...gjør meg noen refleksjoner. Å teste ut både rando og telemark er lurt. Har også full forståelse av at telemarkutstyr er dyrt.
For Mr hagen holder ikke telemark mål. For ham fungerer utløsermekanismen for dårlig og han kan ikke pushe grensene sine med telemark.
For tusenvis av andre holder telemark mål. Siden jeg begynte med telemark i 1988 har jeg ikke sett meg tilbake. Og det har lite med mekanikk å gjøre. For utstyret var helt håpløst i hine hårde dager. Å redusere valg av leketøy til et spørsmål om utløsermekanisme er i mine øyne perspektivløst.
Telemark krever mer, og gir mer. Teknikken krever mer koordinasjon, balanse, rytme og styrke, men gir mer fleksibilitet, frihet og flyt. Og en rikere opplevelse av terrenget enn alpint, fordi du har spredte bein og løsere forhold til skia. Du tvinges dermed til å ha et mer konkret forhold til naturen. For meg gir dette bokstavlig talt opplevelsen av Fri Flyt. I mitt valg, ville jeg vektet denne opplevelsen langt høyere enn en mekanisme i bindingen.
At du ikke kan pushe grenser med telemark er uforståelig. Grenser er, som innlegg på dette forumet, både relative og subjektive. Det er mange av oss, jeg er for eksempel helt motsatt av mr hagen: Jeg har det morsommere på telemark fordi jeg kan kjøre hardt med MER risiko, MINDRE stabilt på DÅRLIGERE utstyr.
Har du prøvd telemark i fem år og ikke duger, skal vi ha respekt for dem som kryper tilbake til fast hæl:wink For dem er det best. Lykke til uansett valg av utstyr, det viktigste er å komme seg ut å ha det gøy.