Sitat j-dawg hjelme:<blockquote><p>Sitat skimachine:Jeg ville ha gått for en ski på tilbud eller noe brukt. (Coomback passer til det du sier)Jeg ville heller ikke ha kjøpt noe som er veldig mye bredere enn 100mm under foten.At du er lett er en fordel:- du kan kjøpe kortere ski- du kan kjøpe mykere skiK2 er billig i Norge. Volkl er dyrt. (Gotama får man til under 600 euro i frankrike, i Norge er del over 7000)Jeg ville kanskje ha sett på:'- coomback- seth (ikke lengre enn 179)- obsethed- coombaBindinger: jeg kjørte på billigste type i fjor. Fungerte greit, selv om jeg veier en god del mer enn deg. Sko: det er det viktigste. Hvis du har lite penger kjøp en brukt sko og custom innersko - da får du en topp sko som passer 100% til deg. (Koster fort 4000 det også...men det er bedre enn en ny sko til 4000)
</p>
ikke enig! jeg ville gått for et par ski godt over 100 på midten. minst 110. hvis han vil ha en ski for pudder i skogen, og bc jibb er nok ikke coomba rette valget. finnes en drøss av ski med midjemål over 110, early rise/rocker og twintip. de aller fleste merker er av god kvalitet, og sjangsen for at du blir fornøyd uansett hva du velger er stor så lenge du treffer riktig kategori.
med bindinger ville jeg heller ikke gått for de billigste, da bindinger er noe du kan ha i flere år og flytte fra ski til ski. kjøp deg et par solide hvor din-skalaen er høy nok slik at du slipper "vokse" fra de. salomon sth16, look px18 eller marker jester er gode valg.
</blockquote>Enig i at coomba/coomback ikke er en jibbe-ski, men det var vel heller ikke det han spurte om.Grunnen til at jeg foreslo en litt smalere ski er:- coomba og obsethed flyter bra for meg på 85 kilo bare jeg har litt fart- han er lett- brede ski er ikke veldig bra når det hardt og bratt, noe som raskt kan være tilfellet i Norsk off-piste. (Selv om 90% er pudder)
Er helt enig dersom det er snakk om skogsski i ikke for bratt terreng.