Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Gotama vs Mantra vs katana vs Kuro
#137335 25/12/2009 10:52 PM
BiffoGT Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har lyst på noen nye freerideski for de gode pudderdagene. Har lagt ideen om "all mountain ski" på hylla og kjøpt superkvasse skicross ski til de store fartsrundene i løypene.

Mange anbefaler Völkl, men hvordan i alle dager skal man finne ut hvilke egenskaper de forskjellige skiene har? Har snakket med flere butikker, men får motstridende opplysninger. Websiden til völkl snakker stort sett om bredder på sin "ski finder", og det hjelper jo ikke mye.

Kunne tenke meg et par ski som duger flott i pudder, gjerne med rocker, må være mulig å bruke med Duke bindinger for å kunne vandre noe avgårde, men ser ikke for meg de helt store toppturene, det er nedover som er prioritert, men det må være mulig å traversere oppover noe ute å bli helt gakk i beina.

Løypepotensialet er ikke så viktig, men må jo være mulig å bruke i løypa uten å gå rett på snørra, men kommer ikke til å fise ned vm-løypa på kvitfjell med disse uansett.

Kuro har jo mange anbefalinger som allsidig, men de tre andre er det utrolig vanskelig å skille mellom...

Re: Gotama vs Mantra vs katana vs Kuro
BiffoGT #137336 25/12/2009 10:57 PM
Medlem
Medlem

Har mantra selv og har akkurat bestilt kuro. Mantra er en super allround ski som funker til alt. Relativt lett og har båret meg opp på mange fjell. Den er allikevell en ski som fukuserer mer på nedkjøring enn oppturer når det gjelder toppturer. Mantraen funker i løssnøen også men jeg kjøpte kuro for å få enda mere oppdrift. Har hørt at den skal være leken og gøyal å kjøre. Den skal visstnok også være stiv nok til storfjellskjøring og drop. Har ikke prøvd den enda men med sine 132mm på midten kan den jo ikke skuffe i pudderet:wink Håper dette innlegget var til hjelp =D

Kuro eller Katana
BiffoGT #137337 31/12/2009 12:16 AM
Fersking
Fersking

Du burde si litt om din høyde og vekt. Skal du ha en løssnøski driter du i Mantra. Mantra er en kompromisski og det vil du jo ikke ha. Du får mer enn nok løypeegenskaper i feks Katana. Gå "all out" for Kuro som jeg bare har lest reviews på, ser for meg at de kan bli litt uhåndterbare på felletur, eller gå for Katana. Har kjørt 08/09 Katana. Er en super ski. Kan kjøres hardt i bakken som en storslalomski har faktisk kjørt den ned kvitfjelløypa. Er veldig trygg i vindblåst. Er litt stiv, så den er ikke superleken. Bra svingradius, en ski jeg godt vil anbefale. Ser den kommer med rocker i år. Supert at den kommer i lange lengder for lange karer.

Katana...
BiffoGT #137338 31/12/2009 10:22 AM
Fersking
Fersking

Debuterte med mine Katana i Whistler i januar i fjor. Lite snø gjorde at det ble mye bakkekjøring, og skia funka helt ok. Relativ stiv ski og bredden gjør det noe utfordrende å sette de råeste svingene når det blir litt hardt.

Fikk en real dump på 20-30 cm en natt og da trivdes både skia og han oppå aller best... Her hjemme bruker jeg stort sett Katana skia utenfor bakken med Marker Duke.

Gotama + Kuro
BiffoGT #137339 03/01/2010 3:27 PM
Fersking
Fersking

Har både Kuro 195 med Jester och Gotama 194 med Duke att leka med i mestadels Hemsedal i vinter. Tanken var att använda Gotama på toppturer och i backen. Kuro var tänkte att avända vid pudder-alarm... MEN Kuro är så förbannat kul att jag användt alla dagar i år i Hemsedal (9st) och Gotama vid 2st toppturer. Gotaman är rolig den också, men den extra flyten Kuron ger i skogen och fartstabilitet är imponerande. I år har det blivit ca. 50% pist och 50% offpist med Kuro'n. Inga problem att ligga i full fart med fulla skär i Såhaugløypa! Imponerande skidor. Kört tidigare med Sumo, men kan inte jämföras med Kuro... Var inte rädd för 132mm under foten, då skidan har rocker och är lekfull. Påminner lite om känsla när PocketRocket kom i 2000. (Rider info: 94kg, 196cm, 90skiddagar/säsong)

Katana!
BiffoGT #137340 04/01/2010 3:34 AM
Medlem
Medlem

Jeh har kjørt Katana i tre sessonger nå, og 09/10 modellen er en helt klar favoritt! Den flyyer supert i pudder, har testen den mange dager denne senssongen i Whister, og med rockeren som er på denne modellen er den også konge å kjøre i skogen! Denne modellen er også stivere enn tidligere, så når forholdene ikke er optimale er den fortsatt super stabil og god å kjøre. Siden det er stor rocker i hele skien, fra forran til bak, og ingen flate partier slik de aller fleste andre rocker ski har, er Katana overaskende bra i løypne, også på isete og knall hardt føre. Den fulle rockeren gjør at man får bra kantgrep på hele skien. Skien er på en måte allerede spent opp for svingen, så all kraften du bruker går rett i snøen. Jeg er 175 høy og 70 kg, 120-130 sidager per sesong. Kjører telemark med 190 skien.Jeg elsker denne skien!

Kuro for pudder
BiffoGT #137341 04/01/2010 5:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har Kuro på andre sesongen (185) og må si den er gull på pudder og skog. I 185 er det ingen storefjellsski til det er den for ustabil i fokksnø og på hardt føre. Den er heller ikke stødig på dropp ved faste snøforhold, da havner man lett på ræva dersom man ikke er langt frempå. Tviler også på traverseringsegneskapene ved topptur. Har hadt de ute på refrosset vårsnø og hadde faktisk direkte problem med å komme meg ned preparerte svartløyper pga formen/bredden. Det var ingen kantgrep. Mulig noe va dette kan rettes opp med "duckstancing" av bindingene, men det er og blir en ski for mykt føre. I skogen er den en konge og du kan kjøre de gode svinger rundt trærne og leke deg ned over veltede trær og trestubber. Katana har nok bedre allroundegeneksaper, men jeg tviler på om den er like god i pudderforhold. Nye Gotama virker spennede så hadde jeg vært deg ville jeg vurdert Goatama 09/10 eller Kuro.

sjekk
BiffoGT #137342 04/01/2010 9:39 PM
Medlem
Medlem

sjekk greenwhite.no

fat-ypus har rocker på d-sender og a- lotta 190

forøvrig vanskelig å sammenligne de skiene du nevner..

god allround ligger fra 100-110 mm midje

nok flyt bør du fra 120 mm

ville ikke anbefale 140 mm i bakke selv om du kommer deg nok ned :-)

ride free !!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå