|
 Freeride teknikk
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
heisann Har kjørt endel off piste, men lurer likevell på noen ting: Når man kjører offpist skal man ha samlet bein, eller skal det være litt opperom mellom skiene når man kjører og svinger? Når man dropper, hvordan sånn rent teknisk skal kroppen være i luften og når man lander? Håper jeg kan få fyldige svar : ) takk!
|
|
|
 Opperom.
|
Entusiast
|
Entusiast
Går ut i fra at "opperom" betyr mellomrom. Ja, du bør ha litt mellomrom mellom skiene. Det må man man neste ha.. I større fart og større svinger er dette et must i løsnø. Står du med samla bein, vil du miste balanse og stabilitet. I luften; viktigste er at du er stabil i luften. Trekk gjerne beina opp. Da føler man ofte at man har mer kontroll. Pass også på at du ikke ligger for langt frampå. Selvfølgelig ikke for langt bak på heller... DEtte merker du når du lander, det er vanskelig å lande hvis tyngdepunket er forover på skia. Da er det lettere å lande bakpå og "sprette" opp til kjørestilling igjen. Begynn på mindre dropp, få kontroll.. Forsøk større og luftigere svev etterhvert.
|
|
|
 Re: Freeride teknikk
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
okay, da fikk jeg heldigvis bekreftet at jeg har riktig teknikk:) men hvor masse MELLOMROM bør man ha da, hehe?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Så mye at du føler det normalt og behagelig. Er ingen fasit her.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Føret og fart vil også være avgjørende.I gjennomslagsføre har jeg en tendens til å kjøre smalere - kanskje med en "step-up" teknikk. I bilder av meg selv varierer jeg fra veldig smalt til veldig brett på en og samme tur/nedkjøring alt etter hva slags sving jeg ønsker å ta.Krappe svinger i stor fart pleier å medføre bred benstilling - fordi man er sterkest i den stillingen....
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Kan du forklare de begrepene stompe hucke osv...?:P Hvorfor ikke han?
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
stompe er å sette landingen plettfritt.butchecke er å sjekke etter stein under snøen med rompa :)hucke er eg ikke sikker på, men det er vel at du ikke skal ligge bakpå  Her er vel grunne til at du ikke skal gjøre som han:Jamie Pierre is a professional free skier. Jamie Pierre set a world-record cliff jump of 255 feet at the Grand Targhee Resort in Wyoming. Some people don't see this as a success because he landed on his head
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Trudde "butt check" var å deise nedi med baken i landinga. Tek eg heilt feil? Dersom det betyr å leite etter stein gjev det lite meining å kalla det butt check. Får heller assosiasjonar til grundig kroppsvisitering av tvilsame flypassasjerar;)
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Ops... las ikkje forrige innlegg grundig nok... Edit-knapp! Kvar er du!?!?!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Tipper hucking er å droppe utfor en klippe.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Tipper hucking er å droppe utfor en klippe.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
se etter stein? man rekker jo ikke det når man kommer i så stor fart da! 
|
|
|
|
|
|
 Lite tips...
|
Medlem
|
Medlem
Et lite tips angående hopp/dropping som ihvertfall har fungert for meg. Jeg søker med hendene og underarmene under og fremfor knærne. Da tvinges du til å krøke deg sammen, du unngår "goalpost" effekten, og det er mindre sannsynlighet for å lande bakpå. Angående samlete ski så er det litt varierende. Fordelen med samlete ski er at du får større bærende flate på skiene. Ulempen er dårligere balanse. For meg så er det helt anpå type ski og føre.
|
|
|
|
Avhengig
|
Avhengig
Hucking er som Eritho sier å hoppe klipper. Når det kommer til hvordan man skal oppføre seg i lufta vil jeg si at det er veldig individuelt. Det som er gjenngangern er jo å trekke opp beina for å lage kroppen liten minske luftmotstanden og gjøre ballansen bedre. Når det gjelder armer er det ikke viktig å få de fram foran knærne. Se på Hugo Harrison han har de ut på siden men fortsatt framover søkende. Finn et fint hopp i parken og tren der. De treffer du landinga fint og har noe stabilt å trene på. Slipper å tenke på om landinga er myk,hard,skare osv.. Det viktigste er jo at du lander oppå skia ikke bakpå og om du skal fjøre det på foto/film at du har en posisjon i lufta hvor det ikke er armer og bein overallt! Se på bilder og film så ser du hvordan gutta krutt gjør det! og ikke minst tren mye og kos deg på fjellet!! 
|
|
|
 pudderkjøring
|
Fersking
|
Fersking
noen som har noen tips for å lære pudderkjøring? Ser jo enkelt ut på film å gynge seg frem mellom trærne, men har erfart at det ikke er like enkelt. synes det hjalp på litt med mer fokus på stavbruken, men trenger tips og råd!
|
|
|
 Pudder
|
Fersking
|
Fersking
Fordelen med smal skiføring er at snøspruten i fra skia treffer oppunder den andre skia. Dette gir jo selvfølgelig oppdrift. Dette var jo viktigere før da vi brukte smalere ski, men kan jo fortsatt være aktuelt i veldig dyp snø.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Den vanligste feilen folk gjør er å henge bakpå...
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
skal man strekke ut beina rett før landing slik at de blir som en demper? jeg har 84 bredde midt på skia, vil tro at smal skikjøreing vil være det beste da? Droppet 10m i går i over en meter pudder, fanttastisk følelse!:)
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ja! Strekk ut bena før landing, og land i balanse ikke bakpå. 84 mm mittbredde er jo ikke så bredt lenger, så smal skiføring kan nok lønne seg i dyp snø.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
hvorfor lønner det seg i dyp puddersnø?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Fordelen med smal skiføring er at snøspruten i fra skia treffer oppunder den andre skia. Dette gir jo selvfølgelig oppdrift. Dette var jo viktigere før da vi brukte smalere ski, men kan jo fortsatt være aktuelt i veldig dyp snø.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
:winkAngående benstilling, det vanlige er vel å ha den ene foten litt foran den andre, ytterfoten, mens man løfter hælen litt på innerfoten :-)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Men man må vell ha en god deg fart vil jeg tru! Men om man dropper feks fra 15 meter og skal lande i ren pudder, synker ikke de smale skiene masse dypere enn de brede? da er det vell logisk at man bremser fortere opp pga mer av kroppen bremses mot snøen, så ergo fyker man fremover om man ikke lener seg kraftig på ryggen? Hva med beina, skal de være kraftig bøyde når man kjører og svinger osv?:)
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
I og med at du dropper 10 meters dropp er vel du vel så kvalifisert som de andre her til å uttale deg. Hva synes du? Vedrørende dybde i knærne ved kjøring, så er svaret: det varierer. Er det vanskelige forhold kjører jeg dypere....
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
min egen mening om droppe- teknikk er slik som de fleste sine, trekke opp beina i luften, ha knærne på linje med tærne, lande med stavene litt framfor beina på siden som ekstra støtte. Det som er at når jeg kjører og dropper tenker jeg ikke over tenkikken, alt går av seg selv så ville bare høre på hvordan folk gjør det då ksn jeg pirke litt på teknikken om noen kommer med bedre forslag på å gjøre en ting på:)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
min egen mening om droppe- teknikk er slik som de fleste sine, trekke opp beina i luften, ha knærne på linje med tærne, lande med stavene litt framfor beina på siden som ekstra støtte. Det som er at når jeg kjører og dropper tenker jeg ikke over tenkikken, alt går av seg selv så ville bare høre på hvordan folk gjør det då ksn jeg pirke litt på teknikken om noen kommer med bedre forslag på å gjøre en ting på:)
|
|
|
|
|
|