Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Marker Duke/Baron VS. Fritschi Diamir hva skal jeg velge?
#137515 04/01/2010 11:23 AM
Powgeek Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal ha nye ski nå Armada JJ eller noe i den duren, og lurer på hva slags bindinger jeg skal sette på de.blir nok randone bindinger men lurer på hva jeg skal velge. har hatt Fritschi Diamir før og var fornøyd med de både i bakken, på topptur og i bakken. men nå lanseres de fleste ski som er i den kategorien jeg har sett på med Marker bindinger og jeg lurer på hva som er så bra med de i forhold til Fritschi Diamir, eller om det bare er en avtale marker har med ski produsenter. slik jeg ser det er marker tyngre mer klumpete, men har også hørt en del positivt om de. Jeg vil gjerne ha deres synspunkt på dette så det blir lettere for meg og evt. andre å velge bindinger

Mvh. ENKveim

Re: Marker Duke/Baron VS. Fritschi Diamir hva skal jeg velge?
Powgeek #137516 04/01/2010 11:39 AM
Medlem
Medlem

Jeg har Marker Duke (large)binding på årets Obsethed (179cm eller 183cm som jeg målte den til) ski. Har ikke fått gått kjempemye med den men jeg synes den funker veldig bra. Har kun kjent på Damir bindingen og der var det mye slakk selv i låst posisjon. Naturlig nok blir det ikke knekk i tåleddet men bruk et par randostøvler så får du mer naturlig gange i ankelleddet. Eneste jeg kan kjenne av slakke på bindingen er litt frem og tilbake i låst stilling, ca. 1 mm fikk jeg dratt den frem og tilbake men ikke merket noe under kjøring selv på hardt føre. Bindingen er massiv men har lest noen har brukket den i vippeleddet foran eller på midten av selve "ramma". Vil nå tro at det enten skyldes kjøring i løs stilling eller steinhard kjøring. Og siden den er massiv så kommer det litt vekt. Men jeg ville valgt denne uansett, spes på ski som du tenker. Antar du kommer til å bruke de mer en til bare toppturer. Vekt blir det litt av men klarte meg opp på Dronningkrona med vanlige alpinstøvler, Alpine Trekkere, 07/08 Seth med alpinbindinger...

Jeg kan hvertfall anbefale å sette på et par Duke. Forskjellen på Baron bindingen er at fjæren er "svskere", derfor også litt lettere.

Powgeek #137517 04/01/2010 4:09 PM
Ringrev
Ringrev

Hvis du er fornøyd med bindingene du har, kan du ikke bare flytte de over til de nye skiene og teste dem ut?

Freeride eller rando?
Powgeek #137518 04/01/2010 10:27 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Duke er ikke en rando binding, men en "freeride" binding med "Gå-funktion". Sååå, Freeride eller rando?

Powgeek #137519 05/01/2010 9:14 AM
Medlem
Medlem

Det er det som er glimrende med Duke, man trenger ikke stille seg selv spørmsålet "freeride eller rando". Den har gåfunksjon og da er det jo bare å labbe i vei :-)

Powgeek #137520 05/01/2010 10:30 AM
Ringrev
Ringrev

En periode da jeg prøvde å kutte ned på utstyr hadde jeg kun et par allround-ski med duke. De fungerte greit til alt, men jeg fikk vondt i knærne på lengre turer - noe som resulterte i at jeg kjøpte meg lett rando-utstyr.Jeg har fremdeles duke på et par - for korte nedoverorienterte turer...noe de fungerer glimrende til.

Powgeek #137521 05/01/2010 11:16 AM
Fersking
Fersking

Duken er ca. 300 g tyngre per binding enn Fritschien, så det er ikke snakk om ekstreme forskjeller.

Jeg har selv hatt Fritschi tidligere, men bruker nå Duke. Kan ikke si at jeg merker den ekstra tyngden på vei opp. Har gått mange turer på 1500 - 1600 høydemeter med Duken, og det er ikke noe problem.

Jeg stoler uansett mye mer på Duken enn jeg noen gang stolte på Fritschien. Det er mer slark i Fritschien, og den er svakere bygd.

duke og baron
Powgeek #137522 06/01/2010 9:39 PM
Medlem
Medlem

def duke eller baron-

er noe usikker hvorfor duke selger mer enn baron,

men duke er det med størst kvalitet

mvh greenwhite

gåt en del med duken
Powgeek #137523 06/01/2010 10:37 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Ei har gået en del med duke, det vil sige ei har hat flere no. Bindingen tåler ikke en masse gå'en, den første blev veldig slark i gå modus etter de første par måneder, og den fik ei byttet hos den butik ei kjøpte hos i Chamonix. Da par nr. to havde samme "feil" klagede ei igen. Denne gang (i en anden butik), blev bindingen sendt til fabrikken/importøren, og her var svaret at duken ikke var lavet for så mye gå'en, og det derfor ikke kunne reklameres over dette. Importøren fremhævede at det var en Freeride binding med gå modus IKKE en rando binding...

Sååå ei har Dynafit på randoskiene mine no, og bruger Duken som den alpinbinding det er...

Powgeek #137524 13/01/2010 9:00 PM
Fersking
Fersking

Duke er for dem som trenger mer enn 120 kg. Ellers er vel Baron både billigere og litt lettere. Siden du ikke sier noe om vekt og kjørestil må du vurdere dette selv.

Duke
Powgeek #137525 13/01/2010 9:45 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg bruker selv Marker Duke. Jeg har min innstilt på 12 din, men det hender der løser ut ved tøff kjøring. Men jeg bruker den til toppturer og alt annet. Problemet er at med min vekt, så syntes jeg alle andre alternativer ser litt spinkelt ut. Til dama bestilte vi Fritschi. Men jeg ser vanskelig noe alternativ for meg. Er 100+, og med fullpakket sekk, så blir jeg en tung ekvipasje. Jeg har gått en del turer med min Duke, den slarker for mye i skrå gange syntes jeg. Det ser veldig forlokkende ut med Dynafit tlt. Men det er vel enda værre..., men sikkert supert å gå med. Ikke mye å velge i for meg føler jeg.

Powgeek #137526 13/01/2010 9:58 PM
Entusiast
Entusiast

labba mykje med duken i fjor og hadde aldri problem med den. har hatt ein gammal Diamir før også og dne stolte eg ikkje heilt på. Ein kunne finne på å hekte den i gå funksjon med den eine skia under køyring og hjelpemeg det vart hektisk. Den slarka og mykje og har same omdreiningspunkt i tåa som duken.

Bindingar som duke og baron har omdreiningspunktet i tåa ganske langt framme, så eg opplevde med mine gamle sko at eg måtte knekke leggen veldig fram ved gåing og fekk av og til litt vondt i kne. I år kjøpte eg meg Black Diamon sin "factor". Slik eg ser det kler denne skoen desse bindingane særs godt. Gåfunksjonen fribkoblar ankelen heilt i motsetning til mange andre "gåfunksjonar". Dette gjer meg eit lett og langt steg på tross av at eg får med K2 sidestash eller Volkl Kuro med Marker Baron.

Einaste minuset eg finn med duke/baron er at den er ikkje bra å trampe seg spor med på travers ved skareføre. Det ser eg ikkje for meg er bra for bindingen og eg sklir litt lett ut.

Heilt klart er dynafit betre å gå med med med factor skoen er forskjellen mykje mindre enn før.

Enig
Powgeek #137527 13/01/2010 10:06 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Enig i alt du sier der Tæff. Særlig det med traversen. Dama kjøpte seg Factor hun også, hun vurderer å bytte såler på de slik at de kan brukes på dynafit bindingene. Koster 600 for slike såler. Men hun også likte gå funksjonen på factor skoen. Men for meg er factor altfor myk.

Diamar freeride +
Powgeek #137528 14/01/2010 12:13 AM
Fersking
Fersking

Jeg har hørt mye av disse argumentene nevnt før når det gjelder tidligere modeller av fritschi diamar bindingene. Har kjøpt diamar freeride plus nå i høst og har ingen probemer med og stole på bindingen. har kjørt både toppturer og i anlegg med den. jeg er 90 kilo ca . og for meg fungerer den veldig bra. synes også det er en stor fordel at man ikke trenger ta av støvelen når man skal veksle mellom gå-stå funksjon på bindingen som jeg mener man må på marker bindingen.

Lav hel-løfter
Powgeek #137529 14/01/2010 3:32 PM
Fersking
Fersking

Jeg kjøpte duke på et par pro-ridere til denne sesongen.Fra før har jeg ski med dynafit som jeg går topptur med.Det første jeg la merke til med Duke, var at hel-løfteren var irriterende lav i forhold til hva jeg var vant med. Nå har jeg ikke gå-funksjon på alpinstøvlene jeg bruker, noe som sikkert forverrer følelsen. Ellers virker Duke som en solid sak, selv om det er et tungt oppsett for meg og mine 70kg. Det blir Duke på korte toppturer og heftige nedkjøringer, ellers bruker jeg dynafit som jeg er meget fornøyd med. At du kan velge mellom gå og stå funksjon uten å ta av skia teller jo til fordel på Fritchi...

Ikke så lav ?
Powgeek #137530 14/01/2010 3:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Duke har 10 grader, men maks løfter på Fritschi 13 grader. Det at en kan betjene bindingen uten å ta skia av er en stoor fordel som jeg savner på Duke bindingen. Men de grammene i vekt bryr jeg meg ikke noe om, skal en spare vekt vet jeg om helt andre metoder som er mye rimeligere :wink

Powgeek #137531 14/01/2010 4:09 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat King Coomba:Jeg bruker selv Marker Duke. Jeg har min innstilt på 12 din, men det hender der løser ut ved tøff kjøring. Men jeg bruker den til toppturer og alt annet. Problemet er at med min vekt, så syntes jeg alle andre alternativer ser litt spinkelt ut. Til dama bestilte vi Fritschi. Men jeg ser vanskelig noe alternativ for meg. Er 100+, og med fullpakket sekk, så blir jeg en tung ekvipasje. Jeg har gått en del turer med min Duke, den slarker for mye i skrå gange syntes jeg. Det ser veldig forlokkende ut med Dynafit tlt. Men det er vel enda værre..., men sikkert supert å gå med. Ikke mye å velge i for meg føler jeg.

</p>

Du kan jo bruke TLT'en i låst mode...men da løser den ikke ut i horisontal retning (eller har din 18...med fare for at binding ødelegges).TLT'en slarker ikke ved skrågange - og ikke i kjøremodus. Utfordringen med den er at når den først løser ut så kommer den raskt.<p>Ellers så er det jo ikke vekten på ekvipasjen som skal avgjøre hva du setter bindingen på, men hva knærne dine tåler. Hvis jeg setter bindingene mine på din 12 fordi jeg har 30 kilo sekk så er det stor fare for at knærne ryker. Erfarer forøvrig at dukene er stilt hardere enn alle andre bindinger jeg har. Frontbindingen ser ut til å løse ut ganske lett.

Duke
Powgeek #137532 14/01/2010 6:49 PM
Medlem
Medlem

Jeg har baron, og vet flere som har duke og er veeldig fornøyde!

til skimachine
Powgeek #137533 14/01/2010 9:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Takk for nyttige tips. Jeg må ha Duken min på 12, knærne mine holder. Jeg vurderer Dynafit ved bytte av utstyr. Men Duke er bra, og jeg bruker utstyret til det ferdig utkjørt.... Dama bestilte Fritchi Diamir freeride.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå