men det er alltid lurt å søke om råd her på forumet!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå