Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
funker disse skia?
#137943 22/01/2010 10:22 PM
Dalla Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

hei!

Har et par rossignol s4 med bredde på 84 på midten, funker de i pudder eller blir det helt umulig? takker for svar smile

Re: funker disse skia?
Dalla #137944 22/01/2010 11:16 PM
Ringrev
Ringrev

84mm under foten fungerer veldig bra, men krever litt mer ferdigheter. Det er mer enn bare midjemål som avgjør hvordan skien er. Selv om jeg har brede ski - har min fineste pudder-dager vært på rando-ski med 74mm midje. Psyken min sliter faktisk litt med det - alle sier jo at det ikke skal kunne gå ann....jeg burde ha foretrukket de brede skiene. Når sant skal sies foretrekker jeg faktisk de brede skiene til råtten vårsnø - da trenger man flyt, og det er vanskelig å kompensere med fart, men til vinterføre og firn-snø er det ikke nødvendig. Til store aggressive svinger i høy fart foretrekker jeg også de brede skiene...Med smale ski leker jeg meg i pudderet i stedet for på det. Det er en litt annen følelse. Jeg får nok en mer intens glede av det, å flyte er også morsomt....men av og til kan jeg få følelsen av å kjøre på stuegulv - og det er jo ikke så gøy. En ting: hvis skiene er for stive eller for tunge vil du kunne slite litt...da må du bare kjøre fortere.

Dalla #137945 23/01/2010 8:26 AM
Dalla Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

tenkte jo på at de breie skiene har jo ikke alltid vært her på jorden, så i "gamledager" kjørte de jo med smalere ski enn meg, feks seth morrison og han kjørte jo som en bjørn han! Trener masse styrke og skal begynne med kondis nå. så er det jo litt kult å bli god på noen ikke tror går an smile

Dalla #137946 23/01/2010 9:00 AM
Ringrev
Ringrev

Brede ski kan på en måte bli ansett som krykker - i gamle dager ble de kalt fat bobs fordi feite bob også kunne klare å kjøre på de. At det er enklere gjør at de virkelig gode - som seth - kan gjøre helt ville ting på de. Med smale ski må du ha en litt mer pumpende og fintfølene teknikk, og svingene blir kortere.

Var i annlegg på grensen til Italia med Obsethed. Var litt overraskende at jeg ikke fikk med meg skiene i gondolen. Endte opp med at jeg brukte snowboardfestene...og at gondolen røk (liten gondol). Det man ser der nede er at de innfødte klarer seg med ski på mellom 7 og 9 cm under foten, mens skandinavene må ha over 10...noe som knapt nok finnes i butikkene der.

alt går
Dalla #137947 23/01/2010 9:01 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Alt går.. Det kommer bare an på hvor gøy du vil ha det....Kjørte selv "offpiste" på midten av 80 tallet med atomic freestyle bredde 65mm lengde 150cm og det var det mange som gjorde, så du finner ikke på noe nytt,, men nå liker jeg og ha det veldig gøy og kjører ski med 130 mm under foten.Så bare kast deg ut i pudder og se andre med breie ski suse forbi deg oppå snøen,da tenker du nok -dette var skikkelig kult nå viste jeg dem....

alt går
Dalla #137948 23/01/2010 9:01 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Alt går.. Det kommer bare an på hvor gøy du vil ha det....Kjørte selv "offpiste" på midten av 80 tallet med atomic freestyle bredde 65mm lengde 150cm og det var det mange som gjorde, så du finner ikke på noe nytt,, men nå liker jeg og ha det veldig gøy og kjører ski med 130 mm under foten.Så bare kast deg ut i pudder og se andre med breie ski suse forbi deg oppå snøen,da tenker du nok -dette var skikkelig kult nå viste jeg dem....

Dalla #137949 23/01/2010 1:51 PM
Ringrev
Ringrev

Gutta på denne videoen har langt smalere ski:http://www.youtube.com/watch?v=VSuQORs9HJE&feature=player_embeddedJeg er enig med han over: hvis målet er å komme raskest ned pudderet bør du kjøpe brede ski så fort som mulig. Jeg har det også gøy på brede ski - men det betyr ikke at det også kan være gøy på smalere ski. Brede ski gir mitt mer snowboard følelse. Smale ski gir mer rytme/danse følelse. Jeg foretrekker nok stort sett litt bredde, men de morsomste turene i pudder har vært på smale ski.På offpiste i Norge er det også ofte ganske hardt...... men har du råd og prioriterer ski - for all del... (Jeg har 2 par brede, og to par smale. Det ene parret smale er forferdelige i offpiste (racing slalom ski), det andre er veldig bra (Volkl Snowwolf).

Dalla #137950 25/01/2010 2:22 PM
Dalla Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Så det kommer mest an på ferdighetene til personen? Kjørte med to personer i helgen i en perfekt løype med masse pudder ,de kjørte slike "feite" ski. men jeg kjørte minst like bra og fort som dem, tror det med breie ski er litt oppskrytt. Er enig i det at å være "i" snøen er gøyere enn å være på snøen smile

Dalla #137951 25/01/2010 5:22 PM
Entusiast
Entusiast

Heilt klart har piloten mykje å seie!!!

men å påstå at breie ski/rockerski er oppskrytt blir litt feil.

Det blir ein heilt annan måte å stå på ski på. eg surfar litt om sommaren og det er noko av samme flyt følelsen. Og visst tusan går det an å køyre pumpande leikne svingar med Volk Kuro også, men det er berre så mykje artigere å dra på med storslalomsvingar nedgjennom småskogen medan ein hopper og sprette på småputer, steinar og tuer:)

Finner gjerne fram dynafitutstyret mitt for ein tur i laussnøen eg også, men då skal føret vere ganske jamt.