K2 Missbehaved eller LINE Pandora???
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har stått på telemark i 14 år, men for å skåne knærne mine så skal jeg nå kompletere med randoutstyr... Har funnet 50% tilbud på ulike skimodeller fra K2 og LINE, og lurer nå på hva jeg skal kjøpe. I butikken fikk jeg først og fremst rekommandert LINE Pandora 162 og siden Missbehaved 169 (str var vel delvis pga at det var de skiene de hadde igjen). Jeg er selv 167 og veier ca 60kg. Skal montere Dynafit Vertical ST og støvler: Dynafit Gaia TF-X. På telemark kjører jeg mer lekent enn aggressivt, men har stått mye på ski. Derimot så blir jeg antageligvis mye mer aggressivt på alpint =). Skiene skal primært være til offpist, skogskjøring og toppturer, men siden det er de eneste alpinskiene jeg kommer til å ha, så skal de kunne funke på alt slags føre, inkl. bakke, de få gangene jeg står der. PS. hører vel til både i topptur- og freeridekategorien, så siden jeg må bestemme meg raskt så legger jeg ut under begge kategoriene....
|
|
|
 Re: K2 Missbehaved eller LINE Pandora???
|
Fersking
|
OP
Fersking
glemte å si: hadde satt STOR pris på hjelp og takk på forhånd =)
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ingen som har noen tips/ideer? pleeeease =)
|
|
|
 Hmmm...
|
Medlem
|
Medlem
Twintip med Randoutstyr. Høres ut som en spesiell kombinasjon. :grin Hvis jeg skulle ha valgt av disse to hadde jeg gått for K2 Missbehaved i lengde 169. Tror den er mer letthåndterlig enn Line skia etter målene å dømme. Men jeg tror vel ikke at noen av disse vil funke godt i bakke hvis det er et must. Jeg ville ha valgt en annen ski som K2 GotBack som er mer for Rando og løsnøkjøring, men vil ikke sitte på isføre. :wink
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ei venninne av meg kjører på K2 Missbehavd. Det virker som en sykt bra ski. God flyt i pudder og det fungerer oversaskende bra i bakke.Jeg hadde nok ikke vært i tvil om jeg var deg, jeg hadde gått for K2.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
jeg får jo ikke testet skiene dessverre, men de sier at pandora funker overraskende fint i bakken også, tross sin bredde. Men så lurte jeg også på hvordan lengdene er til megPandora 162 Missbehaved 169 Jeg er selv ca 167K2 gotback har de dessverre ikke =( Er det stor forskjell, kjøremessig, på early rice og rocker? Takk for hjelpen =)
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Gå for 169. Nei det er ikke så stor forskjell. Det er noe av det samme, bare at rocker er litt "krappere" i stigningen en early rice. En rocker er bedre i pudder, men det har omtrent ikke noe å si. Der vil jeg nok heller si at mykheten i disse skiene har mer å si.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Damen min har Missbehaved og er veldig fornøyd! Har også to andre venninner som har den og de er strålende fornøyd. Perfekte allroundski. Best i Test bl.a. i Fri Flyt. Er jo tross alt jenteversjonen av Seth og den har jo fått mye skryt opp gjennom årene. Line Pandora er jo også en testvinner og har en venninne som kjører på dem og hun er storfornøyd. De fungerer veldig bra i bakke til tross for bredde og early riser er de en fryd å kjøre med også der. Hun konverterte også fra telemark.Har inntrykk av at Line skiene er generelt litt kortere enn tilsvarende K2 ski (ref. HellBent vs. EP Pro og Missbehaved vs. Pandora). Er vel ikke helt riktig å sammenline disse skiene, men de virker å være generelt kortere. Jeg er ganske sikker på at du vil bli kjempefornøyd uansett hvilke av disse to skiene du velger! Rocker gir kanskje bedre flyt i løssnø, men til gjengjeld har jo Pandora 17 mm mer under lesten. PS! Twintip på topptur er ikke noe problem og kjenner flere som har randoutstyr (Dynafit) på sethski. Lykke til og kos deg i løssnøen!!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
takk sjokoko =) men når du nevner at LINE er noe kortere enn k2. men de skiene jeg har å velge på så er jo missbehaved 179 og pandora 162... Er det noe som kan gi utslag på valget mitt ??? blir pandoran for kort oh yes =) kommer nok til å kose meg i puddern uansett hva =)
|
|
|
 Køp Gotback!
|
Fersking
|
Fersking
Satse på Gotback, tidligere Phat Luv. Du kommer ha det kjempegøy offpist og veldig bra i pisten. Har nettopp kommet hjem fra to ukers tur med mine i Japan (Niseko) og i gjengen det var vi to jenter som hade Phat Luv/Gotback med rando og en som hadde Line Pandora. Alle tre er gode skikjørere (en fd telemark). Hun som hadde Pandora var ikke like fornøyd "over-all" på samme måte. Jeg er 168cm og veier ca 62kg og har Phat Luv 169cm med marker Duke. Det er toppers!!!Lykke til!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Dersom du likevel går for Pandora så er 162cm for kort - skal du jibbe, el hva?? :-) Jeg har kjørt Line EP Pro i "herrelengde" og det er ikke mer vanskelig enn mine Phat Luv. Dette fordi tuppene går jo opp så mye på begge sider at kontakten med snøen er omtrent densamme.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
skrev feil isted: missbehaved er 169 mens pandora var 162. Takk for tipset... Høres spennende ut med gotback, så får sjekke litt mer om av de Grunnen til pandoran er 162 er så enkelt som om at det er den de har igjen i butikken (der de har 50% salg på alle skiene)... Hadde vel valgt en lengde lenger om de hadde hatt.... =( men kan 162 bli et problem??? Noen som nevnte G3 Zest? Noen som har erfaring med dem?? eller K2 coomback???
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
og nei.. jeg skal ikke jibbe...
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Skjønner vel egentlig det - det var ikke ille ment:-)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
K2 COOMBAck er herreversjonen av Gotback/tidligere Phat Luv. Jeg hadde heller kjøpt K2 COOMBAck i "rett lengde" (mellom 169-172 for deg gjetter jeg?) enn å kjøpe et par muligens for korte Pandora fordi de er på salg. Det finnes sikkert en grunn til at det er 162cm Pandora som ligger kvar på lagre, ikke sant? Kan du finne COOMBAck på salget?
|
|
|
 twintip/ikke twintip
|
Fersking
|
Fersking
Jeg vet ikke heller om du er rå på ski eller ikke, men dersom du ikke planlegger å kjøre nedover baklengs hver gang du er ute på ski/topptur så hvorfor twintip?Jeg fikk detsamme spørsmålet av selgeren da jeg kjøpte mine Phat Luv og jeg har ikke angret en sekund på mitt kjøp. Dersom du er sugen på park så gjetter jeg at du kanskje ikke kjører Pandora i parken og sen er det vel sånn at man kan jo teste å sette triksen i parken først - det er noe annet å gjøre det ute backcountry i pudder. Jeg klarer det ikke enn i hvert fall. I park kjører jeg K2 Extreme. Hadde K2 PE før...
|
|
|
 en sak til...
|
Fersking
|
Fersking
sorry, det virker helt umulig for meg å huske på alt i samme innlegg.... Det er vel en rocker på Pandora, ikke sant? Med ett par i utgangspunkt korte Pandora (162) som i tillegg har rocker så blir de enda kortere. Gå for noe annet, feks COOMBAck. Jeg kan sjekke opp G3 Zest om du vil? Har de Völkl i buttiken du går til? Kiku er et godt alternativ til Pandora. evt stivere...
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
hehe =) ikke lett å huske alt når jeg spør så mye =) De har coomback, men usikker på om de har min lengde... .de har gotback også men er ganske sikker på at de ikke finnes i min str... Om de har begge 2, hvilken ville da vært best?? er det kun mykheten som er forkjellen? er coombacke veldig stiv??? Alle skiene i hele butikken er til salgs så at pandora 162 er på salg trenger ikke å ha så mye å si... Pandoran har hvertfall early rice (så ja de blir vel på den måten enda kortere) mens missbehaved har rocker. jeg har nesten kun stått telemark de siste 14 (av og til snowboard) i kombinasjon med at jeg står veldig lite i anlegg, og har derfor ikke drevet noe med jibbing (om man kan kalle det en god unnskyldning =) men uten å skryte så kan jeg vel kalle med en over gjennomsnittet dyktig skikjører, uten å være en av de mest ekstreme =)
|
|
|
|
|
|
 jenteski eller ikke?
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har tidligere aldri vært så my for dette med spesielle ting for jenter...Føler at vi bestandig får 2. sortering av det gutta boys får og med mer tullete farger og masse fjams! Men dersom jeg fikk velge mellom Gotback og COOMBAck, som er samme ski fast den ene er for jenter den andre for gutter, så hadde jeg gått for Gotback dvs jentemodellen (Fd. Phat Luv). De er stive nok, men det er likvele fullt mulig å kjøre "flat line" i pudderet og bare ligge bakpå siste dm av tuppene :-D Akkurat som i en skifilm. He he. Hun, den andra dama som hadde Gotback med til Japan har tidligere kjørt telemark men var veldig fornøyd med sine GotBack. Jeg har Marker Duke på mine og liker dem godt, men det er jo en veldig tung bindning og det blir en del å dra på da man går topptur. Så dersom du tenker å gå topptur tror jeg du kommer bli veldig glad og fornøyd med GotBack og Dynafit (var det ikke det du ville ha?). Det er fine ski i bakke og, det eneste er at du trenger en del styrke i vristen for å få dem opp på kant. Men dersom du har stått mye på ski så blir ikke dette et problem. De svinger fint og er kul!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Helt enig med jentegreia... men litt av poenge er lengden og at de er litt mykereSå nå har jeg kommet hit: Nå står det mellom Pandora 162 og K2 Coomback 167 el 174 cm. De hadde ikke Gotback =(De i butikken holder fortsatt en finger på Pandoraen, men er skeptisk med tanke på breden og at de er for korte. Men samtidig så har de jo fått veldig mye bra cred. Dessuten er designet SINNSYKT fint (uten å være så jentete og rosa)Skal selvfølgelig ikke gå kun etter design men må jo innrømme at det har lit å si =)Coombaken er derimot utrolig stygge, om du spør meg =)men der hadde de både 167 og 174. Hvilken høyde ville passet meg? Disse har jo også fått mye cred men lurer på om er for stive??? jepp =) har allerede kjøpt bindingen, de er lette bra og fikk en veldig god pris. Tanken er at jeg skal gå mye toppturer og mye offpist.... Thanx =)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg kjører tele på Pandora '09 og er super fornøyd. Sitter fint i bakken. Liker seg ikke på is, men det er det vel få ski med de dimensjonene som gjør... Har ennå tilgode å flyte i ordentlig pudder, men den er veldig leken og gøy i løssnøen. Jeg er 163 høy og har 172 skiene. Er vel kanskje redd for du vil synes 162 blir for kort... Vet ikke hva du er vant med å stå på fra før, korte/lange ski. Kan hvertfall uansett anbefale Pandoraen. Lykke til med valget! 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
takk takk =)Det har vel skjedd litt med pandoran siden 09..? 115 cm på midjen og early rice... 115 blir vel enda dårligere i bakken på på is?? men etter hva jeg har skjønt så har de hvertfall ikke blitt dårligere... MEN så var det den lengden da... Jeg er vant til ganske korte ski men det er på telemark.. Vet ikke om det er greit å ha litt lenger på alpint, da jeg vil være litt mer aggressiv også???
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
snakket nå med butikken og de nevnte at de også hadde sir francis bacon i 172... Kunne det vært noe alternativ??? eller blir den for lang siden den ikke har early rice?? er det mye annet som skiller seg mellom denne og pandora???
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sir Francis Bacon er samme som Pandoran. Visst, Pandoran er sinnsykt fin, men jeg tror 162 blir for kort for deg. Kanskje er de Ok til du blitt kjent med dem, men sen kommer du ønska deg lengre ski. de er i utgangspunkt ikke et par topptur ski. De er for breie. Gå for Coomback 167cm. Det er veldigt fine alt-mulig-ski. Du kommer bli glad og ha kul. Både oppover og nedover :-)
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Har nå lest meg igjennom tråden og kommet til en konklusjon ! Var jeg deg, ville jeg gått for SFB 172'en viss de har... Eg har SFB 182 ( de er egentlig 179høy) , de er veldig lekne, men ikke slik at du ikke kan stole på de, eller kjøre litt fort på slagete føre eller i bakken. de har early rise og er kke så alt for tunge heller ( kjører med marker jester ) Den er jo ikke så stiv, så å kontrollere den, for du som har stått så mye på ski, vil ikke være noe problem. Eg storkoser meg på denne skien og den funker til alt!
|
|
|
 for breie ski..?!
|
Fersking
|
Fersking
Lurer litt på hva "phat luv" mener med at Line Pandora IKKE er en toppturski, at de er for breie?! What?!!
|
|
|
|
|