Ski ned ulriken, Hvor?
|
Medlem
|
OP
Medlem
Yo alle skibomser! Jeg og en kompis har planer om å stå ned ulriken, nå som det er så mye snø - og vi lurer på hvor man bør kjøre - eller om noen har gjort det, hvor er det best?
|
|
|
 www.god-stemning.com
|
Avhengig
|
Avhengig
Sjekk ut www.god-stemning.com der finner du bilder og info fra div nedkjøringer den siste tiden. Sjekk under artikkler...bergens gjengen var der en tur i helgen også å kjørte noe greier,men det er ikke ute på siden enda. Kommer nok iløpet av kort tid.
|
|
|
 Re: Ski ned ulriken, Hvor?
|
Medlem
|
OP
Medlem
takker 
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
vi gikk over vidden i ettermiddag og da vi skulle ta banen opp kom det en gjeng på ca ti stk med breiski og brett. De sa de skulle kjøre i/ned mot isdalen.... Jeg håper noen kan komme med en god turbeskrivelse. vet at der er noen renner ned mot svartediksiden som har blitt kjørt.. ble vel også kjørt mot demningen for et par år siden. noe som resulterte i at en eller flere havnet på isen og måtte hentes av brannvesenet
|
|
|
 lægdebotn...?
|
Medlem
|
Medlem
var oppe på søndag, og fikk en haug nydelige puddersvinger i fjellsidene ned mot lægdebotn. snøforholdene varierte fra avblåst på toppen, via et kort vindpakket parti til 30 cm knusktørr pudder på bra base - og nå har det jo kommet enda litt mer påfyll... for å komme dit følger du ryggen i retning nattlandsfjellet/korketrekkeren, kikker litt etter mulige linjer og velger fritt etter evne, forhold og lyst. jeg kjørte direkte ned i botnen omtrent fra den lille hytta (vet ikke hva den heter) som ligger på toppen av egga som etterhvert leder ned til bunnen av "korketrekkeren" - helt nydelig. Hytta ligger på den mest markerte toppen langs kanten i retning landås/nattland. det kan likevel være lurt å kikke litt på fjellsida fra avstand først, enkelte steder er det snødekt is over sva og lignende - og man vil jo gjerne unngå for mye knoting i bunnen også. så pass på hvor du legger linja! exit fra lægdebotn er via turløypa ned til montana - mange lange blikk fra folk med kondispinner og rompetaske garanteres.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Biler eller video folkens! Dere må ikke gjøre sånt uten å legge ut bilder!!! ;-)
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
vi var på Løvstakken i dag og det kan anbefales. Var silkeføre på ryggen, litt isete og tett helt nederst mot Kronegården, men en topp tur. Gikk opp i mørke og kjørte ned med hodelykter.
|
|
|
 Løvstakken
|
Fersking
|
Fersking
Onae:Hvor gikk dere fra og gikk dere på beina opp?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
vi gikk fra Kronegården. Opp like ved skytebanen. Men tror egentlig det er bedre fra Gyldenpris siden. Vi gikk på bena og feller, men er en tråkket sti så går fint på beina og.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Da blir det ulriken imorgen etter skolen 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Vi kjørte ned mot lysløypen like sør for masten i dag. Ligger en hytte ute med kanten der. Varierende føre, men masse bra heng og mye snø. Sjekk ut 3D kartet til finn.no for recon.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Kommer til å ta en tur på tirsdag, men er ikke spesielt kjent med Ulriken. Hvor burde jeg gå opp?(kjenner ikke kjennemerkene dere kommer med spesielt godt.) Har sett en renne nesten helt nord langskammen på vestsiden, eller burde jeg heller satse på østsiden? Håper på svar, første gangen jeg står i fjellene rundt Bergen. .
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hvor det er best å stå er jo smak og behag, men under banen var det bra på lørdag. Kan jo også informere om at det var plussgrader og våt snø på lørdag, så det er nok knallhardt føre uansett hvilken vei du tar ned nå
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Var litt engstelig for det ja, kunne ønske jeg hadde fått ut fingeren i forrige uke. Får se litt imorgen, tror det blir en vanlig tur opp på tirsdag for å sjekke litt ut, er jo ikke akkurat altfor langt å gå. Tar med spade, så oppdaterer på tirsdag .
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
http://www.ba.no/nyheter/article4848410.ece Vi var oppe med BA og tok noen bilder. Ligger litt på linken. Eller sjekk ut: http://artiklar.god-stemning.com/Ligger litt bedre beskrivelse og en del flere bilder. Men, er nok desverre litt seint ute. Nå ligger det ikke så mye snø igjen, så vi får håpe på refill:)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Likendes link fra god-stemning . Er nok som du sier, at det er litt lite snø, og håper svært mye på refill.Men satt å titta ganske lenge ut ifra høgskolen (landås) opp mot sørsiden av tårnet, og der så det ut som mange fine steder å leke seg. Som sagt, skal opp gå tur opp på tirsdag, så får se da . Takk for linkene, cheers.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Mye nysnø i Bergen nå!! Noen som skal opp en dag? Vurderer å ta turen med en kompis, hvor er det best med snø og fint terreng?
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Skal opp på tur imorgen tidlig :), veldig usikker selv, tror jeg prøver rett ved tårnet første tur evt. gå litt lenger langs kammen sørover, er par steder jeg har sett for meg .
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Kjenner jeg holder på å dø inni meg. Har sittet hele dagen på skolen og tittet opp på ulriken, og kan ikke ta turen opp før på torsdag x| Var allerede 10 tiden noen som kjørte ned i dag. Ser ut som at det er sinnsykt bra føre. Gleder meg som en unge håper det fine været holder seg  Og til pudderhygge, jeg har bare stått ned 2 ganger før, den ene gangen stod jeg ned ved siden av trappene rett ved masten og kjørte inn i skogen. Den andre gikk jeg langs ulriken, helt til "enden" kinda :P Og stod ned der, ikke så langt fra korketrekkeren om det sier deg noe. Begge turene var ekstremt vellykket.
|
|
|
 .
|
Fersking
|
Fersking
Gled deg PK, var super awesome i dag:grin
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Tok turen idag, forsov meg litt, så begynte gåturen fra helvete i stekendes sol hehe. Totalt verdt det, kjempe sweeeeet snø, stod ganske nær der du forklarer PK. Fikk stått i mye urørt snø, derimot under tårnet var det desverre når jeg kom lines over hele fjøla. Anbefaler de som ikke har kjennskap (som meg) om fjelle å gå opp første gang, fikk mye ideer og fikk sett steder å kjøre som jeg ikke hadde fått med meg om jeg hadde tatt gondolen. Som over, Gled deg PK .
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sweet :grin Gleder meg som en unge Skal snø mer i morgen, regne i sentrum, men det betyr mer snø på uriken 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Tok et par turer opp med banen i dag. Fikk to gode turer ned korketrekkeren før det ble veldig oppkjørt. Vannvittig digg og fantastisk føre! :grin
|
|
|
|
|
|
 Skredfare
|
Medlem
|
Medlem
det løsnet flere steder i dag i den siden som er under turnhytten(?) ned mot Montana. under snøen lå det store flak med is, så vil, uten å være noen som helst ekspert, tippe at det kan gå skred i heng som er slakere enn 30 grader også.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
|