Sitat Beo81:DPS Lotus fikk vel slakt av friflyt i en test for ikke lenge siden?Praxis Pow er jo "bare" en videreutvikling av Spatula.Pontoon er også en "videreutvikling" av Spatula. I følge McConckey så er Pontoon neste generasjon pudder-ski, etter spatula.Kuro er på en måte videreutvikling av Pontoon igjen.
Nå har jeg ikke prøvd andre enn Praxis Pow (av de som er nevnt), men min erfaring er at ski med omvendt spenn og innsving definitivt har noe for seg. DPS med sin karbonkonstruksjon er nok mer livlig enn Praxis, og det er jo dempeegenskapene som blir slaktet i FF´s test.
Det er klart man ofrer noe flyt i forhold til f.eks. Pontoon og Kuro som har veldig brede tupper, men man får igjen i form av en utrolig manøvrerbar ski, med lav svingvekt, veldig forutsigbar oppførsel, knallbra egenskaper i oppkjørt og tung pudder og en særegen surfefølelse i løssnø som gjør at du kan kjøre akkurat så korte eller lange svinger som det passer deg.
Følelsen kan best beskrives som en ski som bare gjør det du vil at den skal gjøre, uten at du trenger å tenke.
Spennende nok finner man igjen trekk fra Spatula i en hel masse ski på markedet nå, ikke bare i form av rocker eller omvendt spenn, men også i form av taper eller early taper i tuppene for å unngå hekting. (JJ, EHP, Bentchetler, Atlas, Black Crows, +++)
Videreutviklingen har jo bestått i å gjøre de mer "allroundvennlige", og beholde løssnøegenskapene, men særtrekkene ved rev/rev har i samme slengen blitt borte. Tror dette er noe du enten liker eller ikke. Jeg liker det.
Rimelig springende innlegg, men jeg kan godt klargjøre hvis det er noen konkrete spørsmål noen vil ha svar på.