|
 Skredsøker... hvilken?
|
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg skal kjøpe meg en skredsøker. Dette virker som et veldiskutert tema her på forumet. Men jeg kunne liksom ikke se noen tråder som var høvelig nye, med tanke på hva som er kommet på markedet i det siste av skredsøkere. Noen som har erfaringer med ORTOVOX D3 skredsøker?Er det andre søkere som er potensielle til en grei pris? :razz http://www.oslosportslager.no/produkt/d3-skredsoker-16050.aspx
|
|
|
 Re: Skredsøker... hvilken?
|
Entusiast
|
Entusiast
Platou selger BCA Tracker til 1999,- :wink
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Ikke kjøp dette pga pris., skal du først ha en skredsøker er det av 2 grunner:A) Du skal finne kompisen din som ligger begravet i et skred.B) Du ber til Gud at kompisen din har god nok søker til å finne deg når du ligger under snømassene. På ingen av de punktene bør pris være en avgjørende faktor. http://beaconreviews.com/ er en veldig god side for tester osv. Jeg skal ikke si hva du skal kjøpe (Jeg har Pieps DTS og er veldig fornøyd btw), men ikke kjør "de billige" med en antenne (Freeride), eller de modellene som nå er 5-6 år gamle (BCA Tracker1). Kjøp kvalitet på dette området.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Pieps DSP... Takk for Edit funksjon.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
pieps dsp, mammutt, eller en ortvox med 3 antenner bør du kjøpe. har du ikke tenkt til å bruke så mye så ville jeg ha venta til neste år og kjøpt en ordentlig en, for 1 eller 2 antenner er ikke holdbart for meg viss jeg skal redda en av kompisene mine:surprised
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Det viktigste er å kunne bruke søkeren. Om den har 2 eller 3 antenner er mer en brukervennlighet enn et krav. Når det er sagt kan det nevnes at 360 graders visning (3 antenner) ofte kan virke mot sin hensikt for nybegynnere. 1 antenne er for lite, så pieps sin freeride er ikke god nok. BCA Tracker har i mange år vært markedsledende, og den er ikke noe dårligere nå. Til 19990- er den helt klart et godt valg. Samme hva du kjøper så øv på å bruke søkeren. I en panikk-situasjon må alt være refleks.
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Den ble litt vel dyr tilslutt den Trackeren :razz Kan samtidig nenve at Tracker 2 nå er ute, kjempesøker, dog er prisen deretter.
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Har hørt noe rykter om at Pulse Barryvox er en super skredsøker. Hvordan stiller denne seg mot Pieps DSP? Ser de koster akkurat det samme på Arktisk Pudder. http://arktiskpudder.no/butikk/default.php?cPath=25
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
[urlhttp://www.klikk.no/helse/friluft/article437885.ece][/url] http://www.sunalp.no/article.asp?w=&x=11286
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
 dyrt
|
Medlem
|
Medlem
Søkerne er i utgangspunktet latterlig dyre. Jeg har to barn, studielån og huslån... da sier det seg selv at å bruke hele årets skibudsjett på en søker er uaktuelt. Det er lett å være bråkjekk og lltid kjøpe siste nytt, men det passer ikke mitt budsjett. Allikevel, den som var best for 5 år siden er sikkert ikke livsfarlig og ubrukelig nå, ikke sant? Ergo kjøpte jeg BCA Tracker, 2000,- ferdig i postkassa. Da er iallfall kona litt beroliget
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Joda, jeg er også en som bare "googler" tester og kjøper testvinneren uansett om det er mobiltelefon eller tannbørste. Men denne testen:http://www.klikk.no/helse/friluft/article437885.ece gav meg egentlig det jeg trenger. Ser man får en pakke med Barryvox PULSE, spade og søkestang til ca 3500 kr fra europa. Blir nok en slik :razz
|
|
|
|
|
|
 BCA Tracker
|
Fersking
|
Fersking
Tror uansett hvilken modell man velger, så er det viktigste at man kjenner utstyret ut og inn. Vi er en gjeng som valgte å kjøpe bca tracker nå i høst, og er ganske sikker på at den gjøre jobben, om ulykken skulle være ute. Føler at uansett hvilke tester, i inn og utland , man leser, så gir de litt ulikt svar og har noe ulike oppfatninger av hva som er best. Vil vel også tro at en med 3 antenner er bedre i gitte situasjoner enn en med 2, men som navnt, kan jo kanskje dette også forvirre, hvis man ikke har trent masse med søkeren. Mitt eneste "krav" er vel at den skal være digital, i tillegg til analog. Med kun analog søker, er det vel kun lyd, og ingen retningshensvisning som hjelper deg.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Har sjølv Mammut barrywox og er veldig fornøgd. Denne er vel ikkje å få tak i lenger. Må berre slenge meg på den om at ein må trene trene trene. Med to antenner vil du ikkje få riktig avstand dersom skredofferet ligg djupt(2,5 meter) og må iverksette finsøk i sirkel med SM på analogt modus. Dette er ein vanskeleg operasjon som berre blir enda verre i bratt terreng. >Tid tar det også. Så trening er stikkordet! Trackeren har vle også berre to antenner? men ellers fungerar dne nok heilt flott. Meinar vi fant ut at Trackeren var litt dårlegare på rekkevidde enn barrywoxen...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Uansett hvilken søker du ender opp med så sørg for at den har 3 antenner.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
3 antenner er ikke nødvendig. 2 holder i massevis. Som sagt, 2 eller 3 antenner, det som teller er at du kan bruke søkeren. Alt annet er brukervennligheter. Er du interessert i å virkelig investere, så ville jeg valgt BCA Tracker 2. Den er i en klasse for seg selv.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
De testene jeg har lest er det Mammut Barrywox Pulse om Pieps DSP som kniver om seieren. Alle andre søkere får veldig bra i test med unntak av Pieps Freeride. Dvs kjøper du en søker av nyere modell er det bra saker uansett, fselvfølgelig orutsatt at du behersker å bruke den. Har også lest at 3 antenner er klart å anbefale kontra 2, men ikke noe absolutt must.
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Da kjørte jeg gjennom en ordre hos Telemark Pyrenees på en Mammut Barryvox Pulse og en Voile XLM spade. Det hele kommer på ca 3000 kr inkl. frakt :cool
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Sitat satsti:Da kjørte jeg gjennom en ordre hos Telemark Pyrenees på en Mammut Barryvox Pulse og en Voile XLM spade. Det hele kommer på ca 3000 kr inkl. frakt :cool Vil absolutt anbefale disse karene på Telemark Pyreneès. Det gikk tre dager etter jeg trykket på bestillingsknappen til jeg hadde varene hjemme i Norge. Levert med UPS. Super service!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Det som er sikkert, er at det ikke er nødvendig med 3 antenner, selvom det har sine fordeler. 2 antenner er mer enn bra nok. Jeg selv skal til USA og skal kjøpe ortovox sin 3 antenners for 1400 kr 
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Husk att noen av skredsøkerne ikke har samme frekvens i usa som i europa..Dette gjelder hverfall Mammut Barrywox Pulse..
|
|
|
 Jo selvfølgelig!
|
Medlem
|
Medlem
Alle skredsøkere har samme frekvens i hele verden. De sender og mottar på frekvensen 457 kHz. Det du kanskje tenker på er at barryvox Pulse i tillegg sender vitale data på en egen kanal. Du kan velge mellom noen kanaler, og ulike verdensdeler har ulike anbefalinger.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hvor mye tollgebyr måtte du betale?
|
|
|
 Tracker2
|
Medlem
|
Medlem
|
|
|
|
|
|
 pieps og mammut
|
Medlem
|
Medlem
greenwhite anbefaler Pieps og Mammut god kvalitet og tek
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg fikk i dag et oppkrav på toll på 900 kr fra UPS. Så totalt sett betalte jeg 3900 kr for Mammut Barryvox pulse og Voile XLM spaden  Vil legge til at denne spaden fikk superbra omtale på klikk.no sin test av spader. Det var vel testens letteste spade i tillegg. Jeg hadde en annen spade fra før som de testet der, og den kollapset i en nødsituasjon med graving, så da jeg leste det, bestilte jeg meg Voile XLM spaden.
|
|
|
|
|
|