Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Uavhengig av pris: hvor er verdens beste skikjøring?
#138536 19/02/2010 1:42 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Gjør en vurdering på å ta en "once in a lifetime" skireise, og hva kan da være mer passende enn å spørre FriFlytForumet til råds?

Tenker vinteren 2012, begynner å spare umiddelbart.Hvor bør jeg dra?Tidsspenn på 7-10 dager, kan være 100% heli, eller mix av topptur, Heli, Cat, Heis etc.

Vurderer selvsagt Micah, men tar gjerne imot tips både om dette og hva som helst annet.

Null behov for natteliv, park etc.Ønsket er i en ideell verden: lite folk, pudder, høydemeter, store fjell, åpne sider, glissen skog, puter.. Ja, dere skjønner.

Tusen takk for innspill.

Sier seg selv da
DangerousDan #138537 19/02/2010 2:01 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

At det må bli Mica. Ingen under ingen ved siden. Eller...?

ehh..
DangerousDan #138538 19/02/2010 2:02 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Litt feil: Ingen over, ingen ved siden skal det være:-)

Re: Uavhengig av pris: hvor er verdens beste skikjøring?
DangerousDan #138539 19/02/2010 4:19 PM
Medlem
Medlem

Har faktisk selv vært så heldig å hatt 4 dager i Mica. Helt fantastisk og den nydeligste pudderen jeg noensinne har hatt æren av å kjøre i.

Men èn ting å tenke på: Drar du alene så blir du puttet inn i en gruppe. Deres skiferdigheter har du ingen garantier for. Mao, hvis du havner med en gjennomsnittlig gjeng heliskiere så kan det fort skje at du ikke får kjørt så aggresivt terreng som du kanskje ønsker.

Min, begrensete, erfaring tilsier dermed at du trolig vil kjøre den mest fantastiske snøen noensinne, men at du ikke får kjørt så bratt/ droppet så høyt som du kanskje skulle ønsket på din livs skiferie. Kanskje Alaska er noe å tenke på? Eventuelt et opplegg hvor du hadde mer kontroll over terrenget å kjøre i? Topptur i Rogers Pass hvor du betaler en guide nok til at det kun er dere to på tur? Du får jo ikke kjørt like mange meter, men vil tippe at kvaliteten kan være vel så bra. Gode, gamle spørsmålet: Kvantitet vs Kvalitet...

God tur!

DangerousDan #138540 20/02/2010 3:43 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar.Hvor store er gruppene til Micah?Regner med jeg får rekruttert en liten gjeng, og det ideelle er selvsagt å fylle opp en gruppe for å unnga altfor stort sprik i ferdigheter som dere påpeker.

Revelstoke
DangerousDan #138541 20/02/2010 7:22 PM
Medlem
Medlem

Hvis du tenker Mica, så ville jeg innlosjert meg i Revelstoke.Her har Mica kontoret sitt, her har du grei dagstur til Rogers Pass, Kicking, osv. Og ikke minst er det kongebra i Revelstoke også. Du slår LETT ihjel 14 dg. med offpist i alle varianter i det området der.

DangerousDan #138542 20/02/2010 7:24 PM
Medlem
Medlem

Mica Heli Guides heter forresten Facebookgruppa. Her er det mye kult å se:grin

heli skiing
DangerousDan #138543 21/02/2010 4:47 PM
zup Offline
Fersking
Fersking

Viktig med bra gruppe eller så kan det for skjære seg. Var i Revelstoke og kompisene fløy med Selkirk Tangiers, de 2 sammen med 8 snowbordere...Fløy selv med Eagle Pass Heliskiing med gruppe på 4, var sammen med 3 fyllesjuke leger, men de gav seg til lunsj. Uansett er lærdommen å fylle opp en gruppe med folk som er minst like god som deg selv, og ja Micha er best, men kommer nok tilbake til Eagle Pass de kunne sakene sine også!

Mica
DangerousDan #138544 22/02/2010 9:13 AM
Fersking
Fersking

Hvor mye snakker vi om per dag med Mica da? Tror jeg lett kan la meg overtale Dan..

Heliski prises
DangerousDan #138545 22/02/2010 11:46 AM
zup Offline
Fersking
Fersking

Priser Feb. 2010

Selkirk Tangier: 750CAN 1 day skiingEagle Pass Heli: 950CAN 1 day skiing

Så kommer tax i tilegg, så Eagle Pass 1 day kostet totalt 5880NOK.

Mica ligger vel på rundt det samme, men du bor på deres logde og må betale for mat+drikket etc.. Ville tippe 5 dager heliskiing med Mica vil kommer på min. 40k totalt...

Om noen har en gruppe for enten Eagle pass eller mica er jeg med.

Mica
DangerousDan #138546 22/02/2010 12:35 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har vært en god del på heliskiing over hele verden, og vil hevde at Mica gir den beste skikjøringen for pengene, samt at de knapt har en eneste downday. Alaska har råere fjell, men langt mer risikabelt værmønster. I verste fall kan du risikere å sitte på bakken i 3 uker. Hos Mica derimot har du verdens beste skogskjøring, og det kan bli rimelig heftig dersom du er i en homogen og dyktig gruppe. "Bakdelen" er at du må bo og spise på lodgen, og det koster jo litt ekstra jfr der du kan hoppe på dagsturer som med Eagle, Selkirk osv. 3-4 dager hos Mica kan jeg garantere er verdt hver eneste surt oppsparte krone.

DangerousDan #138547 22/02/2010 1:41 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Retallack Catskiing I Canada ser rimelig sykt ut. Er favorittplassen for å kjøre skog til blant annet Tanner Hall, CR Johnson og flere.

Priser
DangerousDan #138548 22/02/2010 2:15 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei,

Jeg fikk et pristilbud fra Mica for 4 personer i 4 dager på $47.990 CAD, eller Kr. 260.000. Bare 16500 pp per dag det.

Vi tok i stedet med oss fellene og gikk 8 dager i Rogers Pass i stedet. Vi brukte nok noen kroner på kaffe og dagens suppe på hotellet der oppe etter turene, men alt i alt så ble det nok ikke særlig mer enn ca. $10 dagen per pers. Et fantastisk terreng som vi vil huske for resten av våre liv.

Wow!
DangerousDan #138549 22/02/2010 2:18 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Du må ha fått prisen for "private group", tydeligvis. D.v.s. egen heli. Mica ligger på rundt 6000 - 7500 CAD pp for 4-5 dager, litt avhengig av sesong.

uspora
DangerousDan #138550 22/02/2010 5:24 PM
Fersking
Fersking

Den beste skikøyringa du nokon gong vil gjere kjem ikkje berre an på terrenget, snøen, kameratar og ver. Det kjem og an på faktorar som er mindre konkrete.Ein anmarsj på ein dag og teltovernatting gjev ei spes. kjensle for linja. Kanskje er det ei linje du har venta på å få køyre i 20år, men akkurat no er det tilhøve. Uansett, feller eller truging opp gjev alltid ei betre oppleving nedatt generelt sett, ein kan gjerne kike på linja heile vegen opp, planlegge hopp og svingar, prate med kompisar om kvar og kor sporet skal leggast etc. Heis eller heli vil aldri matche heilt den totalopplevinga ein perfekt skitur serverer. Prøv sjølvv, har prøvd begge-

Gammel, tjukk og rik
DangerousDan #138551 22/02/2010 6:00 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

En annen ting å tenke på er jo at med heliskiing i verdens beste pudder i fire dager til ende, så kommer du jo til å ødelegge alle andre skiopplevelser for resten av livet. Kanskje man burde vente med heliskiing til man har blitt gammel, feit, og rik, så kan man kjøre i rekke bak guiden sammen med de andre gamle, feite amerikanerne med altfor stor lommebok og altfor smale ski.

DangerousDan #138552 22/02/2010 10:28 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat kvande:En annen ting å tenke på er jo at med heliskiing i verdens beste pudder i fire dager til ende, så kommer du jo til å ødelegge alle andre skiopplevelser for resten av livet. Kanskje man burde vente med heliskiing til man har blitt gammel, feit, og rik, så kan man kjøre i rekke bak guiden sammen med de andre gamle, feite amerikanerne med altfor stor lommebok og altfor smale ski.

Det er jeg ikke enig i.Gode skiopplevelser lagres i minnebanken, og forringer ikke neste opplevelse for meg i alle fall.

Fasitsvar finnes gjerne ikke,- men at noen uker i området Revelstoke med en kombo av Cat, Mica og egne bein kan bli ellevillt virker det å være enighet om:)

Tror ikke jeg våger Alaska mtkp faren for å "bli sittende", og rent toppturfokus gir for lite nedkjøring etter min smak.

Uansett takk for mange gode svar og innspill!

Mahe: Du blir invitert smile

Haines!
DangerousDan #138553 23/02/2010 1:12 AM
Fersking
Fersking

Ikke vært i mica, men har jo sett og hørt hvordan det er der, så skal ikke si det ikke er best. Mulig de vinner prisen for 'best value for money', hvis man tenker på hvor mange fly dager de har i året. Men så er jo skikjøring mer enn skogskjøring, og dere har vel enda ikke kjørt high-alpine der de to siste åra, el hva Endre?

Også vært litt rundt om kring og kjørt ski, og enda ikke vært et sted som er i nærheten av Haines. Er man litt over gjennomsnittlig flink i fjellet, er dette definitivt plassen og reise. Man kan riktig nok gå på en liten vær smell, og bli sittende fast på bakken noen dager, men det er det så definitivt verdt.

Skal du gjøre en 'once in a lifetime' skireise, så burde man uansett ta høyde for litt kjipt vær og ha mer en 4 dager til rådighet. Er ikke like dyrt og sitte på ræva i Haines, i motsettning til en bortgjemt lodge i Canada.

Lykke til og god tur!

DangerousDan #138554 23/02/2010 12:32 PM
Medlem
Medlem

Jeg har prøvd Whistler Heliskiing et par ganger - veeeeldig bra! Men på topp av ønskelisten står nok Bella Coola, etterfulgt av Mica, og kanskje av ren nysgjerrighet, Kirgistan.

http://www.bellacoolahelisports.com/

http://www.heli-ski.kg/

uavhengig av pris...?
DangerousDan #138555 23/02/2010 3:36 PM
Medlem
Medlem

siden det opprinnelige innlegget spurte etter verdens beste skikjøring, uavhengig av pris, drister jeg meg til følgende påstånd:

verdens beste skikjøring er alltid noe du ikke har gjort enda, og kan derfor ikke kjøpes for penger!

vet ikke hvordan det er med andre, men for min del er forventningene til den neste dagen på ski noe av det fineste - og den er gratis, og altså ikke kjøpes for penger. hver gang jeg har vært et bra sted, dukker det alltid opp en ny mulighet i hodets irrganger - enten det er rett utenfor stuedøra eller på andre siden av kloden...

og i hodet mitt er det ingen downdays!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå