Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Folkehøgskole, Ski, x-sport?
#138977 16/03/2010 5:56 PM
Magnz Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Heisann!Er det noen som har noen erfaringer med folkehøgskoler som har en friluftslinje? Da med hovedvekt på Ski?

Evt. Noen som har tatt et semester i Chamonix med Active Education?

Re: Folkehøgskole, Ski, x-sport?
Magnz #138978 16/03/2010 10:15 PM
Fersking
Fersking

Heisann!Jeg går på Fredly folkehøgskole like utenfor Trondheim. Her er det ei linje som heter Friluftsliv - brett, ski surf, hvor de store deler av vinteren er i Vassfjellet (skisenter like utenfor Trondheim). Vil anbefale skola på det varmeste. Du vil nok helt sikkert ikke angre hvis du søker hit wink

ellers er det mye skryt om både Øytun og Nordfjord

Magnz #138979 17/03/2010 1:41 PM
Fersking
Fersking

Hallingen:Har du noe mer og si om Fredly ?

Jeg søkte igår, og fikk vite idag at jeg kom inn.Men er usikker om jeg skal takke ja.

Si noen possitive og negative sider med skolen..

Magnz #138980 18/03/2010 10:32 PM
Fersking
Fersking

Regner med at det er brett, ski og surf du har søkt på (går idrett selv), så blir mest på generelt grunnlag jeg kan prate om skola. Fredly har en helt utrolig gjeng med lærere, der de blir mer som noen veldig gode venner enn bare læreren. På skola blir det et utrolig fellesskap (mye på grunn av mye like interesser). Det at det er et bra treningssenter gjør det veldig enkelt å trene, i tillegg står det rails ute i hagen og en big jump bak ene internatet. Det jobber flere kokker på heltid som lager noe av den beste maten jeg har spist (til nå har det bare vært en middag jeg ikke har likt, noe som sier litt når vi nesten aldri får lik mat)

Kunne nevnt haugevis med andre positive ting, men har ikke noen direkte negative ting å si.

Måtte ha vært det at brett, ski og surf har så godt som hver eneste linjefagsdag vært i Vassfjellet skisenter (tirsdag, onsdag og torsdag), noe som kan bli litt masse for enkelte.

skulle det være noe du lurer på er det bare å spørre

Magnz #138981 18/03/2010 10:51 PM
Fersking
Fersking

Er det en veldig religiøs skole ?Hvordan er de i forhold til alkohol ?Chicks (haha:P) ?Vet du noe om nivået på ski og brett folka ?

Lofoten Folkehøgskole
Magnz #138982 19/03/2010 12:17 PM
Entusiast
Entusiast

Lofoten Folkehøgskole; www.lofoten.fhs.no

Har gått der selv og var storfornøyd. Meget dyktige og kule lærere. Har flere linjetilbud med folkus på ski og annen "ekstremsport".

Surf og Ski: Med surfetur til Portugal

http://www.lofoten.fhs.no/sites/linjer/friluftsliv/surfing_ski/intro_surf.htm

Ski og klatring: Med skitur til Canada

http://www.lofoten.fhs.no/sites/linjer/friluftsliv/ski_klatring_canada/intro_skc.htm

Ellers har jeg noen kompiser som gikk på Rødde FHS, skrøt veldig mye av året deres. Jibbelinje og andre skilinjer.

Magnz #138983 19/03/2010 5:18 PM
Fersking
Fersking

Jeg har fått vite at jeg er kommet inn på Fredly, Rødde og Namdals folkehøyskole.

Vet ikke hvilken jeg skal velge. Leste på et forum at fredly var suuper kristen. Rødde var helt greit, og namdals var ikke kristen.

Hva ville dere gått ?

Magnz #138984 19/03/2010 7:02 PM
Magnz Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Ringbu ser jo veldig bra ut. Ligger jo fint plassert mellom kvitfjell og hafjell, pluss tur til alpene.Ellers er jeg veldig fristet på dette: http://www.activeeducation.no/live/index.php?option=com_content&view=article&id=121&Itemid=110

;O
Magnz #138985 20/03/2010 4:08 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Magnz:Ringbu ser jo veldig bra ut. Ligger jo fint plassert mellom kvitfjell og hafjell, pluss tur til alpene.Ellers er jeg veldig fristet på dette: http://www.activeeducation.no/live/index.php?option=com_content&view=article&id=121&Itemid=110

<p></p>
Det så digg ut! shocked Men hvor mye koster det der da? Kan tenke meg at det er en del dyrere :P

Øytun-Ikke bare skikjøring
Magnz #138986 21/03/2010 9:40 AM
Entusiast
Entusiast

Hvis du ønsker å lære mer om hvordan ferdes trykt i bratt skiterreng, og dermed gi avkall på heisbasert kjøring i alpene, er Off-piste på Øytun så bra så man kan få det. Læreren, Bjørn Michaelsen, er en av norges mest annerkjente skredeksperter og gjennom hele vinteren oppsøker man skredterreng for å bli god til å gjøre egne vurderinger. Det gjør at man får et helt annet grunnlag til å dra på egne turer seinere. Og oppsøker man terreng som er brattere enn 30 grader følger det med bra skikjøring. Bjørn er så lokalkjent i fjellområdene i nærheten at han så og si alltid finner godsnøen.

Det sier vel sitt når alle (skal ikke si bombe sikker, men mener det stemmer) lærere i ski-relaterte fag på Nordfjord Folkehøgskole er tidligere elever av Bjørn.

Kom forresten akkurat tilbake etter en uke i Lyngen med nydelig vær, pudder og store, bratte flanker.

Magnz #138987 21/03/2010 9:43 AM
Entusiast
Entusiast

beklager alle skrivefeil. Tidlig på dagen.

Glemte også at Off-piste elevene får bygge sine egne ski! Det får du ingen andre steder!

Magnz #138988 21/03/2010 10:54 AM
Magnz Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

De tre mnd koster ca det samme som et år på FHS. Totalt 81760, og man får 43 800 kr i støtte, så det blir jo en del egenfinansiering + at man vil da gjerne ha med seg litt greit utstyr nedover.Men øytun ser bra ut:)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå