Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Val Thorens
#138588 24/02/2010 6:14 PM
Karstej Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Reiser til Val Thorens om to dager og lurer på om noen har noen gode tips til stedet.. har skikort for alle dalene så lurer på om det er noe jeg må få med meg av både skikjøring, afterski, mat alt mulig rett og slett.. en liten guide er det jeg sikter til her... anyone?

Re: Val Thorens
Karstej #138589 24/02/2010 6:39 PM
Medlem
Medlem

Tips: lei guide de første par dagene, da får du utrolig mye mer ut av dagene. Systemet er digert! Har bare en ukes erfaring, men dengang syntes jeg at det meste var bra...Når det gjelder afterski er Hotell Tango legendarisk og regnes for å være av det bedre alpene har å by på (hvis dette ikke har forandret seg denne sesongen?)

Karstej #138590 24/02/2010 6:51 PM
Karstej Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

vet du ca hvor mye det koster for en guide? er det noe hensikt å være med reiselederene på løypevisning å sånn? jeg skal faktisk bo på hotel tango :-D

hm
Karstej #138591 24/02/2010 8:26 PM
Entusiast
Entusiast

Var der 2 uker i fjor.. Guide er alltid dyrt, men om du er en 5-6 stk så blir det nok ikke så forferdelig mye (200-300 hver). Turene med reiselederne er sikkert greie og informerende, men av erfaring har jeg ikke vært med på slike turer de siste årene. Det går for sent! Så hvis du er er over gjennomsnittet på ski/brett hadde jeg ikke blitt med. Dessuten er det mer en guide av løypenettet og ikke offpist.

Skisystemet der er for å si det mildt helt sinnsykt. Meg og en kompis hadde så og si tatt alle heisene i løpet av den første uka, og det er ikke noe problem å navigere seg fram. MEN skal du renne offpist hadde jeg prøvd å blitt kjent med noen av gutta der nede. Vi var så heldige å bli kjent med en norsk sesongarbeider der nede og hadde flere dager med syk offpist sammen med han. Spør deg fram og få forklaringer av kjentfolk.

Beste tipset jeg kan gi er å prøve å renne mest mulig den første dagen. Du klarer fint å være innom alle de 3 dalene på en dag. Planlegg en rute kvelden i forveien og så peis på. Da blir du fort kjent med anlegget. Slik gjorde hvertfall vi det, og slik gjør vi det egentlig hver gang vi er en ny plass.

Go tur!

Karstej #138592 24/02/2010 8:57 PM
Karstej Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

supert svar D-link!

men hvor lang tid tar det å kjøre fra ene siden av dalen til andre.. vi bor jo i val thorens.. frykter å plutselig sitte fast i den borterste dalen fordi heisene stenger for dagen..

Karstej #138593 24/02/2010 9:38 PM
Entusiast
Entusiast

Det går egentlig veldig fort.. Effektive heiser! Er du i Courchevel så trenger du ikke ta flere en 4 (tror det var 3-4, avhenig av hvor du renner) heiser for å komme deg til Val Thorens, så en 1,5 time klarer du det på. Men ja, er nok lurt å begregne god tid de første dagene før du finner ut selv hvor lang tid det tar. Vær først i bakken om morgenen så er ikke det noe problem smile

Ang. å bli sittende "fast". Var i et badeland/spa opplegg i Les Menuires. De stengte 10 og var vel ute rett over 10. Tenkte å ta taxi hjem, så ventet i 2 timer uten å se taxi/buss eller noe som helst. Tilslutt brukte vi beina og gikk/jogga i 3 timer for å komme oss til hotellet. Så ikke sats på at du kan ta taxi hvorenn du vil :P Akkurat det var ganske håpløst.

Karstej #138594 24/02/2010 10:48 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har vært der et par ganger, og leide en guide som var tilknyttet Tango (hotell og skandinavisk afterski i regi av langley). Fransk gretten fyr, men han tok oss med på noen utrolig bra steder. Verdt å sjekke ut!

Karstej #138595 24/02/2010 10:56 PM
Medlem
Medlem

Hørtes ut som samme fyr.... Leide på Tango, betalte 5-600 pr pers, det var verdt det mangedoble... Spør i baren. men ja, er du heldig med snøen er det ikke vanskelig å finne godsaker sjøl. I forhold til "pistvisning" med reiseledere, så er ikke disse akkreditert til å kjøre med grupper utenfor løypa. Hvis du vil "pudre" må du løse dette på andre måter...

fly og kåt i Meribel
Karstej #138596 25/02/2010 10:15 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ligg unna flyplassen i Meribel. Finn ut når siste tur med den kåte brune (cote brune) heisen er. Det er billetten hjem... God tur!

Karstej #138597 25/02/2010 9:29 PM
Fersking
Fersking

Var i Val Thorens for to uker siden. Du kan bare glede deg! Her er det voldsomme muligheter for å kjøre offpiste og du finner lett urørt snø flere dager etter siste snøfall. Vi kjørte pudder i en hel uke. Guide koster 65 euro for en dag. Jeg kjøpte guideboken Les 3 vallees off piste før avreise. Her står de fleste bra off piste rutene beskrevet. Ett sikkert sted for å finne urørt snø er ruten fra La Masse og ned til Saint Martin de Belleville.Når det gjelder afterski er Tango bra, men der slutter live bandet å spille tidlig. Ta turen til Cafe Snesko litt lengre ned i gata, der tar det virkelig av!!

Karstej #138598 14/01/2013 1:23 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Drar opp en gammel tråd her.. Vi er 11 stk som reiser til val thorens 26. januar. Tenkte å leie guide en av de første dagene, som kan vise oss gode offpiste områder. Er det noen som har anbefaling av guide, gjerne med link, slik at vi kan få bestilt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå